• Annonser
The Milkman

Lag om elektroniska cigaretter

Diskutera om e-cigaretter i media och politikens värld. Posta gärna länkar till artiklar, studier eller liknande här.

Re: Lag om elektroniska cigaretter

Inläggav Sibben » lör 18 mar 2017, 22:51

Hårt tror jag inte det kommer att bli. Men däremot något dyrare och ganska mycket meckigare. TPD-klassad nikotinbas säljs redan och även om den är betydligt dyrare än den högkoncentrerade blir det fortfarande billigt med DIY. Det blir däremot en jäkla massa småflaskor att skeppa runt. Men det är klart att risken finns att reglerna skärps ytterligare om tobaksbolagen ser att dom inte lyckas utrota vejpning till förmån för sina produkter.

Vad gäller hårdvara gissar jag att allt kommer komma från Kina framöver. Kommer nog bli vanligt t.ex. med "utbyggnadskit" till attar. Alltså att man säljer med liten tank för den europeiska marknaden men säljer större glas vid sidan av. Den typen av abrovinker. Folk kommer alltid på ett sätt att kringå lagen.
Användarvisningsbild
Sibben
Börjat vejpa
Börjat vejpa

Inläggav Kspar » mån 20 mar 2017, 02:22

Sibben skrev:Hårt tror jag inte det kommer att bli. Men däremot något dyrare och ganska mycket meckigare. TPD-klassad nikotinbas säljs redan och även om den är betydligt dyrare än den högkoncentrerade blir det fortfarande billigt med DIY.

Har du nån länk eller en hum om hur kostnaden ligger på det som redan säljs? Bas och i viss mån smaksättning är det enda som oroar mig.

Moddar och RDAs är enstaka köp, tråd och bomull/rayon inte vejpspecifikt. I smakväg kan jag i nödfall klara mig på enbart mentol och mentolkristaller kommer alltid gå att köpa. Så basvätskan är där skon klämmer, är det såpass dyrare att det är läge att bunkra ett par liter 100mg/ml i frysen så man klarar sig till tids ände eller?
Användarvisningsbild
Kspar
Vejping for the world
Vejping for the world

Inläggav Sibben » mån 20 mar 2017, 08:31

Här är ett exempel. Jag vet inte om dom är billigast och jag har bara gjort en snabb överslagsräkning och konstaterat att det går från snorbilligt till bara billigt men jag är rätt kass på matte. Om någon är hugad att räkna ut skillnaden får ni gärna dela.

Kommer dom att kunna reglera smakämnen verkligen? Det är ju en livsmedelsprodukt.

https://pink-mule.com/e-liquid-uk/nicotine-bases-uk
Användarvisningsbild
Sibben
Börjat vejpa
Börjat vejpa

Inläggav allen » mån 20 mar 2017, 15:51

En sedan tidigare känd faktor i samband med tillverkning av juicer är det oftast är förpackningarna/flaskorna som är den kostsammaste enskilda komponenten.
Det är därför rimligt att anta att en begränsning på 10ml kommer att medföra kännbara prishöjningar även för nikotinhaltiga basvätskor framöver.

För att kunna jämföra behöver man titta på jamförbara underlag.
För att få ett hum om skillnaderna tog jag och jämförde priser hos Molinshop för VPG (50/50 PG/VG) à 18mg/ml nikotin från Chemnovatic. Jämförelsen är gjord mellan den minsta och den största volymförpackningen som butiken ebjuder slutkunder.

10ml: 2,89 € (literpris: 289,00 €)
5l (listpris): 222,52 € (literpris: 44,50 €)

Det ger vid handen att prisskillnaden mellan den minsta och den största volymförpackningen är 550% :!:
för en och samma basvätska.

En ytterligare faktor som lär tillkomma i en inte alltför avlägsen framtid och som kan vara bra att ha i åtanke är de punktbeskattningar som med stor säkerhet läggs på.
Dessa är inte fastslagna än men EU:s finansministrar har redan börjat arbeta på en harmonisering av dessa.

I nuläget har bl.a. vår granne Finland infört punktbeskattning på nikotinhaltiga vätskor. I det fallet uppgår det till 0,30 €/ml färdig vätska, oavsett nikontinhalt.
I fallet Finland tillämpas den beskattningen även på nikotinfria e-juicer. Där införs även ett förbud mot gränsöverskridande handel med nikotinhaltiga produkter från den 1:a juli i år.

Siffrorna ovan berättar antagligen inte hela sanningen om hur det kommer att se ut hos oss, men de ger nog en fingervisning om vad vi kan vänta oss.

Mer läsning om tillståndet i Finland:
Vaping Post - Finland: A tax on e-liquids and a severe downgrade in the choice of flavors
Vaping Post - Finland: Precautionary principle and tobacco-free endgame heavily weigh on vaping rights
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » mån 20 mar 2017, 17:01

Sibben skrev:Kommer dom att kunna reglera smakämnen verkligen? Det är ju en livsmedelsprodukt.

Nu är jag inte införstådd med vem eller vilka som åsyftas med med "dom". Men stater och myndigheter kan i stort sett bestämma vad de vill.

Det som finns inskrivet i TPD gällande smaktillsatser i tobaksprodukter är att dessa bör undvikas och fasas ut på sikt. Men det är upp till varje medlemstat att reglera den biten.
Våra drakoniska finska grannar har t.ex. bestämt sig för att den enda tillåtna smaken i tobaksprodukter är tobak. Det inbegriper alltså e-juicer.

