• Annonser
The Milkman

VARNING för butik på nätet (kinesisk tydligen)

Här kan du skriva dina och läsa andras recensioner av det som inte passar i någon av ovanstående kategorier.

Moderator: Recension Moderator

VARNING för butik på nätet (kinesisk tydligen)

Inläggav AndersE » mån 13 jul 2015, 13:06

Jag var ute efter en "DOVPO TC - 50" box mod när den var pinfärsk på marknaden för 2månader sedan.

Hittade Gearbest.com då som jag till en början trodde var amerikansk (fanns ingen info alls på sidan om att den var kinesisk).
De hade super mycker vejp grejor, och har extrapriser om man beställde pre-release. De typ samlar ihop beställningar innan release.
Sista maj gick DOVPON ut, och jag hade beställt leverans med DHL.

DOVPO $39
DHL $18

Efter 3 veckor (17/6) får jag meddelande från Gearbest att DHL ansåg att Halmstad i Sverige var sk "remote area" och ville ha mer (+$30) pengar för frakt.
Så redan då började jag bli lite irrriterad. Sa då att de fick skicka den som Flatrate (gratis frakt) som var det normala på deras sida.
Sen har jag mailat de på deras "support sida med sk tickets för problem) om att jag ville ha tillbaka mina pengar 3 ggr. Jag får exakt samma svar tillbaka varje gång, de svarar inte på mina frågor.

Nu senast idag så ser svaret annorlunda ut. Där de skriver att nu har varan kommit in i lager och att den skickas ut inom 3-5 dagar, och att så fort det är skickat så betala de tillbaka
fraktkostnaden.
Så jag svarade att jag vill cancellera ordern och få alla mina pengar tillbaka direkt annars får jag ju vänta minst en månad till som flatrate frakt från kina tar..

Det här är j**ligt dålig service. Deras kundsupport är helt koko och är skitsvår att hitta på deras hemsida.

Så här ser varje svar ut (exakt samma svar varje gång):

Dear Anders,
Thank you very much for your recent message, I'm very sorry for this inconvenience you are experiencing.
Anders, we are located in Shenzhen, China. So DHL define your address as one remote area, about this point, you can call DHL for confirming;
Another if we can change the shipping methos to flat shipping? it's free. After shipping, we will refund the shipping fee to you.
Please confirm if we can go.
Please let me know if you have any questions, we are always here to help.
Best Regards
Elie
GearBest Customer Service
http://www.gearbest.com/
AndersE
Ny medlem

Re: VARNING för butik på nätet (kinesisk tydligen)

Inläggav oCtodur » mån 13 jul 2015, 20:10

Jag har lagt 3 ordrar på GearBest, alla är påväg hem nu. Den jag fick "strul" med var Joyetech Evic VT och lite andra saker som låg på samma order. Jag mailade efter en vecka och frågade vad som händer. De sa att de inte kan skicka batterier som "Expedited Shipping" kommer inte ihåg om det var DHL eller snäppet billigare än DHL. Då jag hade lite andra saker som jag ville ha innan jag lämnar sverige för 1 veckas semester så styrde dom om sakerna. Skickade ordern i 2 delar, en med moden och andra tillbehör och en annan som gick iväg för 4 dagar sen med vanlig post.

Sen har jag varit i kontakt med dom ang mina andra ordrar, aldrig varit dryg dock även om jag vill vara det men sånt löser inte problemen (nu säger jag inte att du är dryg men det är mitt sätt att hantera kina, och jag förstog att de var i kina innan jag la min order...=) och just nu så har de precis uppdaterat sin sida. Bla så tar dom foton på ditt paket när det skickas ut, så du kan se det på my orders. Juste det andra paketet skickades från Nederländerna, vilket är jävligt konstigt men så är det iaf =)

Jag är i grund och botten ganska så nöjd med dom, om man bortser att de har varit lite svårare att få tag på deras kundtjänst nu i 1-2 veckors tid pga uppdateringen, men man får hoppas att det är för det bästa. Alla har vi olika erfarenheter och saker som hänt oss, jag åt andra sidan kommer ALDRIG mer att beställa från fasttech tex för att deras support är ännu värre än GB enligt mig. Men förstår att du är frustrerad och jag hoppas allt löste sig tillslut, iaf få pengarna tillbaka.

