• Annonser
The Milkman

PWM kontroll i meck mod

Har du tillverkat en egen DNA20 mod? Eller har du byggt ett snyggt ställ för dina vape prylar? Här diskuterar vi allt övrigt hantverk!

PWM kontroll i meck mod

Inläggav j björk » sön 19 nov 2017, 13:59

Jag funderar på att bygga en enkel spänningsreglering med en pwm krets i min HOG. Tanken är att det ska få plats i utrymmet som finns där org. knapp, 510 osv sitter, och att det inte ska synas speciellt mycket på modden.

Men att det då ska finnas en potentiometer för att justera utspänningen.

Problemet är att jag inte har tillräckliga elektronikkunskaper för att konstruera en lämplig krets, utan jag har googlat fram lite varianter.

Förhoppningen är att det finns kunnigt folk här som kan tipsa lite om vad som kan vara mer eller mindre lämpligt.
Min inspänning till kretsen kommer ju variera mellan ca 6-8,4V, jag vet inte riktigt hur stor roll det spelar på utformningen av kretsen?

Några förslag jag har hittat:

Bild

Bild

Bild

Här finns de 2 första:
http://mateusz.viste.fr/electronic/schemes/pwm555.htm
http://www.electronics-tutorials.ws/blo ... ation.html

Som drivsteg tänkte jag byta ut den inritade transistorn mot en IRLB3034, motorn blir ju då förstås attyn. Jag räknar med att jag inte ska behöva D3 i de 2 första cheman.
Sedan kan jag inte påstå att jag förstår vad skillnaderna i de 2 första gör, resistorn R2 tex. Eller för den delen skillnaderna i inkopplingen av potentiometern.
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Re: PWM kontroll i meck mod

Inläggav sverker » sön 19 nov 2017, 15:15

En risk, särskilt i sista designen är om poten kortsluter från + till -, så har du en ventilerande mod.

En feature som jag skulle lägga till är strömbrytare.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav j björk » sön 19 nov 2017, 15:24

Jo, det klart det kan väl finnas en risk att det kan bli kortis i poten. Det är kanske bättre med ett par resistorer i serie som i design 2.
En brytare blir det, alltså själva fire knappen.
Transistorn som släpper på spänningen till attyn får matning direkt från batterierna, resten av kretsen får bara matning när man avfyrar.
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav sverker » sön 19 nov 2017, 15:40

Du borde väl också kunna lägga till en voltregulator och köra styrningen på lägre volt, kortsluter poten då så är nästan steg att voltregulatorn brinner. Nog för att det fortfarande är risk att även den kortsluter, men skulle säga att det iaf halverar risken.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav j björk » sön 19 nov 2017, 16:36

Om det blir kortsluning i potentiometern i design 2 är det ju 2 10k ohm resistorer i serie med den, en snabb koll i kalkylaton här visar på att det vid 8V skulle flöda 0.003w genom dem i så fall. Så det känns inte speciellt riskabelt.

Dessutom är det ju bara när man trycker på knappen.

Det mesta i kretsen är ju också klena komponenter som lätt ger sig om något skulle hända.
Det jag ser i så fall som skulle kunna vara riskabelt är väl om något händer med själva mosfet dioden, eller det blir kontakt till styrningen av den så det blir autofire.
Men det är väl inte direkt större risk än med den mekaniska knappen som sitter nu tänker jag.
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav sverker » sön 19 nov 2017, 19:48

j björk skrev:Om det blir kortsluning i potentiometern i design 2 är det ju 2 10k ohm resistorer i serie med den, en snabb koll i kalkylaton här visar på att det vid 8V skulle flöda 0.003w genom dem i så fall. Så det känns inte speciellt riskabelt.

Dessutom är det ju bara när man trycker på knappen.

Det mesta i kretsen är ju också klena komponenter som lätt ger sig om något skulle hända.
Det jag ser i så fall som skulle kunna vara riskabelt är väl om något händer med själva mosfet dioden, eller det blir kontakt till styrningen av den så det blir autofire.
Men det är väl inte direkt större risk än med den mekaniska knappen som sitter nu tänker jag.

Absolut. Men ger inte det ett minsta motstånd på 10kohm. Vilket borde innebära att du aldrig kommer upp till 100% puls? Men borde vara lugnt med motståndet mellan pot och jord och fylla samma funktion?

Ja och även om avfyringsknappen låser sig...

Sen är det ju upp till dig hur du bygger, så länge du bygger för dig själv =) Jag svarar ju bara var jag som medelmåttig hobbyist ser risker och vilka möjligheter jag ser. Vet dock inte om mech är en relevant jämförelse. Frågan jag skulle ställa mig är snarare om jag skulle få sälja produkten ur ett el-säkerhetsperspektiv.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav j björk » mån 20 nov 2017, 14:20

Jag vet inte riktigt om motstånden begränsar duty, det bör väl bero på vad som krävs för att nå högsta möjliga duty. Jag tror det stog i den designen att max var drygt 90%
100% vore ju bättre, men inte nödvändigt egentligen.

Jag tycker mech är relevant som jämförelse, då det är en mech mod nu. Bygger jag inte om den är det en mech i fortsättningen också ;)

Jag skulle gärna satt i ett yihi chip eller dylikt, och fått massor funktioner och säkerhet. Men det får inte plats. Men jag ska helt klart försöka få dit någon form av säkring eller tunn tråd till styrelektroniken, som kan ta smällen om det blir kortis någonstans.
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav j björk » ons 22 nov 2017, 22:57

Jag verkar inte vara ensam om att vilja bygga pwm-mod ser jag. Jag har hittat lite mer scheman, men jag lyckas inte lägga in dem med mobilen. Ska försöka imorgon med datorn.
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav j björk » tor 23 nov 2017, 16:35

Bild

Bild

Bild

Jag tänkte göra ungefär som den sista bilden, fast jag tänkte sätta knappen på matningen till pwm-kretsen och inte på utgången från pwm kretsen som de gjort.
Det verkar ju lite dumt att ha pwm kretsen igång hela tiden, eller blir det långsam reaktion om man gör så?
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav sverker » fre 24 nov 2017, 12:30

förstår att moddar autofire:ar om man sätter brytaren som den sista... Men du har nog rätt i antagandet att det blir någon delay om man inte gör så... Kanske inte nått man stör sig på, skulle inte sätta brytaren som sista utan strömbrytare för hela kretsen (och någon liten smd lysdiod för att visa om den är igång).
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Nästa

Återgå till DIY Övrigt