• Advertisement
The Milkman

Vandyvape Berserker

Allt för Rebuildables och drippers

Re: Vandyvape Berserker

Inläggav Klickmans » fre 13 apr 2018, 14:25

Swedish vaper skrev:En Berserker RDA är på väg.
Under väntetiden roar jag mig med Berserker RTA.
En alldeles utmärkt MTL tank. Snygg är den också.

Ger riktigt bra smak. Påminner mycket om smaken i Kayfun Lite.
Mina Kayfun 5 kör jag med öppnare luftflöde så lite orättvist att jämföra.
Men Berserker ger den mjuka fina MTL som även KF Lite gjorde.

Just nu är det en FA mix i tanken FA 7 Leafs Ultimate och FA Virginia i lika mängd (ca 5% var) som grädde på moset 1% FA Latakia.
En microcoil och Wicked Wicks skapar ångan.
En ganska torr tobak med Virgians lätta sötma. Försikigt kryddig ton i bakgrunden.
Perfekt i vårsolen!
Bild

Jisses Amalia vad vacker denna setup är, :oops: jag blir alldeles knäsvag.
Shenzhen https://youtu.be/SGJ5cZnoodY in China
BBNAUTILUSBVCMTLDIYΩNi80MENTHOLPODS
Rewind to: 5995. Press and HOLD+PAUSE+PM
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Robot » mån 16 apr 2018, 11:39

Swedish vaper skrev:En Berserker RDA är på väg.

Jag har börjat fundera på att göra egna coils och kikar runt lite då och då på både RTA och RDA. Berserker RDA ser intressant ut men jag är lite tveksam till att ha plast så nära en het coil, dom därna "luftflödespinnarna" menar jag. Känns lite riskabelt och har läst om några som råkat smälta den när dom har haft den i och provkört coilen. Även om man inte smälter den så undrar jag hur hettan från coilen påverkar plasten i längden, ångor och sånt. Berserkern känns som en lite omständlig konstruktion. Vad tycker ni?

Så om jag får för mig att skaffa en RDA så lutar jag nog mer åt Vapefly Galaxies, verkar vara en klyftig konstruktion med sina luftkanaler och justeringsskruvar. Smakmässigt så ska den vara likvärdig Berserkern.
Användarvisningsbild
Robot
Ånglok
Ånglok

Inläggav allen » mån 16 apr 2018, 16:42

Plastmaterialet du syftar på är s.k. PEEK (polyetereterketon).
PEEK är ett vanligt isolatormaterial p.g.a. goda isoleringsegenskaper och mycket god hydrolysbeständighet, låg utgasning och hög smälttemperatur (343 °C).

Så gott som alla attys av modernt snitt, utom möjligtvis de billigaste klonerna, har PEEK-isolatorer för pluspolen.

Om man lyckats smälta de medföljande luftflödesinsatserna (PEEK) skulle jag vara benägen att hävda på att det kan bero på att man pressat värmen på coilen till mindre hälsosamma nivåer.

Mer läsning i engelska Wikipedia-artikeln om PEEK:
https://en.wikipedia.org/wiki/Polyether_ether_ketone

Robot skrev:Så om jag får för mig att skaffa en RDA så lutar jag nog mer åt Vapefly Galaxies

Om du har dubier beträffande PEEK så kan det vara bra att känna till att isolatorn på den RDA:ns pluspol är av PEEK. ;)

De två YT-recensionerna av Galaxies jag tittat på är herrar Busardos och Batistas.

En sak de tycks vara överens om är att smakåtergivningen på den lämnar en del att önska.
Det gör att jag personligen är benägen att hoppa över den till förmån för Berserker MTL RDA, trots att den för övrigt ser aptitlig ut.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Swedish vaper » mån 16 apr 2018, 16:57

allen skrev:Plastmaterialet du syftar på är s.k. PEEK (polyetereterketon).
PEEK är ett vanligt isolatormaterial p.g.a. goda isoleringsegenskaper och mycket god hydrolysbeständighet, låg utgasning och hög smälttemperatur (343 °C).

