• Advertisement
The Milkman

Insåg att jag varit ofin nog att inte presentera mig.

Här kan medlemmar presentera sig!

Insåg att jag varit ofin nog att inte presentera mig.

Inläggav scatcat » sön 13 dec 2015, 02:25

Jag tror många här har fått en ganska bra bild av vem jag är, men för sakens skull och för att nya medlemmar inte skall vara ensamma om att presentera sig, så gör jag det igen.

Min identitet här är ingen hemlighet, jag heter Marcus Fridholm och är en introvert jävel med extroverta talanger ;)

Jag bor sedan tjugo år i Göteborg, men härstammar från Uppsala. I Göteborg träffade jag också kvinnan jag delar mitt liv och mina barn med. Har tre söner från två och ett halvt upp till fjorton. Själv är jag snart femtio och har ett ganska brokigt förflutet, med spridda konstiga jobb som dagispersonal, ungdomsledare, mentalskötare, lärare, skribent och musiker i bagaget. Utbildning är varvat naturvetenskaplig, humanistisk och social. Uppväxt i akademikerfamilj på det glada proggiga sjuttiotalet. Jag har drivit eget, varit boss och underhuggare om vartannat, men numera är jag front end-/middle end-programmerare och designer på en firma som skapar webblösningar av olika typer. Webben i kod och design har jag sysslat med i femton år i olika sammanhang och hunnit bli senior utan att riktigt hänga med i svängarna.

Jag är en bohem i själ och hjärta, men en som växt upp och insett att ansvar är viktigt det också. Lite skit i hörnen stör mig inte, men ungarna skall ha mat i magen, kläder på kroppen och räkningarna skall vara betalda. Frihet och rätten att bestämma själv är basen för mitt väsen, personlig integritet och accepterande av olikhet följer naturligt. Jag är inte en ängel, men hoppas mig ha mognat fram till en ryggrad och en vettig moralisk kompass.

Jag har genom åren roat mig med musik, teckning och illustration, sportfiske, böcker och film. Försöker skapa så fort jag har tid, för att det fyller ett behov.

Jag började röka när jag var fjorton och gjorde mitt första försök att sluta när jag var tjugoett, med rätt värdelöst resultat. Jag rökte filterlösa Camel, Gitanes, Gauloises Brunes och så småningom Camel Filter och Winston. Ett, ett och ett halvt, ibland två paket om dagen. När jag var trettio gick jag över till pipa och rökte främst Virginia som jag köpte i flak och Hamiltons Blandning när jag inte fick tag i min specialtobak. Det höll jag på med i några år innan stressen tog mig tillbaka till ciggen.

moontan-small.jpg
Den ständiga ciggen i käften, jag längst till vänster

När äldste sonen låg i sambons mage, så slutade hon röka och jag försökte sluta jag med. Jag var trettiofyra år gammal och hade rökt i tjugo år. Jag lyckades nästan, fast jag snusade som en hockeytränare för att kompensera. Periodvis var jag nere på ett paket på tio dagar, men ibland blev det istället ett paket på två. Helt blev jag aldrig av med eländet och rökte jag mindre, så snusade jag mer.

Sedan 2010 har rökningen stabiliserats på mellan 5 och 8 cigaretter per dag, plus en halv dosa snus. Jag hade liksom nästan funnit mig i att det var så det skulle fortsätta, men jag skämdes inför sambon och ungarna. Jag skämdes också inför mig själv, eftersom jag insåg att rökningen minskade chanserna att jag skulle finnas där när mina barn blir vuxna... Men det var en intellektuell insikt, eftersom jag tillhör dem som inte påverkats så starkt fysiskt av cigaretterna: Ingen rökhosta på mornarna, inte speciellt många sjukdagar, kunde springa till bussen och joggade periodvis för att hålla kondisen. Det jag märkte var att jag hade svag sömnapné, vilket säkert delvis hade med rökningen att göra – men annars, ingenting.

Trodde jag.

Nu i somras 2015, så prövade jag en värdelös CE4 med en Liqua-juice i. Första blossen var fascinerande för jag upplevde att jag rökte, men ändå inte. När fascinationen lagt sig, så insåg jag att kombon mest smakade våt hund. Kanske inte precis något som rekommenderar det :D

Ändå var fröet sått och jag sög på min våta hund varje gång jag insåg att det var en vanecigg jag var på väg att plocka upp, inte en jag verkligen ville ha. I ett slag halverades konsumtionen och nyfikenheten hade väckts: finns det ingenting som smakar bättre? Det fanns det och resten är historia. En månad efter min första puff på CE4an, så var jag i princip rökfri, två månader senare åkte snuset i kylskåpet.

