• Annonser
The Milkman

R: Ala Eco - Ekologiska bommulls bollar

Här kan du skriva dina och läsa andras recensioner av det som inte passar i någon av ovanstående kategorier.

Moderator: Recension Moderator

R: Ala Eco - Ekologiska bommulls bollar

Inläggav sverker » sön 18 okt 2015, 18:23

Ala Eco - Ekologiska bommulls bollar

70 bollar a ~15 sek på ICA.

Bomullen tillverkas (förädlas) i polen exklusivt (i sverige iaf) för ala eco AB som säljer produkten.

Bomullen ska vara certifierad av Soil Association (vilket innebär att Soil association kontrollerar att de organiska kraven (inga bekämpningsmedel osv) samt arbetsförhållanden för bönderna efterlevs).

Ala Eco själva gör inga kontroller, utan förlitar sig på Soil Association. Huruvida den polska tillverkaren kontrollerar något har jag inte fått fram.

Bomullen är inte klorblekt och ska inte innehålla några kemiska rester.

Ursprunget för bomullen varierar beroende på skörd osv och är nog för det mesta en blandning av bomull från flera ställen. Det jag fått fram är att det är Indien och länder däromkring, Turkiet och ibland Grekland som står för odlingen. Detta för att de ska kunna säkerställa att de producerar en slutprodukt med jämn kvalité enl utsago.

Min slutsats är att det är bra om det efterlevs, men att det helt klart finns möjligheter att det inte efterlevs till 100%. Jag hade gärna sett att Ala Eco själva hade en stickprovskontroll för att se att det dom säljer är det dom tror sig ha köpt in.
Ala eco förlitar sig helt på soil association och säger att “soil association står för kontrollen från fält till förpackning”. Soil association själva säger : “We can account for the materials that the products are made of and that the staff are treated fairly throughout the chain, though the quality of any garment is at the discretion of the manufacturer.”

Så till det vi egentligen bryr oss om, hur vejpar den?
Tidigare har jag bara kört med pads, och det finns en klar fördel med det, bollarna kräver mer förarbete för att få till en bra och luftig veke. De olika längderna på fibrer gör att det är lätt att den går av när man pillar.

När den väl är på plats så uppvisar den bra uppsugningsförmåga och vejpar helt utan smak från bomullen tills den torrbränner. Då är veken mer eller mindre helt torr igen. När man väl fått torrbränning med bomullssmak i munnen, så är veken dock förverkad, oavsett hur mycket juice så sticker den brända smaken igenom (men det är nått jag upplevt med alla andra vekar jag testat).

Så detta är väl ingen produkt jag skulle rekommendera för daglig användning, men när krisen är framme är det absolut inte en värdelös produkt. Hellre att man köper sig en påse av detta än ett nytt paket cancerpinnar. Ska jag sätta ett nummerbetyg så får det bli 3+ av 5, dvs högst medelmåttig men inget direkt negativt egentligen.

Testat i : Sapor RDA med 0.6ohm 6varv ~2mm diam 26g twisted kanthal och 1-1.2ohm 10varv ~1.5mm diam 28g kanthal i dual coil setup (så 0.5-0.6ohm på hela bygget).

Källor: Mailkontakt med VD på alaeco och kundtjänst hos soil association. http://www.alaeco.se/ och http://www.soilassociation.org/
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Re: R: Ala Eco - Ekologiska bommulls bollar

Inläggav mrvape » mån 19 okt 2015, 00:25

Man vill ha finaste bomull, ifrån bästa plantorna, egypten
de är mycket längre tussar.
De säckar därför sist ihop av alla.

Efter egypten kommer japanskt.
Efter det så duger det inte till vejpa.
Panik ja, men köp på par paket 60-70kr st.
När ena är slut så kan man tänka, inom en vecka beställer jag nytt, finns det inte i lager så kan jag vänta 1-2 v utan problem
Man ska vara safe.

