• Annonser
The Milkman

Hammer mod by kato clone

Allt som rör mekaniska moddar

Hammer mod by kato clone

Inläggav Jannebananen » lör 26 apr 2014, 07:51

Hejsan!

Är ny här och har bara lite drygt 2 månader bakom mig som vejpare, men gillar det starkt. Det är typ meningen med livet, mitt vatten och bröd... :-)

Iaf, har än så länge rökt med en ego 1100
Med clearomizer, men bytte efter inrådan från en vän igår till mini protank atomizer, och tycker det ör en klar förbättring på alla vis.

Hursomhelst så är jag intresserad av lite häftigare rökverktyg nu, dock saknar jag kunskap...

En mod som verkar falla mig i smaken är "hammer mod by kato clone"... Alltså inte det dyra orginalet, utan någon av de billigare kopiorna. Jag har kollat på oöika reviuws på youtube, men blir ändå inte riktigt klok på endel grejjer.

1. Vad är skildnaden på en mekanisk mod och en icke-mekanisk (elektronisk?)? Jo jag har läst att en mekanisk inte har några "sladdar"... Men vad innebär det rent praktiskt? Hållbarhet? Driftskostnader? Prestanda? Användarvänlighet? Mm?

2. Har öven förstått att på just denna klonen klagar folk på "fire-knappen", att den är för känslig typ? Men att de åtgärdat detta på något vis... Fattar dock inte hur?

3. Finns ju även ett gäng olika kloner av hanmer... Har ni möjligtvis erfarenheter om för/nackdelar med de olika fabrikaten, eller rent av rekommendationer? Samt var köper ni dessa?

4. Vad behöver jag utlver själva moden?
Några speciella rekomendationer kring tankar, batterier mm? Jag kan noll! :-)

5. Kan man inte justera ampäre/watt/ohm på dessa?

Gissar man får "coila" själv med dessa?

6. Annan inf till mig?

7. Hammer clone... Är det ett ok rökdon?

Tack på förhand och ha en fin dag!

Mvh Jan
Jannebananen
Ny puffare
Ny puffare

Re: Hammer mod by kato clone

Inläggav Ciggis » lör 26 apr 2014, 11:22

Jag kan ge en superenkel förklaring på mod som fick mig att förstå

1. En enkel förklaring som jag fick en gång så skickar den mekaniska moden bara ut, utan några spärrar. Den bara kör på och har man fel batterier eller tankar så säger den inte till utan kan bli riktigt farlig :) bra att ha när man av avanserar lite och exprementerar.
En vanlig MOD har elektronik som styr detta, den förklarar att man har en tank med för lågt motstånd eller att batterierna inte är lämpliga. Den är lite smartare.
Lättförståeligt enl mig om man bara är ute efter att förstå skillnaden.
Bild
Användarvisningsbild
Ciggis
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Ciggis » lör 26 apr 2014, 11:24

4. Läsvärt med batterier runt modern

viewtopic.php?f=34&t=1086
Bild
Användarvisningsbild
Ciggis
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Jannebananen » lör 26 apr 2014, 16:57

Tack för svar!

Ok... Fel batterier fattar jag är dåligt... MEN att det inte finns någon "elektronik" som begränsar effekten man tar ut från batteriet är väl inte bara negativt i firm av risk att överbelasta/kortsluta batteriet, utan även fördelen med en mekanisk mod? Då man kanske kan "kräma på" lite mer, inom rimliga gränser då?

Hur kan en tank som passar en mod vara fel?
Jannebananen
Ny puffare
Ny puffare

Inläggav Jannebananen » lör 26 apr 2014, 17:00

Kan man bygga på en "kick" på en hammer? Nån pryl som skyddar mot överhettning/kortslutning...
Jannebananen
Ny puffare
Ny puffare

Inläggav Jannebananen » lör 26 apr 2014, 17:14

Ok har läst på att man bör ha kick om man använder "oskyddade" batterier.
Tänker jag använder "skyddade", vad det nu är?

Vad behöver jag för att vara komplett?
1. Modden
2. Batterier+laddare
3. Atomizer/tank... Hur tänka här? En ombygnadsbar, eller en "fast" någon som är bättre än någon annan?
4. Ohm-mätare -Gissar jag vill göra egna coils eller vad det heter.
5. "Coil-tråd"?
6. Vad mer?
Jannebananen
Ny puffare
Ny puffare

Inläggav Ciggis » lör 26 apr 2014, 20:18

Jannebananen skrev:Tack för svar!

Ok... Fel batterier fattar jag är dåligt... MEN att det inte finns någon "elektronik" som begränsar effekten man tar ut från batteriet är väl inte bara negativt i firm av risk att överbelasta/kortsluta batteriet, utan även fördelen med en mekanisk mod? Då man kanske kan "kräma på" lite mer, inom rimliga gränser då?