Så gott som alla attys av modernt snitt, utom möjligtvis de billigaste klonerna, har PEEK-isolatorer för pluspolen.

Om man lyckats smälta de medföljande luftflödesinsatserna (PEEK) skulle jag vara benägen att hävda på att det kan bero på att man pressat värmen på coilen till mindre hälsosamma nivåer.

Mer läsning i engelska Wikipedia-artikeln om PEEK:
https://en.wikipedia.org/wiki/Polyether_ether_ketone

Om du har dubier beträffande PEEK så kan det vara bra att känna till att isolatorn på den RDA:ns pluspol är av PEEK. ;)

De två YT-recensionerna av Galaxies jag tittat på är herrar Busardos och Batistas.

En sak de tycks vara överens om är att smakåtergivningen på den lämnar en del att önska.
Det gör att jag personligen är benägen att hoppa över den till förmån för Berserker MTL RDA, trots att den för övrigt ser aptitlig ut.
Kan inte annat än hålla med.
Jag beställde Berserker RDA just på grund av att recensenter anser att den har bättre smakåtergivning. Kan den leverera samma fina smak som Berserker RTA så är den given i min samling.

Huruvida klonerna av Berserker RDA har luftflödes regulatorer av PEEK vågar jag inte säga. Men med originalets regulatorer måste du nog ha en spole som har direkt kontakt för att förstöra. Dessutom som @Allen skriver ha en ohälsosamt hög temperatur.
[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild
Här för att lära mig mer och för att hjälpa andra.
Skicka gärna PM om du tror jag kan hjälpa dig.

http://www.swedishvaper.se
Användarvisningsbild
Swedish vaper
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav Robot » mån 16 apr 2018, 18:52

allen skrev:Plastmaterialet du syftar på är s.k. PEEK (polyetereterketon).

Tack allen för klargörandet av plastmaterialet! :TU Jag ska läsa lite mer om det :)
Hur hårt dom pressat värmen framgick inte, men om jag minns rätt så var det när dom testat coilen utan bomull och vätska. Kommer inte riktigt ihåg var jag läste det eftersom jag plöjde igenom ganska mycket text då.

allen skrev:De två YT-recensionerna av Galaxies jag tittat på är herrar Busardos och Batistas.

Den recension av Galaxies jag kollade på var Vaping with Vic där han tyckte smaken vara samma lika på Galaxies och Berserker. Dock såg jag på hans Berserkerrecension nyss där han anser att Bererker är bättre på vissa typer av smaker.
Ska kika in på Busardos recension :)
Användarvisningsbild
Robot
Ånglok
Ånglok

Inläggav Robot » mån 16 apr 2018, 21:36

Robot skrev:Tack allen för klargörandet av plastmaterialet! :TU Jag ska läsa lite mer om det :)
Hur hårt dom pressat värmen framgick inte, men om jag minns rätt så var det när dom testat coilen utan bomull och vätska. Kommer inte riktigt ihåg var jag läste det eftersom jag plöjde igenom ganska mycket text då.

Glömde att nämna en sak, stål som glöder röd av upphettning ligger på en temperatur över ca. 400 grader (om jag minns rätt) och i så fall är det inte konstigt att materialet smälte. Den där plastbiten ligger väldigt nära coilen och utan bomull med vätska lär den bli väldigt het. Eller är jag ute och cyklar?
Användarvisningsbild
Robot
Ånglok
Ånglok

Inläggav allen » tis 17 apr 2018, 11:28

Jag har haft samma funderingar som du och har hittat samma uppgifter.
Stål börjar glöda från ca 400 °C.

En förklarande skala finns t.ex. här:
https://www.hearth.com/talk/wiki/know-temperature-when-metal-glows-red/

Vid förlängd exponering av värme på de nivåerna kan PEEK logiskt börja smälta.
Å andra sidan borde då också isolatorn under den postiva stolpen på byggdäcket ta stryk.

