• Annonser
The Milkman

FDA deeming rules 2.0 - snaran dras åt

Diskutera om e-cigaretter i media och politikens värld. Posta gärna länkar till artiklar, studier eller liknande här.

FDA deeming rules 2.0 - snaran dras åt

Inläggav allen » lör 07 jan 2017, 19:09

Amerikanska FDA har uppdaterat sina nuvarande tolkningsregler (deeming rules) för tobaks- och nikotinrelaterade produkter med ett omfattande tillägg.
Tillägget är tänk att publiceras officiellt 2017-01-09 och kommer att börja tillämpas 2017-02-09. Innehållet finns redan tillgänligt:
https://s3.amazonaws.com/public-inspection.federalregister.gov/2016-31950.pdf

Det här tillägget tydliggör en rad punkter som tidigare var medvetet vaga och som lämnade utrymme för bredare tolkningar.
En röd tråd är att det är det avsedda användningsområdet (intended use) som kommer att avgöra FDA:s klassificering av produkter som godkänns av den myndigheten och därmed under vilket regelverk de ska lyda. T.ex. kan en del produkter kommaatt läkemedelsklassas.

Det öppnar också dörren för att perifera produkter och sidokomponenter i vejprelaterad utrustning, t.ex. batterier och aromer, kan komma att regleras.

FDA:s nya digra lunta är en mastig bit att ta till sig, även för de mest insatta och luttrade. Och det kommer utan tvekan att dyka upp en mängd förklarande artiklar och analyser som tydliggör innehållet för gemene man de kommande dagarna och veckorna.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Re: FDA deeming rules 2.0 - snaran dras åt

Inläggav Sibben » lör 07 jan 2017, 23:36

Dom har verkligen fått igång ett riktigt korståg på kort tid. Är det bara jag som får känslan av att det mer eller mindre förlorade kriget mot cannabis lämnat ett tomrum och behovet av en ny fiende?
Användarvisningsbild
Sibben
Börjat vejpa
Börjat vejpa

Inläggav allen » lör 07 jan 2017, 23:52

Tja, på vissa håll i samma USA är cannabis för s.k. rekreationsbruk redan legaliserat, och allt tyder på att det kommer att bre ut sig ännu mer.
Samtidigt håller ett stigande antal ägare av amerikanska vejpbutiker på att förbereda en övergång av verksamheten till cannabis eftersom man bedömer att det finns förutsättningar för bättre intäkter där.

I Europa är tendensen också ökad reglering och beskattning av vejpmarknaden parallellt med en tilltagande liberalisering av cannabis.
Fler och fler politiker får upp ögonen att det finns många skatteslantar att hämta ur legaliserad cannabis.

Vad gäller vejpvärlden i termer av fiende tror jag det handlar mer om att tobaks- och läkemedelsindustrin får sitt serverat på fat.
In iQOS we trust...

Och när den stora nordamerikanska vejpmarknaden slagits i spillror lär även kinesiska tillverkare börja söka sig till andra jaktmarker. Tyvärr.

Och korståget i fråga är inte någon nyhet precis. Det har förberetts i åratal på båda sidor av Atlanten.
Senast redigerad av allen sön 08 jan 2017, 00:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » sön 08 jan 2017, 00:27

Den som har en stund över kan alltid lyssna på de här podcastarna för att få en insikt om hur en del av tongångarna går over there just nu:
VP Live - The Begining Of The End
VP Live - Weed

Programledaren Kevin Bowers startade världens äldsta podcast på vejptemat (VP Live). Till vardags livnär han sig på ett par vejpbutiker i Connecticut.
Hans färggranna bisittare, Dino Ferrari, är bl.a. pappa till smått legendariska vejpprodukter som Lavatube-modden och drippers som The Marquis och Velocity.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » sön 08 jan 2017, 12:24

För att ta del av framtidsperspektiven får man hoppa fram till 47:10.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Klickmans » sön 08 jan 2017, 23:13

Your request timed out. Please retry the request.