Det hände mig engång att jag var tvungen köpa ifrån matvarubutiker, den som dög till 30w den tiden som total nybörjare var ica.s basic smink shit. Sämst var Änglamarks ekologiska, men den var klorblekt så ja .
Usch nä fan, följ mitt råd, köp bästa, ha detta i ert stock hemma, vi pratar små pengar nu 60-70kr
Och det räcker för en normal användare 1månad typ ett sådant paket, säkert längre även för er som vejpar 5ml bara per dag och inte testar massa juicer och byggen.
Dagliga kostnaden ni får är typ 1-2 kr. Det är vad en enda analog kostar

Så ja ni kan ju räkna ut nu, go buy 2packs good shiat istället,
jag slösa bensin för 50kr minst när jag åkte förbi 3matbutiker , jag kände mig pressad, jag var osäker, jag tänkte oh shit min hälsa kanske inte blir bra nu med sminkbomull i vejp och massa annat.

Köp 2paket seriöst bomull, och när ena är slut kan ni börja små fundera på en ny beställning

[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild

ps:
Ica basics smink bomull funkade faktiskt bra till 30w den tiden , smaka riktigt bra, men det var svår hanterat, och i långa loppet blir lungorna säkert körda.
Så mitt tips är : köp det rätta, försök undvika såna där paniker, det var riktigt jobbigt för mig när man inte visste detta i början.

Har ni provat skjorta någon gång med egyptiskt bomull ? det är lenaste, och svalare än normal bomull.
Köp ifrån dressman nästa sommar skjorta i egyptiskt bomull, se alla andra svettas, gå själv cool

vejp bomull:
DRAGO eller CottonBacon V2 är grejjer det
Trevlig helg på er alla. Keep on vaping !!!
Användarvisningsbild
mrvape
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav allen » mån 19 okt 2015, 05:10

Ekologisk bomull i all ära, men ska vara medveten om att det ekologiska i benämningen bara åsyftar odlingsprocessen.
Den efterföljande behandlings- och förädlingsprocessen är inte helt ekologisk.

Dels behöver den kolossala mängder rent vatten, och som bekant handlar det om en sinande naturresurs.

Dels används en hel del oljor för att få bukt med fibrerna och för att disponera dessa på önskat sätt i den slutliga produkten.
En av dessa oljor kommer från bomullsfrön, och det är en typ av olja som bl.a. används flitigt inom livsmedelsindustrin. Dessutom är obehandlad olja från bomullsfrön tillräckligt giftig för att vara ett effektivt bekämpningsmedel som använts i århundraden.

Det är oljorna som gör att den färdiga ekologiska bomullen är behaglig och fluffig då den medverkat till att få fibrerna separerade och raka.
Vejpad organiskt bomull tenderar att efter hand bli mindre len, mindre fluffig och desto mer kompakt, vilket då hämmar kapillariteten (uppsugningsförmågan) som är det vi eftersträvar. Det är bl.a. därför att bomullen tömts på sitt innehåll av oljor. Gissa vart de oljorna tagit vägen under tiden. :)

Nu handlar det trots allt om relativt små mängder olja. Men är man mycket avog mot inhalerad olja, även i mycket små mängder, är ekologisk bomull kanske något man bör avstå från, eller åtminstone överväga att göra det.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Thomas » mån 19 okt 2015, 12:05

allen skrev:
Nu handlar det trots allt om relativt små mängder olja. Men är man mycket avog mot inhalerad olja, även i mycket små mängder, är ekologisk bomull kanske något man bör avstå från, eller åtminstone överväga att göra det.

Den här oljan vet du vilka bomullssorter den finns eller snarare finns den i bomull som används till vejp?
Thomas
Börjat vejpa
Börjat vejpa

Inläggav sverker » mån 19 okt 2015, 14:04

Det finns inget som tyder på att det skulle vara bomullsfröolja i produkten. Ingen bismak vid vejp samt att aleco lovar att det inte finns några kemikaliska rester i produkten.

