• Annonser
The Milkman

Batteriladdning

Här finns mycket bra information för nya så väl som rutinerade användare av e-cigg

Batteriladdning

Inläggav Forum admin » fre 25 apr 2014, 14:29

Liten laddskola:

Gemensamt för lithiumbatterier till E-cigaretter, är att de har samma vilospänning.
Denna är 4,2 volt och är egentligen bara en jämförelse, eftersom batterierna verkar över en ganska bred spänningsvariation. På batterierna står det 3,7 volt, vilket är den nominella spänningen.

Ett nyinköpt batteri brukar ha en fyllnadsgrad på c:a 40% från fabrik. Detta för att inte skadas av urladdning.
Nackdelen med detta är att de räknas som farligt gods.

Batteriets laddning:

>4.3v Överladdat, explosionsrisk.
4.2V Fullt 100%
4.1V c:a 90%
4.0V c:a 80%
3.9V c:a 60%
3.8V c:a 40%
3.7V c:a 20%
3.6V 0 % kapacitet
<3.5V Urladdat
<3.0V Skaderisk
<2.7v Sleep-mode
(Värdena är ungefärliga)

Ett helt fulladdat batteri har en vilospänning på 4,2 volt. För bästa livslängd ska batteriet bara laddas till 90-95%,
men då blir användningstiden också kortare.

Flera tillverkare anger 2,5v som lägsta spänning, men man bör inte gå under 3 volt. Detta förkortar annars
livslängden och i värsta fall förstörs batteriet helt. Har batteriet varit så djupt urladdat en gång, är det också
känsligare för fysisk påverkan, som stötar, vibrationer och värme.
Om ett batteri inte ska användas under en längre tid, bör det därför laddas upp före.


Laddcykeln delas upp i fyra delar:

(Ström = Ampere, Spänning = Volt)

1: Startladdning. Ström tillförs batteriet. Den process pågår ungefär en timme. Fyllnadsgrad när cykeln är klar är c:a 70%.
2: Fyllnadsladdning. Strömmen minskar i takt med att batteriet tar åt sig laddning. Spänningen ökar. Tid c:a 2-3 timmar. (Ström = Ampere, Spänning = Volt)
3: Mättningsladdning. Strömmen är densamma från laddaren som batteriet. Batteriet är fullt när denna fas är över. Tid varierar mellan 0,5-2 timmar.
4: Efterladdning. Batteriet är fulladdat och laddaren går in först om spänningen faller under 4,05v.
Denna del av laddningen skapar stress på batteriet och så snart laddningen är klar, ska batterierna tar ur laddaren.

Laddare till e-Go, 510 modeller mm:

Standardladdare som kan användas i USB-portar, bilarnas 12v-uttag, eller via en nätadapter.Dessa brukar ha en begränsning på 4,2v, 420mA, men variationer finns.
Begränsningen fungerar via ett motstånd i kabeln, så strömkällan påverkar inte laddspänningen, men eventuellt strömmen.
Laddtiden varierar mellan 2-5 timmar.

Laddare med Passtrough-funktion:

Det finns olika typer av Passtrough. De som använder laddarens spänning vid användande under och de som använder batteriet under laddning.
Den senare typen bör inte användas under laddning, då den lurar laddaren att ge ut mer ström, vilket stressar batteriet och försämrar livslängden. Exempel på en sådan är iTaste 3,0.

Laddare till cylindriska batterier typ 18650:

Externa laddare är i regel kraftigare och kan även ha inbyggd skyddselektronik. Laddaren bör var upp till 800mAh till 18350 och 18650 batterier, även om kraftigare alternativ finns. Laddningsfyllnaden blir inte bättre mer större laddare. Däremot ökar slitaget på batteriet om man har för hög laddström.