Står så varje gång jag försöker posta något just nu, man måste backa ett steg.
När man väl gjort det så är all text borta, så kopiera och klistra in gäller idag.

Jag skrev kortfattat att Podcasten längst ner är väldigt oroande, men med viktig info.
I den sägs bland annat att juicemiljonärerna snart få byta jobb, och flytta hem igen.
DIY och RBA, dom två viktiga orden är jag idag tacksam över att veta innebörden av.

Syftade på: The Beginning Of The End

Så jag reder mig, men alla nya som vill sluta röka kanske inte kan mecka coils själv.
Kanske blir tillgången på tråd och vätskor starkt begränsad nu, liksom mods o attys.
Podcasten förutspår att vejp som vi känner till den idag kommer att bli fattigmans.

Den nya tekniken blir dyrare, men dom som har råd kan köpa ordentliga grejor.

Ungefär så har jag tolkat det som sades i casten, men jag kan mycket äl ha tolkat fel.
Oavsett vilket, så är jag tacksam över att detta forum lärt mig att stå på egna vejpben.
Jag kan inte allt, men tillräckligt för att kunna vejpa resten av livet med det jag har.

För detta säger jag :Thanks
MTLNautilus1,8ΩNarDADIYSquonkMINT

Bild
*** http://www.radioswissclassic.ch/en/ ***
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » mån 09 jan 2017, 00:01

Klickmans skrev:Your request timed out. Please retry the request.

Står så varje gång jag försöker posta något just nu, man måste backa ett steg.
När man väl gjort det så är all text borta, så kopiera och klistra in gäller idag.

Det har varit så ett par dagar nu.
Det räcker med att stå på sig och klicka sig vidare. Ladda om sidan när webbläsaren spottar ur sig felmeddelandet och klicka sig vidare vid meddelandet om att ladda om formuläret.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » mån 09 jan 2017, 00:32

Klickmans skrev:Podcasten förutspår att vejp som vi känner till den idag kommer att bli fattigmans.

Analysen i podcasten är Kevin B:s egen, men den återspeglar ganska väl en alltmer tilltagande åsikt bland amerikanskt branschfolk.

Klickmans skrev:Den nya tekniken blir dyrare, men dom som har råd kan köpa ordentliga grejor.

Och med den nya tekniken, eller närmare bestämt de nya teknikerna (det finns mer på gång), avses tobaksindustrins kommande mirakelprodukter som tillverkarna och berörda skattemyndigheter kommer att kapitalisera maximalt på.

Nikotinet i vätskeform kommer att bli rejält dyrare samtidigt som vår typ av vejpdon kommer att bli sällsyntare i takt med att konsumentmarknaden för dem krymper.

Men det sistnämnda behöver inte nödvändigtvis vara en nackdel eftersom det mesta av det vi har i dag är en strid ström av produkter som är kopior av redan befintliga tekniska lösningar.

Men vår typ av vejp kommer kommer inte att försvinna helt. Däremot blir den mer svårtillgänglig för nya generationer av rökare som vill övergå till hälsosammare alternativ.
Vi som redan vet vad som behövs, som är välutrustade och som vet hur man får tag i det man behöver kommer alltid att klara oss.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » mån 09 jan 2017, 02:15

allen skrev:Analysen i podcasten är Kevin B:s egen, men den återspeglar ganska väl en alltmer tilltagande åsikt bland amerikanskt branschfolk.

Felformulerat. Ska vara:
Analysen i podcasten är Kevin B:s egen, men den återspeglar ganska väl alltmer utbredda uppfattningar bland amerikanskt branschfolk.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Kspar » mån 09 jan 2017, 02:53

Om nödvändigt får vi börja köpa råtobak och tillverka NET själva, att rätt upp och ner straffbeskatta ren VG och PG tror jag inte att byråkraterna vågar sig på. Även tråd, bomull och batterier lär vara hyfsat säkert för nallande fingrar. Och mechmoddar av ficklampor går ju alltid att trolla ihop.
Användarvisningsbild
Kspar
Vejping for the world
Vejping for the world

Nästa

Återgå till E-cigaretter i media och politikens värld