• Annonser
The Milkman

Smok rba

Allt för Rebuildables och drippers

Smok rba

Inläggav j björk » fre 14 jul 2017, 19:42

Jag gjorde en ganska allmän överskrift, så det går att skriva om de olika i samma tråd ;)

Iaf, det är tfv8 baby jag har pillat lite med nu, men den stora 8:an är ju nästan exakt lika. Den "vanliga" till 12:an är nog väldigt lik också, dock har jag hittills bara varianten med 3 spolar till den.

Hur som, jag har pillat lite med den till babyn. Jag har haft lite problem med att den gärna vill läcka en aning.
Men jag tror att jag har identifierat problemet:

Bild

(På bilden spolar av tight tvinnade trippel 28awg ss tråd)

Själva urtaget man stoppar ner bomullen i är öppet under själva posterna, så där blir det gärna inte speciellt mycket bomull.
Där kan det säkert lätt sippra upp lite juce med tiden.

Bild

Det är väl inte helt lätt att se på bilderna kanske.

Mitt försök till lösning blev iaf. att stoppa in lite bomull under posterna innan jag vekade spolarna.

Bild

Här blev det ett par andra spolar, tycks vara ett par fused clapton med riktigt fin tråd. Jag mätte och fick det till 0,09mm, det skulle väl i så fall vara 39awg.
Men det kan säkert vara att jag inte fick tråden helt rak, så att det egentligen är 40awg.

Jag hoppas nu iaf. på en smaksenasation :)

Jag kan tillägga att jag hade problem med de små insexskruvarna. Skallen är mindre än 1,5mm, och det är det minsta jag har.
Så jag fick använda nyckeln som följde med, den glappade mycket så man fick lätt slinttag :(
Jag vet inte om det är skruvarna eller nyckeln som är dålig, eller båda för den delen.
j björk
Vejping for the world
Vejping for the world

Re: Smok rba

Inläggav Andreas9111 » fre 14 jul 2017, 22:46

Alla Smok skruvar jag har provat har varit katastrof... Glappt och tillslut runda. Har ingen nyckel som passar bättre heller!

Men jag har också vart inne på samma teori som du med flödande rba del, tror du löste problemet där Lite opraktiskt att det är öppet där kan jag tycka!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas9111
Vejpare
Vejpare

Inläggav j björk » lör 15 jul 2017, 17:36

Jag tror att jag kanske misstagit kondensation/spit från spolarna med läckage. Jag har pillat lite med både tfv8 och baby rba nu, och så länge de står tycks det inte läcka något. Men efter ett tags användande har jag fått lite vätska i botten.

Dock verkar jag ha stoppat i för mycket bomull så de inte vickat tillräckligt. Nu har jag tagit bort mina små tussar igen och provar utan.
Kanske skulle jag hållt mig till lite mindre spolar i babyn, de där stora fused clapton är nog ganska krävande på juiceflöde..
j björk
Vejping for the world
Vejping for the world

Inläggav j björk » lör 15 jul 2017, 19:02

Något jag tycker är konstigt är att det finns ingen tätning i delningsplanet på rba delen. Alltså där man skruvar på kåpan på underdelen när man är klar med spolar och bomull.

Nu syns inte den kåpan något vidare på mina bilder, man kan kanske ana den i bakgrunden.
Vissligen är det ju rätt fina ytor, men man har ju tätningar under coilen mot basen och över mot luftröret som går upp genom tanken.

Vad jag minns ser det ut som att det skulle få plats en tunn tätning under gängan på underdelen.

På babyn har jag sett att det har kommit ut lite mörkare färg vid delningsplanet, så helt tätt kan det ju inte vara.
j björk
Vejping for the world
Vejping for the world

Inläggav allen » lör 15 jul 2017, 20:00

En sådan tätning skulle vara överflödig eftersom juice som eventuellt sipprar ut den vägen hamnar tillbaka i nivå med juiceintaget. Och då åter rinner till vekning.
Ovanpå det kan smärre läckage den vägen vara av godo eftersom det kan agera som tapp om byggdäcket övermättas eller dränks med juice, t.ex. på grund av otillräckligt med veke.

[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild
SMOK TFV8 RBA

Andra som är nyfikna på hur det ter sig med det RBA-däcket kan ta en titt på det här Youtubeklippet:
AVAndy - SMOK TFV8 RBA TUTORIAL | How To Build/Wick The Included Coil
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Återgå till RBA/RDA