• Annonser
The Milkman

skillnad på tråd och spolar

Allt för Rebuildables och drippers

skillnad på tråd och spolar

Inläggav j björk » tis 13 jun 2017, 13:51

Jag har läst rätt mycket trådar här, och tittat på en del youtube.

Jag hittar en del väldigt basic guider på hur man bygger spolar, och en massa väldigt avancerade.
Men inte speciellt mycket vad man kan vänta sig för skillnad med mindre ändringar tex.

Vad kan man vänta sig för skillnad om man tex använder kanthal eller rostfri tråd? Eller andra varianter med för den delen. Visst, det framgår ju att man måste köra temperaturreglering på Nickel och titan tex. Men jag tänker mest smakmässigt.

Vad gör det för skillnad med en tätt rullad spole och en gles?

En spole med en lite tunnare tråd och något varv mindre, jämfört med en lite grövre och något extra varv på ungefär samma resistans?

Resp. samma antal varv med olika grov tråd och då lite olika resistans? Jag menar, man kan ju bestämma effekten ändå på modden. Men en grövre tråd bör väl behöva lite högre effekt för att bli lika varm?
j björk
Vejping for the world
Vejping for the world

Re: skillnad på tråd och spolar

Inläggav Swedish vaper » tis 13 jun 2017, 14:23

Ju mer kontaktyta metallen har med juicen desto mer ånga och smak. Det påstår i alla fall många som anses vara erfarna.

Ju mer metall desto högre effekt behövs. Ofta medför mycket metall också en viss fördröjning innan spolen blir varm.
En mod med möjlighet att ställa olika watt under vejpen kan avhjälpa detta.

Jag har hittat ett mellanting som ger mig en behaglig och god vejp.
Juicen är 70 vg/30 pg. Hyffsat med ånga.
Spolen oftast en Fused Clapton ca 3mm innerdiameter. 6 varv. Ibland som dual coil och ibland singel coil.
Dessa landar inte för för lågt men ger mig bra smak och vettigt med ånga. Startar direkt.

Vejping är en mycket subjektiv upplevelse. Det jag beskriver passar mig och mitt sätt att vejpa.
Här för att lära mig mer och för att hjälpa andra.
Skicka gärna PM om du tror jag kan hjälpa dig.

http://www.swedishvaper.se

Bild
Användarvisningsbild
Swedish vaper
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Inläggav HasseT » tis 13 jun 2017, 15:15

Själv tycker jag ha insett att ibland så är det så att less is more.

I min rdta med dubbla stora/ kraftiga coils så är den första effekten väldigt fördröjd. Oavsett om jag kör på watt eller tc. När den väl kommit igång, eller man kör på höga watt sp vill det gärna bli för mycket. Som att puffa på en kompressor som skjuter ned ångan i lungorna.

Men min dual twisted på ss 316L 28ga ger en bra och behaglig vape. Startar redan på första puffen och ligger sedan på en jämn fin nivå.

Samma sak med subtanken. En enkel ss tråd ger ofta bättre resultat än en clapton.

Nu antar jag att det ovan är resultatet av den tråd jag använder. Kanske en väldigt tunn clapton i subtanken skulle bli bättre, men så har man ju juice flödet också. Man får inte förbruka för mycket juice per puff om subtanken skall hinna med. Främst med hög vg då..

Så, med mina adv tankar så kör jag på att "less is more", inget krångel i onödan. Sedan att man sitter och bygger och laborerar i andra tankar är ju en del av nöjet med att vejpa... :-)
Never argue with an idiot, he will pull you down to his level and then beat you with experience. :-)

Bild
HasseT
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav sverker » tis 13 jun 2017, 17:56

Det finns nog ingen riktig konsensus här. Dvs det är väldigt mycket upp till personliga preferenser.

Men ska försöka ge några objektiva sanningar.

kanthal vs ss = svårt att säga att ena är bättre än den andra, dock upplevs ss ge en renare smak. Det är dock inte alltid det är att föredra.

spaced vs tight = spaced släpper genom mer smak, tight mer ånga.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav j björk » ons 14 jun 2017, 19:23

Tackar för kommentarer så här långt :Thanks

Jag byggde ett par coils nu till en limitless rdta, jag har beställt tråd som säkert är 1-2veckor bort.
Men trots att jag beställt en massa annat från svenska shoppar under tiden, kom jag inte att tänka på att det kunde vara en bra idé att ta med lite tråd också :roll:

Hur som, hade 40cm 0,32mm ss tråd. Delvis redan rullad till en spole. Rätade ut den och klippte till två 20cm som jag tvinnade. Inget sådant där lyx som att klippa bort lite i ändarna mellan varje steg som de gör på youtube..

Det blev precis att det räckte till två 6 varvs 3mm spolar. (det räckte faktiskt till en med 7 varv och en med 6..)

