• Annonser
The Milkman

Har påbörjat ett Sqounk-Box projekt, söker åsikter m.m.

Har du tillverkat en egen DNA20 mod? Eller har du byggt ett snyggt ställ för dina vape prylar? Här diskuterar vi allt övrigt hantverk!

Har påbörjat ett Sqounk-Box projekt, söker åsikter m.m.

Inläggav David_ » tor 01 dec 2016, 17:26

Hej.

Jag hade tänkt att avvakta med detta men mina andra projekt står stilla så jag kunde inte vänta mer.

Jag skall bygga en Squonk-box genom att designa ett hölje i Fusion 360 som sedan skall skrivas ut med en 3D-printer som jag har tittat ut och skulle ha köpt redan om jag kunde hålla koll på saker och ting.

Jag snackade men en person i min lokala vejp butik som kom med ett väldigt bra förslag, att ta och köpa en begagnad MOD och ta chipet och allt ifrån den, vid ett senare besök så pratade jag men en annan i butiken som då gav mig hans trasiga Koopor Plus.

510 connectorn var helt sanslöst trasig men allt annat verkar funka, jag har plockat ut chipet och tagit bort allt lim och liknande för att jag vill kartlägga kretsen med dess komponenter, men LCD skärmer funkar och det finns inget som tyder på att den inte skulle funka om jag bara ersätter 510 connectorn.

Jag har tänkt att använda Koopor Plus Moden som en reference model att basera min Squonk-box på(men jag funderar fortfarande på andra alternativ) men jag saknar att par saker som jag tänkte att någon här kanske vet vart man smidit kan köpa.

I butiken jag var så säljer dem 510 connectors med hål för sqounk-box i men det är ersättnings saker till en MOD vilket medför att dem är jätte krångliga att använda i DIY, på fastech har jag sett 510 connectors som verkar jätte lätta att applicera i DIY samanhang men dem har inte någon med hål i.

Vet någon vart man lätt kan få tag i 510 connectors som passar att använda till en Squonk-box?
Och vet någon något bra ställa att köpa övriga delar som man behöver dvs. flaska(det tror jag att jag har dock) & allt mellan flaskan och 510an, vilket jag antar inte är så mycket mer än en slang och något sätt att montera slangen till hålet i 510an?

Jag skulle också vara mycket glad om man kunde eliminera en del batteri utrymme utan att signifikant dra ner på vejp tiden, jag vet att det finns helt andra batterier än 18650 som har flera tusen mA/h men jag minns inte vad deras max Iout(max output current) är men jag skall kolla det.

Det börjar dock kännas som att det kommer bli väldigt stort med 2st 18650 batterier plus en kanske 20ml squonk flaska, om det behöver bli så stort så får det helt enkelt bli det men jag vill utforska alla alternativ.

Alla tips, ideer, åsikter, kritiker och allt annat är varmt välkommet.

Min browser låter mig inte ladda hem ett Svenskt Spell-check så det förekommer säkert en del fel.

Mvh
David_
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Re: Har påbörjat ett Sqounk-Box projekt, söker åsikter m.m.

Inläggav Swedish vaper » tor 01 dec 2016, 18:29

Fatdaddyvapes.com
Fatdaddy har bra sortiment och bra kvalitet
[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild
Här för att lära mig mer och för att hjälpa andra.
Skicka gärna PM om du tror jag kan hjälpa dig.

http://www.swedishvaper.se
Användarvisningsbild
Swedish vaper
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav calle » tor 01 dec 2016, 18:43

Håller på att flytta så jag har inte riktigt tid att guida men påminn mig efter helgen så kan jag hjälpa dig :)

Har själv byggt ett par lådor bland annat bf
Min Youtube kanal! Var med och prenumerera
http://www.youtube.com/channel/UCG5vbpwupy371vTaQvOxD4w

Ecigg Sverige Blogg
http://www.eciggsverige.nu
Användarvisningsbild
calle
Moderator
Moderator

Inläggav calle » fre 02 dec 2016, 13:19

skall se om jag kan skriva klart detta inlägg :)

att ta ett chip från en annan låda kan ibland fungerar men det kan också skapa problem har jag märkt många ggr vet man inte hur den modden har används så där kan vara saker som går sönder inom en snar framtid. rekommenderar att du köper ett nytt chip istället.

