• Annonser
The Milkman

Steam Crave Aromamizer History

Allt för Rebuildables och drippers

Steam Crave Aromamizer History

Inläggav Swedish vaper » fre 29 jun 2018, 14:42

Bild

Steam Crave har länge varit en av de tillverkare som jag uppskattat mest. De har flera atomizers som jag gång på gång återkommer till.
Jag har lyckats skapa en samling som ger mig mycket glädje. Därför tänkte jag berätta lite om Steam Craves olika Aromamizers. Detta namn har de använt för att trycka på att de prioritetar smak före moln.

Det är Steam Craves chefsdesigner BJ Shi som ligger bakom de två serier av atomizers som Steam Crave lanserat. Vi är nog många dom undrat vad "Designed by BJ" betytt.

Man har så här långt kommit ut med 3 versioner drippers.

Den första produkt man släppte var Aromamizer RDA. Den hade ett lite annorlunda sätt att hantera luftflödet. Något som man kallade Cyclone Airflow. Detta skulle ge en bättre smakupplevelse.
Aromamizer RDA hade en Hex form och var lite svår att få att se snygg ut på en tubmod. På en box var den OK.
Den hade som många andra RDA då ett tre posters däck. Smaken var OK men inte enastående.
Aromamizer RDA släpptes i Mars 2015

Några månader senare, Juli 2015, kom Aromamizer RDA V2.
Den fanns i tre olika versioner, Hex, Rund och Glas.
V2 använde samma däck som den första versionen och hade möjlighet att använda Cyclone Airflow eller en Airflow med mer normalt "rakt" luftflöde. Jag upptäckte ingen större skillnad rent smakmässigt.
Rent utseendemässigt tyckte jag bäst om den i Glas.

Kort därfter kom man ut med sin 60 watt Squonk Box. Den gick att köpa med Aromamizer RDA V2 med squonk pin. Det var denna kombo som fick mig att verkligen gilla squonking.

I Mars 2016 skäppte man Aromamizer V-RDA. Denna hade ett Velocity Styled däck och kom med en squonking pin.
En klar förbättring. Bättre smak och lätt att bygga. Jag kör den oftast med Dual Vertical Claptons som sqounking atty.

Steam Crave har nog fått mest uppmärksamhet för sin serie RDTA

Aromamizer RDTA släpptes i Juli 2015 och var annorlunda än annat som fanns på marknaden då. Man kallade den RDTA (Rebuildable Dripping Tank Atomizer) på grund av att däcket såg ut och fungerade på samma sätt som en dripper. Juicen kom in från botten och den hade airflow från sidan. Ett tre posters deck. Så långt liknade den en dripper. Man hade en tank på toppen som matade däcket med juice. Hur man vekade den var viktigt. Lite känslig för mängden bomull. För lite så läckte den, för mycket så ströps den med dryhits som följd.
Luftflödet gick att reglera med ett ganska fult vejpband med hål i. Ingen hightech lösning precis.
Fick man till vekningen så var det en riktigt bra tank. Bra smak och bra ånga.
Några månader efter att den kommit ut fick den pris som bästa RTA i flera forum.
Steam Crave släppte ett Velocity styled deck till denna RDTA. Det gjorde den enklare att bygga. Man släppte också fabriksfärdiga coils som passade i denna RDTA.
Aromamizer RDTA skapade en trend. Nästan alla tillverkare kom ut med RDTA, en del riktigt bra och andra mindre bra.

I Mars 2016 kom så uppföljaren Aromamizer RDTA V2. Man hade lyssnat på kritiken och gjort om luftflödes kontrollen. Den var nu en integrerad ring i samma material som tanken. Man hade även bytt ut toppen mot en flat top utan den lilla utskjutande delen som fanns tidigare. I övrigt var det oförändrat. Samma deck osv.
Det gick att köpa ett RDTA V2 deck med den förbättrade luftflödes kontrollen om man ville uppgradera sin version 1.
Dessa små förändringar gjorde RDTA mer användarvänlig och snyggare. Den var fortfarande en atomizer som levererade bra smak och bra ånga. Krävde noggrannhet vid bygge och vekning men var en av de atomizers som jag använde mest under våren och sommaren 2016.

