• Annonser
The Milkman

Småpratstråden

Här diskuterar vi allt mellan himmel och jord.

Småpratstråden

Inläggav Kspar » fre 13 jan 2017, 11:01

Efter klagomål om trådar som glider av ämnet (mycket mitt fel) och PM med admin för godkännande skapar jag den här tråden som nån slags avlastningstråd för lite spretigare diskussioner och smågrejer som kanske inte riktigt behöver en egen tråd. På prov.

Min tanke är att om man upptäcker att man är på väg av ämnet kan man flytta diskussionen hit där det inte finns något riktigt ämne att avvika från och fortsätta, likaså att man om man blir irriterad över att någon annan avviker kan hänvisa hit med en länk. Får se hur det funkar, om folk är intresserade och sånt.

Personligen tycker jag att den typen av småprat är väldigt trevligt och communitybyggande (som kanske har märkts i vissa trådar, mea culpa) så det vore synd att tappa bort det imo. Samtidigt blir det rörigt och svårt att hitta info om det sker lite här och var.

Länka lite sjysst musik? Klaga över dålig service på donken? Småprata om olika tangentbord? Välkommen hit om du inte vill skapa en egen tråd.
Användarvisningsbild
Kspar
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Re: Småpratstråden

Inläggav Puffra » fre 13 jan 2017, 11:13

Jag inviger då med senaste kommentaren från Tfv tråden

Det är väll inte synd att marknaden inte enbart är anpassad till folk som vill sluta röka? (synd är något helt annat)
Det är väll jäkligt bra att utbudet på vejpprylar är så brett att där finns både för dom som vill sluta röka och dom som kan fortsätta avhålla sig från tobak genom denna hobby och alla dess underliggande subintressen, typ diy coiling dripping NETing cloud chasing mm mm mm

Har sagts mer än en gång "jag slutade röka och fann en hobby"
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav Klickmans » fre 13 jan 2017, 11:15

Kspar skrev:Efter klagomål om trådar som glider av ämnet (mycket mitt fel) och PM med admin för godkännande skapar jag den här tråden som nån slags avlastningstråd för lite spretigare diskussioner och smågrejer som kanske inte riktigt behöver en egen tråd. På prov.

Min tanke är att om man upptäcker att man är på väg av ämnet kan man flytta diskussionen hit där det inte finns något riktigt ämne att avvika från och fortsätta, likaså att man om man blir irriterad över att någon annan avviker kan hänvisa hit med en länk. Får se hur det funkar, om folk är intresserade och sånt.

Personligen tycker jag att den typen av småprat är väldigt trevligt och communitybyggande (som kanske har märkts i vissa trådar, mea culpa) så det vore synd att tappa bort det imo. Samtidigt blir det rörigt och svårt att hitta info om det sker lite här och var.

Länka lite sjysst musik? Klaga över dålig service på donken? Småprata om olika tangentbord? Välkommen hit om du inte vill skapa en egen tråd.

Den här tråden kommer du att få medalj för, ett riktigt bra initiativ.

Mitt musikbidrag: https://youtu.be/XiDVfGqxi9U Estas Tonnes

1+
Senast redigerad av Klickmans fre 13 jan 2017, 11:18, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » fre 13 jan 2017, 11:15

Trevligt initiativ.
Då kan man forka ett sidospår hit.

Man skriver alltså här och inleder med att citera det man kommenterar från ursprungstråden.
I ursprungtråden länkar man sedan till relevant inlägg här.
Bara som förslag, alltså. 8-)
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Kspar » fre 13 jan 2017, 11:25

Klickmans skrev:
Den här tråden kommer du att få medalj för, ett riktigt bra initiativ.

Mitt musikbidrag: https://youtu.be/XiDVfGqxi9U Estas Tonnes

1+

Tack för de uppmuntrade orden.
Puffra skrev:Jag inviger då med senaste kommentaren från Tfv tråden

Det är väll inte synd att marknaden inte enbart är anpassad till folk som vill sluta röka? (synd är något helt annat)
Det är väll jäkligt bra att utbudet på vejpprylar är så brett att där finns både för dom som vill sluta röka och dom som kan fortsätta avhålla sig från tobak genom denna hobby och alla dess underliggande subintressen, typ diy coiling dripping NETing cloud chasing mm mm mm

Har sagts mer än en gång "jag slutade röka och fann en hobby"

Nej visst, men jag tycker det är en sån enorm tonvikt på den typen av utrustning i marknadsföringen att jag tror att man lätt skulle kunna få för sig att man behöver hundratals watt och supersubohmgrejer och kanske rentav får svårt att hitta den mer gamla stilen.