510 finns det en hel del olika och tyvärr är där inte många som är 100% täta. Fatdaddyvapes 510 är riktigt bra men hans bf 510 håller tyvärr inte tätt eller i alla fall inte dem jag har haft...

har haft varitube vanliga 510 också och de är också väldigtr bra såg nu att de har BF 510 som såg jäkligt intrressanta ut. skal du köpa därifrån så säg till så kan jag vara med
http://www.varitube.com/VT-510--Bottom- ... p_402.html

flaska tycker jag du skall skippa 20ml och gå på en 8.5ml istället du hittar dem här.
https://cheekyvape.com/accessories/squo ... ttles.html

hade hellre kört ett 18650 och den flaskan än 2 18650 men det är jag det jag gillar att det är en mindre smidig mod.

Ecigg Sverige Blogg
Användarvisningsbild
calle
Moderator
Moderator

Inläggav David_ » lör 10 dec 2016, 02:13

Hmm, jag trodde jag svarade, för jag minns mig skriva svaret...

Iallafall, tack för några utmärkta ideer, och ja jag skall köpa ett par sådna där BF 510 connectors ifrån USA.
Inte just nu dock, om du inte har något emot det så skulle jag gärna se att vi gör det efter Julen men det beror ju också på när du har tänkt att du vill köpa där ifrån.

Jag har tänkt att kontakta dem för att be om mer exakta mått så att jag kan designa min box förden delen.

Och jag skall definitivt köpe sådana där extra soft 8,5ml flaskor.

Samma dag som jag läste din senaste post calle så hade jag suttit och tänkt på detta med att jag borde kanske köra med ett batteri istället och bära runt på ett extra batteri när jag skall någonstans.

Men om jag har ett chip från en mod som var byggd med två 18650 i serie, finns det något sätt att anpassa detta till att acceptera bara ett batteri?

Jag om en modd kör med två parallell kopplade batterier borde det ju funka med ett batteri men när dem är i serie så blir ju minimum spänningen någonstans runt 5,5-6V(på en höft) och då så blir det väl problem om man bara vill ha ett batteri som vid max laddning ligger på ca 4,1V.

Sen så har jag en ambition att göra detta projektet till ett "lätt att göra igen för någon annan" projekt, jag har bara sett två chip ifrån en mod och det är ifrån Cubis och ifrån Koopor Plus, chippet irån Cubis är mycket annorlunda det ifrån Koopor men jag föreställer mig och en person jag snackade med i min lokala vejp butik höll med om att dem flesta moddar nog har ett chip som ser mer ut som det i Koopor(15mm*80mm) och om så är fallet så kan mina ambitioner nog gå att uppfylla eftersom att boxen skall skrivas ut med en 3D-skrivare så har jag ju full kontroll över designen och kan då lätt om-anpassa den till ett nytt chip.

Vilket är bra inför att jag senare skall köpa en annan ny mod att ta chippet ifrån(tills vidare kör jag på det jag fick) eller om andra skulle vilja göra samma sak så skulle jag om dem själva inte känner till ett lämpligt 3D CAD program anpassa en version åt dem om man hade försett mig med specificationebra nog för chippets dimensioner.

Det viktiga ärdock att jag kan använda minst 60W i Watt reglerat läge,och jag har börjat använda en tank igen till vissa smaker som jag vill köra med Temperatur reglerat läge.

Nu vet jag inte riktigt vad jag har skrivit och inte så jag låter det räcka för inatt.

Jag ber om ursäkt för alla eventuella stavfel som kan ha förekommit, jag jobbar på att åtgärda detta.
David_
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav David_ » lör 10 dec 2016, 02:27

Ja justeja, jag har ett stort problem att överkomma.

Jag har planerat att borra ett squonk hål igenom min Troll V2 25mm RDA men jag behöver för det ett borr stativ(det heter nog något annat). Bara jag får tillgång till ett sådant stativ så jag säkert kan borra helt rakt så är jag övertygad om att jag kan göra det.

HAr någon något förslag på vart man skulle kunna komma över ett billigt sådant eller vart man kan vända sig för att få gjort en sådan grej?

