• Annonser
The Milkman

Dripping orsakar cancer. Påstår läkare

Diskutera om e-cigaretter i media och politikens värld. Posta gärna länkar till artiklar, studier eller liknande här.

Re: Dripping orsakar cancer. Påstår läkare

Inläggav darw » lör 13 jan 2018, 13:54

Det e ju rätt säkerställt att inga betydande mängder aldehyder bildas så länge man inte bränner bomullen men det bildas ju aldehydfrigörande ämnen vad nu det betyder.
Båda sidorna är oärliga i sin rapportering om forskningen. Även de studier som sägs motbevisa det motbevisar det bara när man vapear på runt 10W och nedåt. Studierna har använt coils på runt 1,6-2,2 ohm och när man kommer upp i 4,5-5V med dessa coils har dessa aldehydfrigörande ämnen funnits i vejpångan. Då pratar vi bara en liten bit över 10W. Det är detta som rapporteras som fritt citerat "Så hög effekt som ingen vejpare använder i praktiken".

Jag har verkligen försökt hitta resultat för när man vapear på högre watt. Studier på subohmtanks verkar lysa med sin frånvaro.

Dessutom har det visat sig att det bildas mer aldehydfrigörande ämnen ju mer smakämnen som finns i juicen och den kändaste studien som "motbevisar" har bara använt smaklös juice.

Men hur farliga dessa aldehydfrigörande ämnen är verkar ingen veta och oseriösa medier rapporterar det som att det är aldehyder i ångan vilket bara är överdrivet, det är mikroskopiska mängder under gränsvärderna för god arbetsmiljö.

Men jag vill veta för min sambo gillar att vejpa på så mycket som 140W och jag själv håller mig mellan 35 och 80W.
Vapeat sedan 12/9 2017
Användarvisningsbild
darw
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav vejpkurt » lör 13 jan 2018, 20:23

några professorer i en utfrågning om e-cig
mycket bra tube . väl värd se från början
se 44 minuter in om hög temp cancerframkallande ämnen

https://www.youtube.com/watch?v=oj3YlaNiU70

lite om snus och heat not burn tobak

MVH kurt
Börja e-puffa juli/2017 efter 35års rökande .
vejpkurt
Vejping är vardag
Vejping är vardag

Inläggav darw » sön 14 jan 2018, 01:34

vejpkurt skrev:några professorer i en utfrågning om e-cig
mycket bra tube . väl värd se från början
se 44 minuter in om hög temp cancerframkallande ämnen

https://www.youtube.com/watch?v=oj3YlaNiU70

lite om snus och heat not burn tobak

MVH kurt

Intressant men de repeterade bara vad som går att läsa på många sidor som jag inte tycker är bra argument för de anser att ingen vejpar så högt som 15W, att vejparen skulle tycka det smakade illa. Det är problemet med de här uttalandena, de ger inte siffrorna det gäller.
Vapeat sedan 12/9 2017
Användarvisningsbild
darw
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav ohman » sön 14 jan 2018, 02:51

Jag blir fan sne när jag ser sånt här skit där de diskuterar bränd bomull, att de inte fattar att man slutar så jävla långt innan bomullen blir bränt att det inte är i närheten, det argumentet håller inte för fem öre, ta oss på forumet vi alla vet vad torr vejp menas att det smakar dåligt men än bränd bomull vet få vad det smakar
Användarvisningsbild
ohman
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Inläggav darw » tis 16 jan 2018, 22:26

Problemet verkar mycket bero på att aldehyder förväxlas med aldehydfrigörande ämnen.
Vi vet att aldehyder är farligt men vi vet inte om aldehydfrigörande ämnen är farligt.
Brännd bomull skapar aldehyder.
Hög temp utan brännd bomull skapar aldehydfrigörande ämnen.
Studien som ska motbevisa dessa aldehydframkallande ämnen hänvisar till att inga sånna ämnen bildas om man vapear runt 10W och nedåt men att de bildas vid högre effekt. Sen gör en koppling till att inga vejpar på så höga effekter ändå.
Inga studier finns på coils som är gjorda för att vejpas på högre effekter.
Vapeat sedan 12/9 2017
Användarvisningsbild
darw
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav HasseT » ons 17 jan 2018, 01:04

Jag säger som jag brukar; avsaknaden av bevis som pekar på att det skulle vara farligt säger allt!

Tobaksbolag, läkare och övriga lobbygrupper bör vid det här laget skitit in långt över 100 miljoner för att få stop på e cigg. När dessa totala motståndare, inte lyckats påvisa ett skit, då kan man räkna med att det är ofarligt.

Tobaksbolag med mångmiljon belopp och egna labb har sökt med ljus och lyckta men inte hittat något. Då finns det inte mycket att hitta.

Vi kan ju dessutom direkt påvisa farliga partiklar i stadsluft som man andas dygnet runt. Tror personligen aldrig att e cigg kommer i närheten av de nivåerna.

Märkligt att man aldrig hörde dessa diskussioner när man rökte? Inte massa notiser i nyheterna om hur farligt det var. Ingen som ville minska antalet cigg i en förpackning osv.

Märkligt, det kan väl inte ha något med ekonomi att göra....
Never argue with an idiot, he will pull you down to his level and then beat you with experience. :-)

Bild
HasseT
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav darw » ons 17 jan 2018, 01:26

Diskuterad det aldrig om tobaks farlighet? Diskussionen ser väl inte likadan ut eftersom det inte är en ny produkt. Storleken på ciggpaket regleras i Svensk lag, de får inte vara för små för att de små ciggpaketen ansågs vara en inkörsport till beroende. Inte för att man behöver hålla med om det, politik är mycket åsikter.

Jag håller helt med om att gå över från röktobak till vejp är ett busenkelt val. Jag hoppas det också är relativt ofarligt för alla som börjar vejpa utan att ha rökt innan. Den itelienskamerikanska studien på 9 vejpare som inte rökt innan är ett gott tecken. Men de poängterar själva att vi inte vet om det kan komma problem på längre tid än 3,5 år.

Men man kan inte blunda för de frågetecken som finns som tex "aldehyde releasing agents" eller risken med att glödga coilen innan man stoppar in en veke. Man behöver alla korten på bordet på ett ärligt sätt för att kunna göra ett medvetet val.
Vapeat sedan 12/9 2017
Användarvisningsbild
darw
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Föregående

Återgå till E-cigaretter i media och politikens värld