• Annonser
The Milkman

Hampafibrer som veke

Allt som rör väskor, hållare, halsremmar och liknande.

Hampafibrer som veke

Inläggav sverker » ons 12 apr 2017, 23:09

Puffra fick griller att gå igång i huvudet på mig efter att ha tagit upp ämnet för någon månad sedan.

Så vad fick mig så intresserad?
- Bättre miljöval, bomull är inte snällt mot miljön, medan hampa tom kan användas som jordförbättrare mellan odlingar av annan gröda. Hampa behöver mindre vatten och inga bekämpningsmedel.
- Hampan ska ha bättre uppsugningsförmåga och tåla högre värme.
- Färre skadliga ämnen vid en ev förbränning (dry hit).

Men produkten han länkade till såg väldigt blekt och processad ut mot vad jag förväntade mig, så började minna efterforskningar över att själv hitta organiskt odlad hampafibrer. Hittade till slut en försäljare av organisk odlad hampa i USA och gjorde en beställning (de säljer den som vekmaterial).

Bild

Tog genast och fixade en av mina Derringer kloner som redan var laddad med en hemsk spole (twistad flat tråd med spacead clapton)

Bild

Jag upplever den som väldigt lätt att arbeta med, var inga problem att veka med.

Den är svårare att preppa, då det tar lite kärlekt att få den att suga åt sig juicen.

Hampan har en lätt jordig bismak, men den är inte ens i närheten av den bismak jag upplevde med ex kendo vape gold bomull. Dock lite mer än ex koh gen do som jag vanligen använder. Vejpar man någon form av tobaksliknande juice så känns det mer som att bismaken är ett komplement.

Var inte sen att även ladda om min serpent mini för att se hur hampan agerar i en tank
Bild

Är nu inne på 6:e laddningen och efter 3:e upplevde jag inte längre bismaken övht, så behöver lite mer inkörning än koh gen do. Men ska väl erkänna att jag inte fyllt tanken lika fullt som jag normalt gör...

Så än så länge är jag positivt inställd till detta vekmaterial.

Är det någon annan som är intresserad av att testa hampa som vekmaterial så kan jag så långt mitt överflöd räcker erbjuda 20g (ungefär så mycket som jag känner mig bekväm med att trycka in i ett c5 kuvert) för självkostnadspris a 34 SEK med frakten inräknad. (Är det någon som vill ha mer kan vi säkert lösa det också). Förskottsbetalning via Swish gäller. Skicka PM om du är intresserad.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Re: Hampafibrer som veke

Inläggav sverker » fre 14 apr 2017, 22:17

Dagens test med en monster clapton 24g kanthal wrappad med parallell twisted 2x34g, 5 varv 2.5diam ~0.47 ohm var intressant. Bismaken försvann mycket snabbare än tidigare tester, tyvärr blir det inget långtgående test med denna då den spottade lite väl mycket för att vara rolig.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav Andreas9111 » fre 14 apr 2017, 22:56

Vilka monster trådar! Intressant test låter som ett bra alternativ till bomull!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas9111
Vejpare
Vejpare

Inläggav Klickmans » lör 15 apr 2017, 09:32

Intressant att läsa om hampveke, har sett något kortare på Engelska tidigare.
Hampa är inget jag själv har provat, men du har verkligen gjort det grundligt.
Häftiga dom där monsterspolarna, såg dom lite snabbt igår när jag var trötter.

Ska läsa tråden en gång till nu när jag är pigg.
MTLNautilus1,8ΩBBDIYSquonkNardaMENTHOL
* http://www.radioswissclassic.ch/en/webplayer/ *
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Andreas9111 » sön 16 apr 2017, 00:14

Du har inte sett någon svensk leverantör? Antar att det kommer som det låter på dig :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas9111
Vejpare
Vejpare

Inläggav sverker » sön 16 apr 2017, 01:11

Andreas9111 skrev:Du har inte sett någon svensk leverantör? Antar att det kommer som det låter på dig :)

Har inte sett någon svensk återförsäljare. Det kommer säkert dröja tills det finns någon producent som säljer det i flashiga förpackningar och får uppbackning av ex youtube-vejpare. Så när kunderna börjar efterfråga så kommer det alltid finnas någon som kommer vilja vara återförsäljare.

Det här är de 20g som jag avyttrar privat :
Bild
Har du tur så har det nog kommit någon svensk återförsäljare tills dess att du tagit dig igenom det =)
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav sverker » sön 16 apr 2017, 23:30

Testerna går vidare. Ville testa nått som inte spottar och fräser men samtidigt tar hög watt och verkligen sätter hampan på prov.
Här är efter bild på en dual setup med 5 varv 2.5mm diam flat clapton med en järnbalks kärna 26x18 awg wrappad med 32g kanthal. Landade på 0.16 ohm.
Bild

Började lätt på 30w för att sen gå upp till 50, 70 och 100w. Riktigt spännande med byggen som denna är att spolen fortfarande är så pass varm att jag efter att ha tagit en hit kan ta en till på eftervärmen och den producerar typ samma storlek på moln som mina vardagliga spolar gör. Av den anledningen stannade jag inte så länge på 100w utan landade på 55w.

Denna är nog min mest positiva upplevelse hittills, den initiala bismaken är minimal och hampan fungerar verkligen ypperligt med byggen som denna.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav sverker » mån 17 apr 2017, 20:51

Idag kommer uppföljning av mitt första test i serpent mini :

4 dagar ~25-30ml hemagjord e-juice :
Bild

Veken:
Bild

Ska erkänna att testet inte gått helt smärtfritt, semidry hit till och från. Om det berott på att jag varit och plockat isär tanken flera ggr för att titta eller nått annat låter jag vara osagt. Har haft samma problem när jag försökt köra cotton-bacon i serpent mini, så det ligger nog mest i hur jag vekar när det är lösa fibrer. Har inte upplevt problemet när jag kör med bomulls-pads. Så mer tester behövs (och får nog undersöka alternativa metoder för att veka lite mer).
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav Sibben » tis 18 apr 2017, 19:56

Med rayon märkte jag att jag fick in mer veke om jag tvinnade den hårt mellan fingrarna medan jag kan rulla mjukare pads i handflatan. Vet inte om det är applicerbart här dock.
Användarvisningsbild
Sibben
Börjat vejpa
Börjat vejpa

Inläggav sverker » tis 18 apr 2017, 21:31

Sibben skrev:Med rayon märkte jag att jag fick in mer veke om jag tvinnade den hårt mellan fingrarna medan jag kan rulla mjukare pads i handflatan. Vet inte om det är applicerbart här dock.

Inte jag heller, så ska testas. Ska erkänna att jag tänkt bomull när jag hanterat hampan, men den är ju inte bomull, så det är mycket väl möjligt att den kan hantera att packas betydligt hårdare än bomull och således leverera bättre.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Nästa

Återgå till Tillbehör