Som tumregel har jag, beställ aldrig något från Kina om du inte är redo att vänta minst 1-2 månader på att få paketet. Man får ju ändå det man betalar för om man ska säga det så. I vanliga fall beställer jag alla mina moddar från svenska hemsidor då jag vet att det är lätt att komma i kontakt med supporten, men sen får man ju betala den extra slanten för att det ska vara så. Plus att jag gillar att supporta shopparna som gör vejping möjligt för oss här hemma. Men ibland vill man ha lite andra saker som inte finns och då är det utlandet som gäller.

Jag har nu också 2st pre-orders på 2st moddar på gearbest, dom "ska" skickas ut i slutet av månaden, vilket jag tolkar som att jag kommer få dom tidigast i slutet av augusti, vilket är helt ok för mig då det är en 80w och en ipv mini som båda gick loss för 45 dollar styck. Som sagt betalar man den "lilla" summan så får man också förvänta sig att returer och frakt aldrig kommer att gå som man själv vill...tyvärr.
Bild
Användarvisningsbild
oCtodur
Puffar lite bara
Puffar lite bara

Inläggav AndersE » tis 14 jul 2015, 15:16

Jag är van vid att beställa från kina (köper mycket på ebay, som elektronik o liknande), och jag vet att det kan ta upp till 2 mån med gratis frakt.
Men jag har ALDRIG haft några problem med ebay kineser. Jag handlar hellre på ebay eftersom där är säljarna måna om att ha bra betyg.

Men nu hade jag beställ det med frakt av DHL, för jag ville ha den innan midsommar. Men det sket ju sig stort..
Efter att de mailat att de precis fått in den (igen??) trots att de hade skrivit innan att de hade skickat den, så mailade jag att jag ville avboka ordern helt.
Idag kom det ett mail att de skickat den nu, TROTS att jag skrev att jag ville avbeställa. Nu är den skickad "expedited" vad det nu betyder.

Jag beställde en från ebay.uk (dyrare) igår och den är redan skickad och kommer troligen i slutet på veckan.

Jag fick ett annat paket från gearbest idag med lite annat, det var skickat den 6 juni, samma datum som de skulle skicka dovpo'n.

Suck.. så jag kommer väl att sitta med 2st Dovpo snart.
Det gör väl inte så mycket egentligen, men tänk om jag inte gillar den ;)

PS: anledningen till att jag blev dryg mot dom är att de aldrig svarade direkt på mina frågor, utan bara skickade exakt samma svar som de skickat varje gång.
Så det verkade som att ingen egentligen LÄSTE vad jag skrev.
AndersE
Ny medlem

Inläggav oCtodur » tor 16 jul 2015, 06:51

Ja alltså det gäller ju att man har tålamod som en söt liten ekorre alltså:

Jag skrev:Subject: You have sent my parcel to Netherlands instead of Sweden??
Message: Hello i just got the email that my shipment is on its way out. I noticed that the two letters in the end was NL instead of SE (which it normally is). So i started to track the shipment and it shows that its on its way to Netherlands!? This is the tracking nr: R......NL Can it be possible that you have sent it to the wrong country?? My address clearly states that i live in Sweden and not Netherlands. I hope we can resolve this strange issue. Best wishes,

GearBest skrev:Dear customer,
Thank you for placing your order with Gearbest.We have shipped your order out.
customers: Martin M....blablabla, så ger dom mig båda trackingnummren på paketen.....

You can check 3-5 days later for them.
For shipping leadtime please check here:http://www.gearbest.com/about/shipping-methods.html
This can also be affected by factors such as customs,remote locations, peak shipping periods,national holidays and weather.

Jag skrev:Yeah i know about the shipment and tracking, i just got worried that you had sent the last shipment to Netherlands. Never seen you use NLPOST to send to Sweden. Is this normal? I thought all your packages came from China but i might be wrong then? Please confirm that: R111111111NL is sent to Sweden and NOT Netherlands. If you see the first shipment, it went with the Swedish mail aka Posten.se but the last one went with NLPost which is the Netherlands alternative for the Swedish Posten.se. Thank you!