En kort tid efter RDTA V2 kom både en Anniversay Limited Edition av V2 samt deras Aromamizer Supreme RDTA. En 25 mm atomizer med större däck, bättre airflow, bättre kontroll på juiceflödet och med topfill.
Många gillade förbättringarna och denna följdes av en Aromamizer Supreme Lite RDTA. Denna var en lillebror med 23 mm och en singelcoil adapter. I övrigt precis som den stora.
Båda är två fantastiska tankar. Enastående smak och lätthanterad. Stänger man juice kontrollen när man fyller tanken så slipper man läckage. Tänk också på att inte öppna juiceflödet för mycket. Coilen måste hinna förånga den vätska som veken suger upp.
Steam Crave säljer fortfarande denna kompetenta tank trots att det är många månader sedan den släpptes.

Vid nyåret 2016 - 2017 kom nästa RDTA.
Aromamizer Plus RDTA är en 30 mm atomizer.
Detta är en atomizer med ett postless deck. Stora hål som gör det möjligt att använda avancerade coils så som Stapled Staggered Fused Clapton etc.
Det finns utrymme för coils med stor diameter upp till 6 mm.
I standard utförande håller den 10 ml men kan även användas som en dripper.
Vill man kan man köpa till ett eller två kit som gör Aromamizer Plus RDTA till en 5 ml eller hela 20 ml tank.
Jag har testat de olika formaten. Personligen trivs jag bäst med 5 ml versionen. Riktigt bra smak och mycket ånga. Lätt hanterad luftkontroll och fungerande juice kontroll. Däcket är lätt att bygga på.
Jag tycker att i 10 ml format så behåller den den fina smaken. I 20 ml format dämpas smaken en aning, framför allt så blir ångan något svalare.
Men bara känslan av att kunna sträcka ett långfinger åt TPD med denna gigantiska tank kändes helt OK.

Steam Craves nästa atomizer släpptes i Maj 2017 och kallas Aromamizer Supreme RDTA V2. Den skulle lika gärna kunnat kallas Aromamizer Plus RDTA Lite. Den är identisk med Plus RDTA men 25 mm istället för 30mm. Säljs med ett Velocity styled deck som standard och med en möjlighet att köpa till ett postless deck.
Det har sedan en tid gått att köpa ett postless deck till Aromamizer Supreme 25mm. Detta postless deck passar även den nya Supreme V2.

Precis som sin storebror Plus RDTA så har Supreme V2 fantastiskt bra smak. Massor med luft för stora moln och en riktigt bra juice controll.
Supreme V2 finns i SS, Matt Svart och Matt Gun Metal. Atomizern är gjord i SS304 och som vanligt finns inget att anmärka på kvaliten. Mjuka gängor och perfekt passform.
Till Supreme V2 finns extra deck ett postless deck och ett singel coil deck. När man köper Supreme v2 så kommer den med ett Velocity deck. En minst sagt mångsidig atomizer.
Av alla Aromamizers så är Supreme V2 min favorit.

SteamCrave har släppt en 41 mm atomizer kallad Titan som rymmer 28 ml juice. I shorty-mode rymmer den 14 ml.
Det finns inte många mods som klarar av en 41 mm atomizer utan överhäng. Hammer of God är en mech mod som fixar detta.
Detta är en atomizer som behöver mycket kraft för att ge bästa smak.
Men trots sin storlek får jag en behaglig vejp från Titan.

När andra halvan av 2018 nu skall börja släpper man en 30mm RDA eller RDSA kallad Glaz. RDSA = Rebuildable Dripping Squonking Atomizer avslöjar att den kommer med squonking pin.
En Glaz RTA är också på gång. Båda Glaz har delar i glas. Båda lär hamna i Hässleholm om ett par veckor. Jag kommer att delge forumet min uppfattning om båda.