Vad jag kunnat se finns det inga begränsningar av smaker inskrivna i regeringspropositionen till den kommande lagen om elektroniska cigaretter.
Men det är ingen garanti för att sådant inte kan tillkomma i efterhand, antingen genom lagstiftning eller genom myndighetsförordning.

Däremot står bl.a. följande i den TPD-anpassade tobakslagen (1993:581):

"18 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
...
2. vilka tillsatser i tobaksvaror som ska förbjudas"

Man lämnar alltså öppet för eventuella kommande begränsningar.

Själv har svårt att se att det kommer förbud mot livsmedelsklassade smaktillsatser, åtminstone så länge de inte marknadsförs som vejpprodukter, vilket de flesta tillverkare gör i dagsläget.
Huvudanledningen är att alla DIY-vänliga aromer även är gångbara i livsmedel men det motsatta är inte nödvändigtvis det.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Klickmans » tis 21 mar 2017, 00:34

Kan vara läge att nödproviantera inför den kommande skattestormen, esmokes.se
Sist jag var inloggad där fanns dom stora kvar, 100>250>500ml, dom räcker ett tag.
Antingen dom eller Molin Shop, kommer inom kort att göra precis som jag skriver.

Bunkra, :ugeek: det är både kul och lugnande.
MTLNautilus1,8ΩTwistedSSDIYSquonkMINT

Bild
*** https://www.instrumentalsforever.com/ ***
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Sibben » tis 21 mar 2017, 09:12

allen skrev:

Det jag tänkte. Färdigjuice är naturligtvis en annan femma.
Användarvisningsbild
Sibben
Börjat vejpa
Börjat vejpa

Inläggav Puffra » tis 21 mar 2017, 09:37

Klickmans skrev:Kan vara läge att nödproviantera inför den kommande skattestormen, esmokes.se
Sist jag var inloggad där fanns dom stora kvar, 100>250>500ml, dom räcker ett tag.
Antingen dom eller Molin Shop, kommer inom kort att göra precis som jag skriver.

Bunkra, :ugeek: det är både kul och lugnande.

Tror molinberry har big discount fortfarande
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Inläggav allen » tis 21 mar 2017, 22:24

För att återgå till trådens ämne efter detta OT-sidospår (fortsätt diskussionerna om bunkring och priser för basvätskor i bättre lämpade trådar är ni snälla) så passar jag på att lämna några uppgifter om datum som är relevanta för den här lagstiftningsprocessen:

• Propositionen om de tänkta lagändringarna överlämnadesav regeringen till riksdagen 2017-03-02
  • Riksdagsledamöterna har fram till 2017-03-29 för att lämna in motioner med anledning av lagförslaget.
  • Riksdagen har vikt 2017-05-11 för att debattera och för att besluta om förslaget.
  • Lagändringarna föreslås träda i kraft 2017-07-01
Senast redigerad av allen tis 21 mar 2017, 23:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » tis 21 mar 2017, 23:06

Här följer lite information om hur regeringen valt att tolka/implementera det underliggande EU-direktivet, kallat tobaksproduktsdirektivet. Den tolkningen skiljer sig delvis från den väg en del andra medlemsstater valt.
Notera att nedanstående är resultatet av hur jag personligen uppfattat och tolkat innehållet i den befintliga propositionen.

Det den kommande lagen om elektroniska cigaretter omfattar är endast e-cigaretter som innehåller nikotin och nikotinhaltiga vätskor som lämpar sig för vejpande.
Regeringens uppfattning är att tobaksproduktsdirektivet bara berör e-cigaretter med nikotin.

För frågor rörande produktsäkerhet och liknande menar regeringen att det redan finns täckande lagstiftning som även e-cigaretter utan nikotin och deras påfyllningsbehållare omfattas av.

Regeringen har valt att skilja på restriktionerna för reklam och marknadsföring för e-cigaretter och för tobaksvaror.
Tobaksvaror får i nuläget bara marknadsföras på försäljningsställena. Marknadsföring av e-cigaretter kommer däremot även att tillåtas på affischer, i reklambroschyrer, på etiketter och på förpackningar.
Det blir däremot förbjudet att marknadsföra i tidningar, tidskrifter, radio, TV och på Internet.

Det blir tillåtet att sälja e-cigaretter på nätet och reklamförbudet sägs gälla sådant som går längre än att ”passivt tillhandahålla” produkterna.
Hur begreppet "passivt tillhandahålla" ska tolkas i praktiska termer vågar jag inte sia i. Jag misstänker att det kan bli tal om rättsliga prövningar där prejudicerande domar får berätta hur det tolkas.

I vilket fall lär marknadsföring av den typ vi bl.a. ser i det här forumet, bl.a. från våra framfusiga kinesiska vänner, få stryka på foten misstänker jag.

Sammanfattningsvis, och förutsatt att mina tolkningar är korrekta, så kommer vejpare i Sverige att klara sig lindrigare undan än en del andra europeiska vejpare.

Det som fortfarande är ett stort orosmoment för oss i mina ögon är de beskattningar som väntas komma längre fram och hur mycket dessa kan komma att hämma den svenska vejpmarknaden.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

FöregåendeNästa

Återgå till E-cigaretter i media och politikens värld