GearBest skrev:Dear customer,
Thank you for placing your order with Gearbest.
Our colleague choose the best shipping method for your items.
Please rest assured and wait them to arrive.

De här meddelanden pågår i lite mer över en vecka då deras responstider var 2-3 dagar efter varje mail.
Som det visar sig nu så har dom dårarna skickat min Evic VT från Nederländerna, fråga mig inte hur eller varför men så är det haha. Jag tror det är för att de har uppgraderat sin sida och skickar saker på annat sätt nu. Men jag kan tracka den och ser att den är påväg till mig, plus att på under mina orders ser en bild på mitt paket (en ny grej på updaten).
[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild

Men absolut drygt av dom att skicka paketet till dig när du tydligt har sagt att du inte vill ha det och ska ha pengarna tillbaka. Tycker du ska maila dom igen och förklara att de har gjort fel och antingen ta tillbaka sitt paket eller att de ger dig någon värdecheck i summan på den vara + frakt dom tog från dig. Skicka med ett kvitto för din andra beställning samt datum för inköpet (den på eBay) och säg att du inte har någon nytta av två likadana saker ;) I bästa fall ger dom dig värdecheck eller liknande så kan du behålla deras Dovpo och dessutom få något nytt.

Absolut, det är nästan som att de inte kan engelska, de svarar i princip aldrig direkt på ens fråga, därför jag la in quotesen där uppe =) Man får liksom försöka slingra runt dom på frågan så dom förstår att det är det dom ska svara på =) Så älskar de sina auto-generated början och auto-svar...men jag har lärt mig att se beyond det där nu =)
Bild
Användarvisningsbild
oCtodur
Puffar lite bara
Puffar lite bara

Inläggav allen » fre 17 jul 2015, 07:05

oCtodur skrev:Som det visar sig nu så har dom dårarna skickat min Evic VT från Nederländerna, fråga mig inte hur eller varför men så är det haha. Jag tror det är för att de har uppgraderat sin sida och skickar saker på annat sätt nu.

oCtodur, du kanske börjar bli gammal och hänger inte med i de snabba svängarna lika bra längre haha. :lol:

Det finns inget som helst dåraktigt med distributionen av din box, utan det handlar om en väl genomtänkt rationalisering med sedvanlig kinesisk pragmatism i botten.

I takt med att volymerna på vejprelaterad utrustning från Kina till EU-området ökat närmast exponentiellt på senare tid, samtidigt som EU:s tullmyndigheter ökat trycket mot kinesiska exportörer, har man från kinesiskt håll både uniformiserat och rationaliserat distributionen till EU-området.

Detta har i hög grad gynnat PostNL, som snabbt anpassat sig till de nya förhållandena.
De hanterar numera en stor andel av distributionen från Kina, vare sig den sker via normal postgång hela vägen eller enbart distribution från Nederländerna.

Allt mer av varorna skickade från KIna skeppas numera koordinerat och samlat till Rotterdam (Europas största hamn) och distrubueras därefter vidare inom EU genom PostNL:s försorg.
Det medför att tulldeklarationerna upprättas först i Holland, vilket är till nackdel för oss slutkonsumenter.

Chanserna för att tullmyndigheterna i respektive EU-läder ska avgiftsbelägga (tull, moms och speditionsavgifter) försändelserna ökar därmed avsevärt.

Som exempel kan jag nämna leveransen av min tjusiga lilla Wismec Presa 40W.
Beställd av ett kinesiskregistrerat företag som drivs av ett par danska killar (billigecig.eu).

På försändelsen kan man tydligt läsa ut vilken väg den tagit.
Förpackad i ett kinesikt vadderat kuvert. Märkt med en enkel adressetikett (kinesisk) med en streckkod och utan någon som helst information för postförsändelse. Alltså skeppad till EU.
Ovanpå det en ny etikett för postförsändelse utfärdad av PostNL i Rotterdam.
På samma etikett finns även tulldeklarationen:

[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild

Efter det har försälndelsen öppnats av den svenska tullen, vilket bekräftas av att den återförslutits med deras märkta tejp.
För besväret åkte jag på 61 kr för moms till tullen och 125 kr för speditionsavgift till Postnord.