Snabbladdare:

Skillnaden mellan dessa och ovanstående är att de är snabbare fram till c:a 70% av batteriets fyllnadsgrad.
De sista 30% tar däremot längre tid än med en vanlig laddare, men totalt blir tiden kortare.
Anledningen att dessa laddare är snabbare, är att de har en högre laddström under första fasen när batteriet inte är lika känsligt.
En varning finns dock. Vissa laddare av lågbudgetmodell, laddar inte upp batterierna till mer än 70-85%. Det beror på att de stänger av när de känner att strömrusningen avtar, trots att batteriet inte är fulladdat. Det skadar inte batteriet, men ger avsevärt försämrad användningstid.

Överladdning:

Lithiumbatterier är mycket exakta när det gäller laddspänning. Deras maxkapacitet är 4,2 volt och överskrids den, börjar cellerna oxidera och producera koldioxid.
Det ökar i sin tur trycket i batteriet och när det överstiger 1,380kPa löser skyddskretsen ut, om det finns en sådan.
Ökar trycket upp till 1,450kPa, löser CID-skyddet ut. Det är en membranventil som ventilerar ut övertrycket och samtidigt bryter förbindelsen mellan batteriets interna och externa pluspol.
Detta skydd går inte återställa, utan batteriet är då förstört. Värmeutvecklingen från denna process kan resultera i att det blir en låga från pluspolen.

Urladdning:

Batteriet har en arbetscykel ned till 3,2 volt vid normal använding. Finns skyddskretsar som i VV och APV, stänger dessa av här. Däremot finns analoga system som inte har detta skydd och då kan man hamna under denna gräns.
Batteriet ta skada genom att det bildas oxider och i värsta fall kan detta kortsluta.
Sjunker spänningen under 2,7 volt, sätter skyddskretsen batteriet i sleep-mode. I det läget, går det oftast inte ladda upp det med en vanlig laddare, utan man måste "kickstarta" genom en snabb boostladdning. Detta rekommenderas ej, då batteriet kan ta skada, samt att det antagligen kommer få sämre prestanda och säkerhet efteråt.
Generellt sett, bör batteriet aldrig ha en spänning under 3 volt för bästa hållbarhet.


Sammanfattningen av detta är att aldrig ladda ur batteriet helt, aldrig överladda och behandla det som en säkerhetsrisk.
Rätt skött med rätt kvalité är det dock mycket säkert.
Forumadministratör

Skicka PM eller e-post om du har tankar, klagomål eller andra synpunkter på e-cigarettforum.se

Bild
Användarvisningsbild
Forum admin
Admin
Admin
 
Inlägg: 267
Blev medlem: sön 06 jul 2014, 19:14
Ort: Hässleholm

Återgå till Faktabank



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Rabattkoder för inloggade medlemmar
  • E-bloss.se
    The Lost Fog
  • Ledig plats
  • Ledig plats.
  • Batteri info
    Always Remember
    ⁃ There is no 18650 with a factory/manufacturer rating over 30A continuous.
    - There is no 3000mAh 18650 that can have a rating over 20A continuous.
    ⁃ There is no 3100mAh-3600mAh 18650 that can have a rating over 10A continuous.
    ⁃ There is no 18650 available to vapers that has a capacity rating over 3600mAh.
    According to Mooch
  • Vi stödjer
    EFVI

    CASAA

    Vildvejp
  • Ledig plats
    Annonsera här
  • Ohms lag kalkylator

    Ohms lag

    För beräkning av spänning, ström, effekt och resistans.
    Ange två kända värden.
    Obs! Använd punkt vid decimaltal, ej komma.

    Spänning (U): volt (V)
    Ström (I): ampere (A)
    Effekt (P): watt (W)
    Resistans (R): ohm ()
    Resultat:
    U (spänning) = V (volt)
    I (ström) = A (ampere)
    P (effekt) = W (watt)
    R (resistans) = (ohm)
  • AWG till mm
    AWG till mm
    22 AWG = 0.64 mm
    24 AWG = 0.51 mm
    26 AWG = 0.40 mm
    27 AWG = 0.36 mm
    28 AWG = 0.32 mm
    30 AWG = 0.255 mm
    32 AWG = 0.20 mm
    34 AWG = 0.16 mm