Min sambo exempelvis vill bara ha en enkel "evighetscigarett" där man trycker på knappen och ibland laddar när den inte funkar fortfarande och har alldeles precis vant sig vid DL efter mer än ett års "nej, känns fel".
Nu är det ju lungt, jag nördar ner mig åt henne, bygger spolar som passar, blandar vätska med smak hon föreslår kunde vara gott och så vidare. Men utan mig skulle hon suttit med ciggen igen när kiosken på hörnet slutade med aspireförbrännare och hangsenjuice.

allen skrev:Trevligt initiativ.
Då kan man forka ett sidospår hit.

Man skriver alltså här och inleder med att citera det man kommenterar från ursprungstråden.
I ursprungtråden länkar man sedan till relevant inlägg här.
Bara som förslag, alltså. 8-)

Precis så tänkte jag att man kunde göra. Vad kul att fler tycker det verkar vara en bra idé!

Vad roligt att det tog fart direkt.
Användarvisningsbild
Kspar
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav allen » fre 13 jan 2017, 11:38

Ja, det tog inte många sekunder innan det blev fart här.
:!: Mer löst pladdrande åt folket :!:
:)
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » fre 13 jan 2017, 11:45

Och här kommer Kspars medalj för initiativet: :TU

[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » fre 13 jan 2017, 11:48

Och jag tycker att ett par emotikoner bör bannlysas här: 8-)

:Hijack :OT
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Puffra » fre 13 jan 2017, 11:52

Förstår då hur du menar (har tant med likadana behov) men håller ändå inte med.
Det marknadsförs tjugofem moderata (10-75w) prylar på var high power pryl, och då är det nog ändå jäääääkligt lågt räknat, titta bara på vårat eget forum här, 200w klubben har inte så många medlemmar, fan inte ens jag är medlem inte för att jag inte har prylar för det, men jag vejpar till 99% under 130w och så lågt som 16w, gruppen som håller sig 10 till 50w är nog störst och tillverkarna är inte korkade, klart det blir mest prylar i det spannet det fins flest brukare.

Måste kolla om det fins någon aktuell tråd som utreder efektfördelning förhållande mot antal användare
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav Kspar » fre 13 jan 2017, 12:10

allen skrev:Och jag tycker att ett par emotikoner bör bannlysas här: 8-)

:Hijack :OT

Tack för medaljen och håller med om OT smilien, fast :Hijack bör väl nästan uppmuntras? :D

Puffra skrev:Förstår då hur du menar (har tant med likadana behov) men håller ändå inte med.
Det marknadsförs tjugofem moderata (10-75w) prylar på var high power pryl, och då är det nog ändå jäääääkligt lågt räknat, titta bara på vårat eget forum här, 200w klubben har inte så många medlemmar, fan inte ens jag är medlem inte för att jag inte har prylar för det, men jag vejpar till 99% under 130w och så lågt som 16w, gruppen som håller sig 10 till 50w är nog störst och tillverkarna är inte korkade, klart det blir mest prylar i det spannet det fins flest brukare.

Måste kolla om det fins någon aktuell tråd som utreder efektfördelning förhållande mot antal användare

Eh, utrustningsmässigt går väl t.om. maxo quad och liknande att vejpa en ce4 på. Men det är inte så de marknadsförs, trots att du säkert har rätt om var de flesta tenderar att ligga i effekt. Gräver man djupare i sortimentet hittar man dessutom gamla clearomizers och grejer men de kommer fasas ut likt de gamla cartomizers som börjar försvinna från hyllorna. Finns säkert folk som sitter och sliter sig i håret över det också. Inte för att jag har nån lösning, rent marknadsekonomiskt kanske man kunde stödköpa (subjektivt) skit man inte vill ha men det är sjukt orealistiskt. Och som med alla industrier misstänker jag att de "stora" pengarna kommer från en minoritet entusiaster (d.v.s. oss) som industrin då riktar in sig på att tillfredsställa.

Bara en liten oro från min sida. Jag gillar min hobby men det viktiga (för mig) är kampen mot rökning och det är inte riktigt det som motiverar designspecen för exempelvis RX300.
Användarvisningsbild
Kspar
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Nästa

Återgå till Övrigt