Hur kan en tank som passar en mod vara fel?

Precis som du sägera. Det är fint när det krämar på :)
Men man måste vara lite mer försiktig.
Jag har själv en bolt mekanisk och smoktech pipe mod och de ger en riktigt fin effekt!
Bild
Användarvisningsbild
Ciggis
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Fagerlund » lör 26 apr 2014, 22:27

Jag försöker svara och hoppas att det inte blir allt för förvirrat :D

Vad behöver jag för att vara komplett?
1. Modden
Ja :)

2. Batterier+laddare
Om du köper AW IMR High Drain så är du nog på den säkra sidan. 18350 ser bäst ut i hammer men har rätt dålig kapacitet.
Jag rekommenderar ett 18650 om du vill få ut några timmar av det plus att du kan kräma ur lite mer effekt ur det också.

3. Atomizer/tank... Hur tänka här? En ombygnadsbar, eller en "fast" någon som är bättre än någon annan?
Jag tycker absolut att du ska satsa på en du bygger själv, styrkan och själva idén med mekanisk mod är att du anpassar spolen (coil) efter hur du vill ha den, om du inte stoppar i en kick vilket jag tycker sabbar hela tanken med mekanisk mod, köp då hellre en VV/VW mod med det inbyggt, då får du oftast en ohmmätare "på köpet" också :)

4. Ohm-mätare -Gissar jag vill göra egna coils eller vad det heter.
Ja, du vill inte sätta på något som är kortslutet på ett batteri.

5. "Coil-tråd"?
Kanthal 0.32 mm/AWG28 är en bra tråd att börja med tycker jag
Och något att linda runt, det har du förmodligen redan något som fungerar hemma, borr, virknål, stoppnål :D

6. Vad mer?
En brännare för att bränna tråden till spolen, absolut inte ett måste men det underlättar, en vanlig tändare är bättre än inget.
Bomull eller något annat material till veke, jag tycker bomull är bra och billigt :)

En sak till, du kan inte använda en kick i hammer utan att använda ett av förlägningsrören, kicken tar ca 15 mm på höjden så med ett 18350 batteri måste du använda mellanröret i hammern och du kan aldrig använda en kick med ett 18650 i hammern.
En hammer är rätt kul och smidig men jag skulle nog inte köpa den som första mekmod, jag skulle välja en teleskopmod istället.
Fagerlund
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav Sloke » lör 26 apr 2014, 23:16

Svarar bara på några frågor, men hoppas att du blir något klokare :)
1. Ingenting, en mekanisk mod är egentligen ingenting mer än en battertihållare :P
2. Egentligen behöver du inga superbatterier för att få din mekaniska mod att fungera bra, det finns dom som vill ha hitan o ditan på säkerheten. Men en annan som inte är lika noggran, så funkar mina sony vtc4 helt underbart. (Dessa finns att köpa för en ganska billig peng även hos våra svenska ÅF).
Laddaren, kan du köpa billigt från Kina, jag köpte min hos en svensk ÅF, då jag inte litar fullt på kinas alla "kloner".
3. Här ser jag ett par olika svar, jag själv använder en Evod tank när jag jobbar eller inte är hemma, när jag är hemma så är det kayfun för hela slanten :) Hittar du en clearo där du är nöjd med vad du får så finns faktist ingen mening med att köpa en dyr faan (originalen för de flesta RBA's är inte billiga), men när jag testade en fasttech-klon på kayfun lite där jag gjorde min egna coil, så använder jag enbart den när jag är hemma :)
4. Detta MÅSTE du ha, bygg aldrig en coil utan att kunna kolla den på en mätare!
5.vilken tråd du borde använda till dina coils har jag faktist inte en jäkla susning om!
Sloke
Ånglok
Ånglok

Inläggav Jannebananen » sön 27 apr 2014, 00:21

Hej igen och tack för alla bra svar! :-)

Har redan tänkt om sedan jag startade tråden i morse, och är nu mer osäker på om hammer är "rätt", hittat en annan som ser nice ut, carvela by pedro clone från hcigar... Får nog kika runt lite innan jag bestämmer mig... Finns såååå jäkla mycket olika bara... :-)

Angående tank/atomizer... Så vill jag ha 3 egenskaper

1. Coolt utseende
2. Bra effekt
3. Så enkelt som möjligt att "fixa o trixa" med, fixa coil själv osv

Kayfun clone från hcigar tänker jag här, är väl även justerbart luftdrag i den?

Snabb extra fråga... Föredrar ni mekaniska mods, eller de där andra med massa "bös" watt/amp mm led osv?

Tycker det verkar lite töntigt? :-)
Jannebananen
Ny puffare
Ny puffare

Nästa

Återgå till Mekaniska Mods