Jag har nog inte sparat några pengar än, milt sagt. För efter CE4an har jag köpt totalt två starter-kits med batteri och tank. Dessutom ytterligare sex fristående tankar med en sjunde i posten (Orchid v6, Goblin Mini, Goblin, Billow v2, Steam Crave RDTA, Bellus och en Crius på väg). Jag har köpt fem RDA med en sjätte i posten (en no-name, Haze, Mutation X v4, Velocity, Derringer med en Royal Hunter på väg). Jag har köpt en iStick, en VTC-mini, en Releaux och har en Koopor plus väntande på restocking. Dessutom något hundratal meter wire, bomull, verktyg, ohm-mätare och några liter e-juice. Räknade lite skräckslaget ut att det med nöd och näppe är så att jag inte gått back (om man räknar snällt och glömmer alla detaljer), men att om det är pengar jag vill spara så får jag nog bromsa ordentligt.

[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild

Det jag fått istället är ett pyssel – jag älskar pyssel – och uppenbart bättre hälsa.
Jag sa att jag trodde att jag inte var så starkt påverkad av ciggen, men jag hade fel.

Jag andas bättre på nätterna och för den delen på dagarna. Min röst låter bättre. Jag plockar inte upp virus i tid och otid längre, vilket gör att jag slipper de flesta sjuk-men-inte-hemma-dagar som rökare är så vana vid. Jag svettas inte som en gris när jag sprungit till bussen eller gått de en miljon trappstegen upp till ungarnas skola på berget. Min hy ser bättre ut och jag luktar bättre. Mina tänder gulnar inte längre. Jag har insett att jag iofs hade bra smaklökar, men att alla smaker känns snäppet djupare nu och att det krävs mindre för att trigga mitt luktsinne.

Framförallt, peppar peppar, så tror jag på en framtid där jag finns kvar för att krama eventuella barn-barn om tio-femton-tjugo år. Förutsatt att inte idioterna till beslutsfattare sliter e-cigaretten ur händerna på mig, men jag kommer slåss för den.

[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild
Är vaping farligt? Knappast jämförbart med tobak.
Glöm inte Voltaires maxim: Låt inte det bästa stå i vägen för det goda!
Släpp kontrollen över vapingen och låt oss vapea ifred.

Bild Bild
Användarvisningsbild
scatcat
Vejpare
Vejpare

Re: Insåg att jag varit ofin nog att inte presentera mig.

Inläggav Vapyren » sön 13 dec 2015, 09:37

Hej scat :)

Det var en mycket trevlig och välskriven presentation :)

Välkommen :P 8-)
Puffelipuff :D

Bild

Kom ihåg: Rökning dödar! Vejpning räddar liv, och livet är NU! :)

http://www.vildvejp.se
Användarvisningsbild
Vapyren
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav calle » sön 13 dec 2015, 09:39

Fantastiskt härlig läsning :) Tack! Och välkommen ;)
Min Youtube kanal! Var med och prenumerera
http://www.youtube.com/channel/UCG5vbpwupy371vTaQvOxD4w

Ecigg Sverige Blogg
http://www.eciggsverige.nu
Användarvisningsbild
calle
Moderator
Moderator

Inläggav allen » sön 13 dec 2015, 10:00

Uj, det var en presentation som heter duga! :)
Tack för den trevliga och givande läsningen.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav scatcat » sön 13 dec 2015, 11:36

Tack allihop.

Jag vill som sagt inte vara anonym här, det är bättre att alla vet vem jag är och att jag står för det jag skriver.
Är vaping farligt? Knappast jämförbart med tobak.
Glöm inte Voltaires maxim: Låt inte det bästa stå i vägen för det goda!
Släpp kontrollen över vapingen och låt oss vapea ifred.

Bild Bild
Användarvisningsbild
scatcat
Vejpare
Vejpare

Inläggav sverker » sön 13 dec 2015, 11:52

Trevligt att få stifta din bekantskap =)
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav vapedude » sön 13 dec 2015, 15:48

intressant och välskrivna rader.
Välkommen till forumet :TU
[url='http://sigbanner.e-cigarette-forum.com/sig1/banner.html']Bild[/url]
Användarvisningsbild
vapedude
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Återgå till Presentation