Bild

Bild

Det hamnade på 0,3 ohm och jag kör på 70w. Det blir ett jäkla drag, men jag vet inte just om smaken lyfts fram mer än jag har haft på rba. Får väl se i framtiden om det blir lite fused claptons och sådant att prova med ;)
j björk
Vejping for the world
Vejping for the world

Inläggav HasseT » ons 14 jun 2017, 20:51

j björk skrev:Tackar för kommentarer så här långt :Thanks

Jag byggde ett par coils nu till en limitless rdta, jag har beställt tråd som säkert är 1-2veckor bort.
Men trots att jag beställt en massa annat från svenska shoppar under tiden, kom jag inte att tänka på att det kunde vara en bra idé att ta med lite tråd också :roll:

Hur som, hade 40cm 0,32mm ss tråd. Delvis redan rullad till en spole. Rätade ut den och klippte till två 20cm som jag tvinnade. Inget sådant där lyx som att klippa bort lite i ändarna mellan varje steg som de gör på youtube..

Det blev precis att det räckte till två 6 varvs 3mm spolar. (det räckte faktiskt till en med 7 varv och en med 6..)

Bild

Bild

Det hamnade på 0,3 ohm och jag kör på 70w. Det blir ett jäkla drag, men jag vet inte just om smaken lyfts fram mer än jag har haft på rba. Får väl se i framtiden om det blir lite fused claptons och sådant att prova med ;)

Limitless har jag tyckt är lite speciell att bygga i. En del saker funkar så himla bra och något liknade funkar inget vidare. Även där så måste jag säga att less is more.
Min nuvarande coilning som funkar super bra är ss316l twisted, (samma 316 som du fick en bit av). 3mm 6 varv spaced. Intr så hårt twinnad denna gång, kanske hälften mot din.. På tc 120 grader verkar modden ge ca 70-85w. Gigantiska moln av någon andledning, var intr min tanke men det blev så. :-)

Klipp gärna bomullen ca 5-8 mm över glas kanten. Beroende hur mycket man krämar på med så blir det en ojämn vape när bomullen suger på sig för mycket.

Jag tror du kommer få en stor njutning av limitless när du blir varm i kläderna. :TU

Och stöter du på problem eller vill ha hjälp med något så kan du ju alltid slå en signal.. ;-)
Never argue with an idiot, he will pull you down to his level and then beat you with experience. :-)

Bild
HasseT
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav HasseT » ons 14 jun 2017, 20:54

Glömde skriva...

Om du kör med ss eller tråd som du kan glödga innan vekning, så kom ihåg att efterdrag skruvarna. :TU

Bild
HasseT
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav j björk » sön 25 jun 2017, 12:14

Det blev tyvärr lite rörigt, då en del av det här råkade hamna i den här tråden:

viewtopic.php?f=19&t=7436&start=40

Jag har provat att ställa in ett tc värde på 098 nu, först reglerade den ner väldigt kraftigt endå. Trots tempinställning på runt 250 grader C.
Den justerade då ner, höll man kvar kom det tillbaka lite, och sedan ner igen.
Men jag hade inte låst motståndet, nu verkar det fungera bättre och känns ganska lagom att köra på 200 grader ungefär.

På 120 grader händer det inte mycket nu heller.
Förut körde jag med de förinställda ss värdena, som står att de ska stämma bra med ss 316.

Det ska även gå att ställa in en preheat på den här modden, så det kan bli aktuellt att pilla lite med det också framöver.
j björk
Vejping for the world
Vejping for the world

Inläggav Puffra » sön 25 jun 2017, 18:48

För att svara på frågan i rubriken...
En tråd är det som vi skriver i här, så kallad ämnestråd, en tråd kan även vara något som sammanfogar textilier till exempelvis kläder eller kuddar.
Tråden kan även vara av div olika metaller, tex ss316

Den senast nämnda tråden lämpar sig att snurra till det vi kallar coil (eller som vissa säger spole).
En spole kan även vara det som exempelvis sytråden är lindad på, eller metalltråden för den delen(fast den då brukar kallas för mobin, trumma eller rulle (nej det syftar inte till musikinstrument eller fiskeredskap))

Ett notchcoil är exempel på en spole man kan vejpa på.

Gud vad skönt det är att vara dumdryg i bland utan att mena något illa . :lol:
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Inläggav j björk » sön 25 jun 2017, 18:56

Jag har provat lite med ett par juggernaut spolar nu:

Bild

Bilden blev visst inte så tydlig som den såg ut att bli nu heller förstås :roll:

Jag har inte kört så mycket med dem ännu, men spontant tycker jag inte smaken verkar bli bättre än mina twisted. Snarare tvärt om.
Mer ånga verkar det dock bli.
Nu vet jag inte vad det är för material i de här, så någon vidare rättvis jämförelse blir det ju inte.

Men det jag tycker är problematiskt är att de spottar som fanken. Det skvätter åt alla håll om man bara fyrar av i luften (med toppen på)
Det gör det förstås in i munnen också, man får vara försiktig när man fyrar av

Då har jag ändå klippt bomullen så den inte syns ner i tanken.
Jag vet inte om jag ska försöka packa bomullen mer genom spolen, så man får i mer?
j björk
Vejping for the world
Vejping for the world

Nästa

Återgå till RBA/RDA