• Annonser
The Milkman

Coil Masters bomull och DIY-kit V2

Här kan du skriva dina och läsa andras recensioner av det som inte passar i någon av ovanstående kategorier.

Moderator: Recension Moderator

Coil Masters bomull och DIY-kit V2

Inläggav scatcat » sön 04 okt 2015, 09:07

Vill bara säga att jag haft en hel del problem med dry hits när jag använt coil masters bomull.

Den verkar inte suga upp juice tillräckligt snabbt.
Fick tre ark när jag beställde deras DIY-kit och tänkte jag kunde använda upp det. Har provat olika mängder, kammat ur, inte kammat ur osv. Oavsett vad så har jag inte riktigt kunnat lita på att den räcker till för en riktigt lung-hit.
Växlade över till Muji och hade plötligt inga problem alls.

Om någon har någon erfarenhet av Coil Masters bomull och fått den att funka, så berätta gärna hur ni gjorde...

När jag ändå är på ämnet Coil Master, så kan jag säga några ord om deras DIY V2.

Överlag är jag nöjd, men inte supernöjd. Men låt oss ta det bit för bit...
Kitet innehåller förutom bomullen jag redan nämnt en plattång med rund nos, en lätt vinklad wire-klippare, två pennliknande mejslar, en vinklad spetsig pincett, en keramisk pincett, 10m 24G kanthal, en hopfällbar sax, en uppsättning med sex grovlekar av deras coil-winding tool, samt en ohm mätare. Alla dessa ligger i en cutout av kompakt skum i en gummilåda med dragkedja.

Så långt har vissa saker funkat helt som förväntat: plattång, mejslar, keramisk pincett, ohm-mätare, coil-winder och kanthal.
Det som jag har haft funderingar kring är: bomull, wire-klippare, vinklad pincett och låda.

Wire-klipparen (avbitaren) borde vara långt mer precis. Tittar jag noga på mitt exemplar, så ser jag att käkarna ligger tillräckligt mycket snett mot varandra för att jag skall kunna bryta en nagel på kanten, det är några tiondels millimeter, men tillräckligt för att irritera när man skall klippa en wire med yttersta spetsen. Den är också uppenbart tänkt att vara vass nästan som en sax, men någon form av misstag i tillverkningen har gjort att eggen är lätt utplattad i spetsen.

Bomullen har jag redan sågat.

Den vinklade pincetten är utmärkt sånär som på en viktig detalj. Den tycks vara ihopsatt med en enda bult. Jag upptäckte det när jag slant i greppet och plötsligt käkarna låg snett mot varandra. Bulten sitter hårt, så det är inte ett enormt problem på kort sikt. Jag är dock orolig för vad som händer om den slits ut. Kommer käkarna då att slira fram och tillbaka? Jag antar att jag får justera dem exakt och sedan slänga på lite superlim eller lägga en lödloppa för att fixera...

Saxen funkar bra, men jag förstår inte varför de skall använda en hopfällbar sax? Det finns tre aber: dels skär man sig om man slinter när man skall ta isär och sätta ihop, dels är den inte omedelbart tillgänglig om man inte plockat ut allt man behöver och förberett det. Dels är en hopfällbar sax sällan lika bra som en fast. Å andra sidan finns det säkert många som uppskattar att man kan stoppa den i fickan utan att någon spets skär igenom tyget.

Slutligen lådan som är bra, men inte perfekt. Dels sitter skummet inte så hårt som jag skulle önska, det har släppt på ena sidan. Det är inte värre än att jag kan peta tillbaka det, men ändå. Dels önskar jag verkligen att de inte tagit bort förvaringsboxen från V1, jag saknar någonstans att lägga överbliven bomull, coils jag gjort men beslutat mig för att inte använda direkt och så vidare. Faktum är att lådan gott kunde vara någon decimeter bredare och ha fack för förvaring och juicer.

Så är den värd pengarna? Ja, jag tror det. Du får trots allt både en ohm-/volt- mätare för batteri och spolar och en keramisk pincett, bara dessa går loss på 200-250 kronor, så du betalar i princip 150 kronor för resten. Samtidigt så är det lite ledsamt att känna att standardverktyg som tänger och pincett inte är top-notch - jag kan köpa bättre på Clas Ohlson för en billig peng.

Jag ångrar i alla fall inte köpet.
Är vaping farligt? Knappast jämförbart med tobak.
Glöm inte Voltaires maxim: Låt inte det bästa stå i vägen för det goda!
Släpp kontrollen över vapingen och låt oss vapea ifred.

Bild Bild
Användarvisningsbild
scatcat
Vejpare
Vejpare

Re: Coil Masters bomull och DIY-kit V2

Inläggav allen » sön 04 okt 2015, 09:22

Hmm,
Den bomull som Coil Master säljer är ju inget annat än ompackad Muji.
Det är i alla fall vad Coil Master anger på förpackningarna.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Re: Coil Masters bomull och DIY-kit V2

Inläggav scatcat » sön 25 okt 2015, 10:30

jag tror grundproblemet var att de legat tillplattade i lådan, jag fluffade troligen inte upp dem tillräckligt. Lägger jag ett av deras ark bredvid annan muji, så är den typ hälften så hög.
Är vaping farligt? Knappast jämförbart med tobak.
Glöm inte Voltaires maxim: Låt inte det bästa stå i vägen för det goda!
Släpp kontrollen över vapingen och låt oss vapea ifred.

Bild Bild
Användarvisningsbild
scatcat
Vejpare
Vejpare

Återgå till Övriga Recensioner