Titan har för många varit svår att hitta en mod till. Detta tänker SteamCrave nu avhjälpa och en VV mod kallad Titan PWM släpps också. Ser på bilderna ut som en Hammer of God med ett chip för Variabel Volt. Kommer också att recenceras.
HoG har jag använt till Titan men då som ren mech. Min kunskap räcker inte till för att bygga om den annat än till en mod med 4 parallella batterier

Mycket text och inga bilder.

Vill någon läsa mer om Aromamizers etc så finns ett antal recensioner på forumet.
http://e-cigarettforum.se/viewtopic.php?f=59&t=6483
Plus rdta

http://e-cigarettforum.se/viewtopic.php?f=59&t=7510
Supreme 2

http://e-cigarettforum.se/viewtopic.php?f=59&t=2767
Rda v2 rund

http://e-cigarettforum.se/viewtopic.php?f=59&t=2833
Rda v2 glas

http://e-cigarettforum.se/viewtopic.php?f=59&t=2695
Rdta 6 ml

http://e-cigarettforum.se/viewtopic.php?f=59&t=4290
Rdta v2
Vrda
Supreme

http://e-cigarettforum.se/viewtopic.php?f=57&t=3683
Squonk box kit

viewtopic.php?t=7510
Supreme v2

Någonstans finns också min recension av Titan.

Jag vill framföra mitt tack till Maggie och Amy på SteamCrave. Maggie har hjälpt mig med tidpunkter för de olika Aromamizernas release. Hon har även sett till att jag haft det stora nöjet att recencera samliga deras RDA och RDTA.
Stort tack!

NOW CHASE
FOR FLAVOR
[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild
Här för att lära mig mer och för att hjälpa andra.
Skicka gärna PM om du tror jag kan hjälpa dig.

http://www.swedishvaper.se
Användarvisningsbild
Swedish vaper
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Re: Steam Crave Aromamizer History

Inläggav Puffra » fre 29 jun 2018, 15:54

TACKAR
Det var trevlig läsning, mycket uppskattat
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav j björk » lör 30 jun 2018, 14:39

Tackar för ett intressant reportage, eller vad man ska säga :)

Jag delar din uppskattning av aromamizer, sedan jag skaffade en + har jag svårt att uppskatta så mycket annat på samma sätt.
Jag gillar luftflödet, smaken och juicekanalerna skarpt. Många rta har alldeles för små juicekanaler där man måste tunna ut bomullen massor för att (förhoppningsvis trots det) inte få dryhits när man gillar att köra lite högre effekter.

Jag skulle vilja lägga till att det finns 2 varianter på +, senare utgåvor har samma konstruktion på topcap som titan. Alltså driptippen sitter i topcapen, och gängan är invändig eller hur man ska förklara. Tvärt om mot den andra iaf..

*Fördelar enl. mig är att man kan (enklare)byta driptipp om man vill, den är inte i vägen när man fyller på, och jag har iaf inga problem att få gängan rätt när jag skruvar på topcapen. Det händer iaf. för mig att jag får pilla lite på den äldre innan gängan tar rätt.

*Nackdelar enl. mig är att påfyllningshålen är mindre, de är dock rätt rejäla fortfarande. Topcappen är även en aning tjockare.

Min favorit är också 5ml glaset, med 10ml blir den lite klumpig tycker jag :)

Jag tycker dock att jag har svårt att få titanen att nå riktigt samma smak, även på höga effekter. Kanske har jag bara inte fått till riktigt rätt coils till den ännu. Den har dock om möjligt ännu bättre juicekanaler :shock:
Att den inte läcker är ett under, man kan knappt kalla det juicekanaler. Snarare ett badkar för veken..

Tackar, hoppas du inte tycker att jag kapade din tråd. Det blev lite mer skrivet när jag kom igång än jag hade tänkt :oops:
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Swedish vaper » lör 30 jun 2018, 15:59

Alltid intressant att läsa vad andra tycker.
[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild
Här för att lära mig mer och för att hjälpa andra.
Skicka gärna PM om du tror jag kan hjälpa dig.

http://www.swedishvaper.se
Användarvisningsbild
Swedish vaper
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Återgå till RBA/RDA