Så mitt lilla "klipp" för 425 kr landade till slut på 610 kr (+44%).
Jag hade kunnat komma undan billigare om jag hade handlat i en EU-baserad butik.
Besvikelsen lindrades dock av jag redan vid första kontakten med apparaten blev överförtjust i den. :)

Efter att jag läst på lite om de nya förhållandena och insett att Klondykedagarna med mycket billiga direktköp från Kina håller på att lida mot sitt slut, överväger jag nu att koncentrera en del framtida inköp till USA, och företrädesvis till försäljare som vet hur man fyller i en tulldeklaration. :)
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » fre 17 jul 2015, 08:04

oCtodur skrev:Men absolut drygt av dom att skicka paketet till dig när du tydligt har sagt att du inte vill ha det och ska ha pengarna tillbaka.

Du tycks behöva lite insikter i det kinesiska psyket och kinesisk affärsetik. :)
Den är inte alls densamma som vi är vana vid i det s.k. västerlandet.

Kineser är generellt mycket pragmatiskt lagda.
Ovanpå det är det så att när en en transaktion överenskommits med en kines så står den fast. I kinesisk affärsetik är det av stor vikt att båda parter fullföljer de åtaganden som övenskommits. Det finns ingen återvändo efter det s.a.s.
Att backa från en affärsuppgörelse finns helt enkelt inte i den kinesiska sinnevärlden.

oCtodur skrev:Absolut, det är nästan som att de inte kan engelska, de svarar i princip aldrig direkt på ens fråga, därför jag la in quotesen där uppe =)

Inte ens "nästan". Dom kan som regel ingen engelska, mer än det som skulle kunna betecknas som "very simple english".
Däremot är de väldigt bra på att räkna. :D

Man måste också inse att aktörer som Fasttech, GearBest, AliExpress, Banggood, Everbuying, 3avape och dess likar inte är webbshoppar i den bemärkelse som vi är vana vid hos oss.
De kan snarare beskrivas som mer eller mindre gigantiska betalnings- och distributionscentraler som leverar dessa tjänster åt ett myller av allsköns försäljare.
Snarare att jämföra med aktörer som Ebay och Amazon.

Om man tänker efter lite och beaktar de berörda volymerna i kombination med den generellt låga prisnivån, torde de vara lätt att förstå att där inte finns vare sig utrymme eller förutsättningar för mer personlig kundservice av den typ vi är vana vid hos t.ex. små skandinaviska webbshoppar.

oCtodur skrev:Man får liksom försöka slingra runt dom på frågan så dom förstår att det är det dom ska svara på =) Så älskar de sina auto-generated början och auto-svar...men jag har lärt mig att se beyond det där nu =)

Och vad skulle "beyond det" bestå i?
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » fre 17 jul 2015, 10:22

allen skrev:Ovanpå det är det så att när en en transaktion överenskommits med en kines så står den fast. I kinesisk affärsetik är det av stor vikt att båda parter fullföljer de åtaganden som övenskommits. Det finns ingen återvändo efter det s.a.s.
Att backa från en affärsuppgörelse finns helt enkelt inte i den kinesiska sinnevärlden.

Jag kan t.om. exemplifiera ovanstående med några fall jag känner till.

GearBest är kända för att försöka hålla besökare klistrade till deras webbplats genom att tllämpa s.k. blixtrabatter.
Olika produkter rabatteras med jämna mellanrum utan förvarning och under begränsad tid med procentsatser på mellan 10 och 30.

Ibland händer det att deras system buggar med följd att flera såna rabatter kumuleras samtidigt för en produkt.
För ett par veckor sedan hände det med Kangertechs nylanserade och hett eftertraktade Subox-kit.
Normalpris 73,50 EUR
Under flera timmar var den rabatterad 2 gånger à 30%.

I samtliga fall (ett tjugotal) jag sett rapporteras har GearBest hållit sin del av det ingångna "avtalet" och levererat produkten för
29,40 EUR styck, även om det hade varit ganska lätt för dem att avfärda de extra 30 procenten.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Återgå till Övriga Recensioner