Jag vill tro att det fins sådana stativ som man monterar en vanlig skruvdragare/bormaskin i men jag har inte hittat något bra ännu.

Mvh
David_
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav calle » lör 10 dec 2016, 08:17

David_ skrev:Hmm, jag trodde jag svarade, för jag minns mig skriva svaret...

Iallafall, tack för några utmärkta ideer, och ja jag skall köpa ett par sådna där BF 510 connectors ifrån USA.
Inte just nu dock, om du inte har något emot det så skulle jag gärna se att vi gör det efter Julen men det beror ju också på när du har tänkt att du vill köpa där ifrån.

* ja jag kan vänta till efter jul bara hör av dig

Jag har tänkt att kontakta dem för att be om mer exakta mått så att jag kan designa min box förden delen.

Och jag skall definitivt köpe sådana där extra soft 8,5ml flaskor.

Samma dag som jag läste din senaste post calle så hade jag suttit och tänkt på detta med att jag borde kanske köra med ett batteri istället och bära runt på ett extra batteri när jag skall någonstans.

Men om jag har ett chip från en mod som var byggd med två 18650 i serie, finns det något sätt att anpassa detta till att acceptera bara ett batteri?

* har du ett chip som kräver dubbla batterier så kommer det inte fungera med ett precis som du skriver kräver dem en högre volt

Jag om en modd kör med två parallell kopplade batterier borde det ju funka med ett batteri men när dem är i serie så blir ju minimum spänningen någonstans runt 5,5-6V(på en höft) och då så blir det väl problem om man bara vill ha ett batteri som vid max laddning ligger på ca 4,1V.

Sen så har jag en ambition att göra detta projektet till ett "lätt att göra igen för någon annan" projekt, jag har bara sett två chip ifrån en mod och det är ifrån Cubis och ifrån Koopor Plus, chippet irån Cubis är mycket annorlunda det ifrån Koopor men jag föreställer mig och en person jag snackade med i min lokala vejp butik höll med om att dem flesta moddar nog har ett chip som ser mer ut som det i Koopor(15mm*80mm) och om så är fallet så kan mina ambitioner nog gå att uppfylla eftersom att boxen skall skrivas ut med en 3D-skrivare så har jag ju full kontroll över designen och kan då lätt om-anpassa den till ett nytt chip.

* alla chip är olika där är inte någon standard storlek så det går inte att göra en mod för ett chip och sen sätta i ett annat

Vilket är bra inför att jag senare skall köpa en annan ny mod att ta chippet ifrån(tills vidare kör jag på det jag fick) eller om andra skulle vilja göra samma sak så skulle jag om dem själva inte känner till ett lämpligt 3D CAD program anpassa en version åt dem om man hade försett mig med specificationebra nog för chippets dimensioner.

Det viktiga ärdock att jag kan använda minst 60W i Watt reglerat läge,och jag har börjat använda en tank igen till vissa smaker som jag vill köra med Temperatur reglerat läge.

Nu vet jag inte riktigt vad jag har skrivit och inte så jag låter det räcka för inatt.

Jag ber om ursäkt för alla eventuella stavfel som kan ha förekommit, jag jobbar på att åtgärda detta.

Ecigg Sverige Blogg
Användarvisningsbild
calle
Moderator
Moderator

Inläggav calle » lör 10 dec 2016, 08:21

David_ skrev:Ja justeja, jag har ett stort problem att överkomma.

Jag har planerat att borra ett squonk hål igenom min Troll V2 25mm RDA men jag behöver för det ett borr stativ(det heter nog något annat). Bara jag får tillgång till ett sådant stativ så jag säkert kan borra helt rakt så är jag övertygad om att jag kan göra det.

HAr någon något förslag på vart man skulle kunna komma över ett billigt sådant eller vart man kan vända sig för att få gjort en sådan grej?

Jag vill tro att det fins sådana stativ som man monterar en vanlig skruvdragare/bormaskin i men jag har inte hittat något bra ännu.