Jag försökte då tackla frågan från andra hållet.
Jag har för mig att någon av de recensenter jag nämnde i ett tidigare inlägg nämnde att han hade läst eller hört om att någon hade lyckats smälta en luftflödestub i en Berserker MTL RDA. Hörsägen alltså.

Om det smältproblemet förekommit borde det rimligtvis finnas förstahandsrapporter om det vid det här laget.
Jag ägnade själv en stund åt att försöka googla fram uppgifter om sådana förekomster (olika sökbegrep, olika filtreringar, osv.) men lyckades inte få en enda träff.
Jag har ganska stor vana av sökmotorer och skulle vilja påstå att mina färdigheter med dem ligger över genomsnittet.

Å andra sidan är det ingen garanti för att rapporterna finns. Men jag har inte lyckats hitta någon.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Robot » tis 17 apr 2018, 11:53

allen skrev:Jag har haft samma funderingar som du och har hittat samma uppgifter.
Stål börjar glöda från ca 400 °C.

En förklarande skala finns t.ex. här:
https://www.hearth.com/talk/wiki/know-temperature-when-metal-glows-red/

Vid förlängd exponering av värme på de nivåerna kan PEEK logiskt börja smälta.
Å andra sidan borde då också isolatorn under den postiva stolpen på byggdäcket ta stryk.

Jag försökte då tackla frågan från andra hållet.
Jag har för mig att någon av de recensenter jag nämnde i ett tidigare inlägg nämnde att han hade läst eller hört om att någon hade lyckats smälta en luftflödestub i en Berserker MTL RDA. Hörsägen alltså.

Om det smältproblemet förekommit borde det rimligtvis finnas förstahandsrapporter om det vid det här laget.
Jag ägnade själv en stund åt att försöka googla fram uppgifter om sådana förekomster (olika sökbegrep, olika filtreringar, osv.) men lyckades inte få en enda träff.
Jag har ganska stor vana av sökmotorer och skulle vilja påstå att mina färdigheter med dem ligger över genomsnittet.

Å andra sidan är det ingen garanti för att rapporterna finns. Men jag har inte lyckats hitta någon.

Intressant, tack för info!
Du har helt rätt, man ska inte lita på allt man läser. Jag har letat men har inte hittat de som jag läste förut som hävdade att den smält. Jag hittade dock en annan i kommentarerna till Vaping with Vics Berserker-recension.
Jag kan bara anta att han torrbränt coilen för länge, om uppgifterna stämmer. Dessutom nämner Vic att risken finns (strax efter 8 minuter in i videon). Så kanske det är möjligt även om man inte torrbränner så länge.
Användarvisningsbild
Robot
Ånglok
Ånglok

Inläggav Klickmans » tis 17 apr 2018, 12:47

Tipset är att coila utan inserten : https://youtu.be/p0e0aFjG8FY?t=486

Huruvida detta stämmer med dom kloner jag beställt kommer jag att testa mig fram till.
Men följer man det råd som Vic ger i filmen ovan så kan jag inte se att det kan gå berserk.
Möjligtvis med klonerna, enligt FatstTech ligger dom i rännan för att kunna skickas ut snart.

ETA 1 day.JPG

To be, :ugeek: continued.
Shenzhen https://youtu.be/SGJ5cZnoodY in China
BBNAUTILUSBVCMTLDIYΩNi80MENTHOLPODS
Rewind to: 5995. Press and HOLD+PAUSE+PM
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Swedish vaper » tis 17 apr 2018, 12:54

Just möjligheten att ta bort/byta airflow inserts utan att störa coilen är ett stort plus.
Att torrbränna coilen med arflow insert borttagen bör lösa problemet.
Vid praktiskt användande lär coilen inte komma upp i så hög temp att det uppstår problem. Det lär bli en hiskelig dryhit innan vi når 400 grader C.
[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild
Här för att lära mig mer och för att hjälpa andra.
Skicka gärna PM om du tror jag kan hjälpa dig.

http://www.swedishvaper.se
Användarvisningsbild
Swedish vaper
Jedi Vaper
Jedi Vaper

FöregåendeNästa

Återgå till RBA/RDA