• Annonser
The Milkman

recept med varningstriangel

Har du blandat en mumsig juice eller om du behöver vägledning i DIY juice. Här pratar vi om DIY juice!

recept med varningstriangel

Inläggav knekten » mån 11 sep 2017, 10:39

Hej,

Har sett att på väldigt många recept hos e-liguid-recipes finns en varningstriangel framför en del essenser. Ändå har de fått ett högt betyg av andra. Hur mycket ska man bry sig om varningstrianglarna? Något som man definitivt ska undvika? Bara i ett recept hittade jag dessa:

Hazelnut (FW) (Acetoin)
Sweet Cream (TPA) (Acetoin)
Vanilla Bean Ice Cream (TPA) (Has been reported to crack/melt plastic tanks. May be fine to vape with glass or stainless steel tanks.
Contains Acetyl Propionyl)
Bild

Tog sista ciggen (förhoppningsvis) 6 aug 2017, efter ca 45 års rökande
Användarvisningsbild
knekten
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Re: recept med varningstriangel

Inläggav allen » mån 11 sep 2017, 11:39

Varningstrianglarna som jag förmodar att du refererar till är kopplade till förekomsten av diketoner (diacetyl, acetylpropionyl) eller annat, t.ex. acetoin, i de enskilda essenserna/aromerna.
Det är alltså inte recepten i sig som är varningsflaggade.
Genom att klicka på respektive arom så får man information om vad som föranleder varningen.

Praktiskt tager alla aromer som erbjuds av de aktuella tillverkarna är livsmedelsklassade. Men det är väsentlig skillnad på hur kroppen klarar av att hantera vissa ämnen beroende på om de passerar matsmältningssystemet eller om de inhaleras. Det är också huvudanledningen till att vissa aromer åtföljs av en varning.

Nu är det också så att varningsflaggorna på den sajten inte nödvändigtvis är aktuella, och i synnerhet de äldre recepten. De senaste par åren har de större aromtillverkarna arbetat på att få bort de tveksamma ämnena från produkterna.
Det bästa är att kontrollera de aromer man undrar över på respektive tillverkares webbsajt.

Och vill man köra med både livrem och hängslen så undviker man de varningsflaggade aromerna. ;)
Användarvisningsbild
allen
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav j björk » mån 11 sep 2017, 12:46

Som jag har förstått det så brukar essenserna heta v2 eller DX eller något dylikt tillägg när de är ändrade med annat innehåll. Dock brukar väl inte heller smaken vara densamma på de nyare essenserna.

Helt klart ett problem när man vill ha recept som fått bra betyg (ofta då lite äldre, så många har testat dem) Nya recept har ju ofta inte fått speciellt många omdömen.
j björk
Vejpare
Vejpare

Inläggav knekten » mån 11 sep 2017, 13:44

Allen, jo jag menade de enskilda essenserna. En del verkar värre än andra och som sagt, många är gamla recept. Som du säger, man får väl eventuellt undvika dem om det går. Nästan varenda recept jag tänkt bland ihop innehåller någon sådan essens.

j björk, OK tack. som sagt, det svårt att hitta recept med många bra omdömen som inte har triangeln. Man får helt enkelt försöka läsa på om de flaggade ämnena. När man nu ändå gått från cigg till vape, vill man ju inte inhalera essenser som är ännu farligare än cigg i det långa loppet ;)
Bild

Användarvisningsbild
knekten
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav sverker » mån 11 sep 2017, 13:51

Det är väl inte någon jättestor risk att gifterna i essenserna är farligare än cigg. Men det finns väl ändå en poäng att undvika essenser med innehåll som vi vet kommer med en viss form av risk. Finns gott om goda essenser även utan dessa.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav knekten » mån 11 sep 2017, 13:53

sverker, Japp :TU
Bild

Användarvisningsbild
knekten
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav allen » mån 11 sep 2017, 14:04

j björk skrev:Som jag har förstått det så brukar essenserna heta v2 eller DX eller något dylikt tillägg när de är ändrade med annat innehåll.

Det är tillverkarspecifikt. Varje tillverkare har sin egen metod.
The Perfumer's Apprentice (TPA) anger DX för diketonfritt, Capella anväder versionsnummer och FavourArt ändrar produktbeteckningen.

j björk skrev:Dock brukar väl inte heller smaken vara densamma på de nyare essenserna.

Det är en huvudvärk som tillverkarna brottas med. Utan t.ex. diacetyl blir inte de smöriga och gräddiga inte lika rika och därmed inte lika attraktiva för konsumenterna.
Å andra sidan har tillverkarna fått foga sig efter nya rön och marknadsvillkor. T.ex. har juicetillverkare som Five Pawns och Suicide Bunny fått det hett om öronen när det ljugit eller mörkat om diketonförekomster i sina produkter.
Användarvisningsbild
allen
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav knekten » tis 12 sep 2017, 08:55

Jo, det är väl en djungel därute, kanske bäst att hålla sig till de mer välrenommerade och samtidigt ta ett eget ansvar och läsa på lite om de olika essenserna som anges :)
Bild

Användarvisningsbild
knekten
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav Puffra » tis 12 sep 2017, 10:32

Första lämpliga stegen med diy kan vara att mixa med någon premixad essense, typ molinberrys "m-line" eller någon essens från "bigmouth" eller "diy or die"
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Inläggav knekten » tis 12 sep 2017, 11:05

OK, tack. Ska kika på det också. Men var hittar jag recept på just dessa, t ex Molinberrys m-line?

Exempelvis om jag vill ha någon tobakssort, t ex latakia blandat med någon fruktessens. Hur vet jag hur mycket jag ska mixa av varje samt hur mycket pg/vg och nikotin?
Är det bara att i steam-engine ange de procentsatser de föreslår och fylla i resten som vanligt?
Bild

Användarvisningsbild
knekten
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Nästa

Återgå till DIY Juice