Mvh

Fasttech har bf pins som du bytar ut original pin mot. Passar inte alla men det kan vara en idé

Annars rekommendera jag att borra upp original skruven med ett litet borr sen dremla upp ett hål precis i höjd med basen. Alltså ett hål i positiva pinnen

En annan variant är att ta ut 510 skruven dremla sidorna på den och även göra spår i isoleringen så att juicen tar sig in på sidorna istället

Hoppas du får står vad jag menar annars kanske jag kan fixa någon bild :)

Ecigg Sverige Blogg
Användarvisningsbild
calle
Moderator
Moderator

Inläggav David_ » sön 18 dec 2016, 01:58

Grejen är att jag har aldrig faktiskt kollat på en sådan 510 koppling men när jag ser en så fattar jag säker, bara jag hittar ett sätt att kunna borra med precision så kommer en av dem lösningarna funka.
Om det finns BF skruvar så kanske jag kan skaffa en sådan och möjligtvis korta ner den lite om dem inte finns till Troll V2 specifikt för att sedan borra ett hål i den positiva posten.

Men ideen om att se till att juicen kan ta sig in och sedan färdas vid sidan av skruven är ju en intressat ide och då så behövs ingen precisions borrning för hålet i den positiva posten är inga direkta konstigheter.

Men jag har också ett stort behov att lösa detta med att kunna borra med precision till när jag gör mina egna kretskort, då använder man borr som om man gör det för hand går av jätte lätt.

Jag har inte kunnat låta bli att inte börja klura på att göra ett eget chip till en squonk-box/mod, för om man gör ett eget kretskort och beställer det ifrån en fabrik i Kina och använder minst 4-lagers kretskort så kan man göra rätt utrymmes koncervativa kretsar, och utav vad jag ser på kretskortet ifrån Koopor Plus så är ett Chip inte mer märkvärdigt än en 8-bit microcontroller som läser av strömmen med ett motståndi serie mellan batteriet och atomizern plus att microcontrollern verkar kontrollera ett antal parallella MOSFETs som sitter på båda sidor avkretskortet(5st i Koopor Plus fallet, vilket enbart är till för att kunna hantera värmeutvecklingen som oundvikligt medföljer när man slår av/på en ström via en MOSFET).

Grejen är att om det duger med ett 4 lagers kretskort(4 individuella och parallella koppar plan att bruka till kretsen) som inte behöver extra tjock koppar så är det inte alls så dyrt idag att verkligställa en design proffesionellt genom att beställa 5 exemplar av kretskortet ifrån Kina.

Och om man nu skulle designa sitt egna chip så lär det finnas en hel del roligt man kan göra med hjälp av en Buck-Boost Converter dvs en DC-DC omvandlare som tar en DC spänning och omvandlar den till en annan DC spänning som är lägre, lika, eller högre än den ursprungliga spänningen.

En Buck-converter sänker en spänning, en Boost-converter höjer en spänning och en Buck-Boost kan göra både och, Buck funktionen är väl egentligen bara till för att sänka ut effekten medans om man har möjlighet till en Boost-converter så kan man maximera batteriets användning genom att allt med att batteriets spänning sjunker så använder man Boost-omvandlaren för att höja den till den nivån man behöver, vilket medför att man kan klämma ur all kraft som finns i batteriet vilket ofta inte är möjligt annars om man inte nöjer sig med en dalande effekt.

Det skulle ju vara intressant att skriva en egen Temperatur reglerings algoritm, det verkar ju inte som att den algoritm som används i många moddar är särskiljt advancerade. Det finns säkerligen undantag men om man skulle jämföra Koopor Plus med en egen design så skulle man kunna göra temperatur regleringen oerhört mycket mer precis och korrekt. Även Ohm mätningen och effekt regleringen skulle kunna göras mer korrekt eller akurat om det ens är ett Svenskt ord.

LCDn är väl det ända lite krångliga, men det går at lösa.
David_
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav calle » sön 18 dec 2016, 11:54

Annars har jag en bf låda som blev så där och den är printad sen lackad men du kan ju plocka delar från den

Där är ett sx350j kort i den som är riktigt bra det är den röda Bild

Har en sälj annons på forumet

Ecigg Sverige Blogg
Användarvisningsbild
calle
Moderator
Moderator

Nästa

Återgå till DIY Övrigt