Har också testat tesen att det skulle vara bomullsfrö-olja i produkten med att bomullsfröolja har hydrofobiska egenskaper. Så dropptest på en ny tuss visar direkt uppsugning, dvs inte minsta tillstymmelse till att det skulle finnas hydrofobiska rester, detta gäller även när jag droppar på vertikal yta, där vattnet inte skulle sugas upp om inte uppsugningsförmågan var optimal. Men bomullen bara suger och suger tills den är mättad.

Jag upplever inte heller att bomullen blir jättekompakt efter vejp, men den håller sig inte lika fluffig som en bomullsprodukt som har högre andel långa fibrer. Det är en naturlig egenskap hos korta fibrer att när de torkar ut så lägger de sig mer kompakt. referensexempel är att blöta en bit toalettpapper och låta det torka vilket även här gör strukturen tätare. efter att man fyllt på denna bomull ett par tre ggr så är det inte heller några problem att fluffa upp den igen med pincett och fortsätta använda.

Att raffineringsprocessen är otrevlig är säkerligen sant, det är säkerligen sant för icke organisk bomull också, som är en av de mest besprutade grödor vi har. Samt att den säkerligen ges kemikaliska näringar som inte är avsedda för odling till mänsklig konsumtion. Så när det kommer till valet organisk eller icke organisk bomull så är valet enkelt, iaf för mig.

Bomullsprodukter med bomullsolja, är det inte "fetvadd" du syftar på där (som är "bomull som inte genomgått avfettning")?

Ni som skrivit rekommendationer om andra produkter och annat som inte relaterat till denna produkt, snälla editera era poster så vi håller oss till ämnet, detta är en recension av ala ecos ekologiska bomullsbollar, tack.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav allen » mån 19 okt 2015, 14:33

Thomas skrev:Den här oljan vet du vilka bomullssorter den finns eller snarare finns den i bomull som används till vejp?

De efterforskningar jag en gång i tiden gjorde hade fokus på den japanska ekologiska bomullen vars primära användningsområde är inom industrin för skönhetsprodukter, men som även fått stor spridning inom vejpkretsar. Där används oljor för att stöpa fibrerna.

Som trådskaparen påpekat handlar inte den här tråden om det, så jag avstår från att utveckla ämnet vidare här.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » mån 19 okt 2015, 14:39

sverker skrev:Ni som skrivit rekommendationer om andra produkter och annat som inte relaterat till denna produkt, snälla editera era poster så vi håller oss till ämnet, detta är en recension av ala ecos ekologiska bomullsbollar, tack.

Jag hade gärna gjort det, men tyvärr finns det här ingen möjlighet att redigera inlägg mer än några minuter efter att de skapats.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav mrvape » tis 20 okt 2015, 15:28

Allen vet väldigt mycket om bomull. Han har vetat om det länge.

Vi är här för att hjälpa er vejpare.
1KR typ per dag kostar det endast vejpa dom bästa bomullen.
Det är under 400kr för ett helt år, och det är mycket mindre än för en enda limpa cigg som gick åt på en vecka eller två.

Tänk på det stora hela. Det bästa när det inte är dyrt ens, varför chansa ens

FiberFreaks , dels syntetiskt
CottonBacon V2
Drago

Dessa tre ses som dom absolut bästa. Dom här tre älskar jag.
Jag ska även prata om en Fjärde som kommer ifrån USA som är riktigt sjukt bra även den, men priset är onödigt dyrt.
150kr typ, det blir för dyrt för allday. Men kan vara kul ha på helger kanske.

Bomullsfrö oljan räknas inte som kemikalie, det är naturprodukt, men alla oljor bör undvikas att vejpas.
Lungor ska inte utsättas för oljor hela tiden-

Vänliga hälsningar MR VAPE
Användarvisningsbild
mrvape
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav mrvape » tis 20 okt 2015, 15:44

gick inte edit längre

Här kommer en video ni bör se, denna video såg jag några månader sedan, och jag har provat båda, jag håller med han i videon
http://www.youtube.com/watch?v=yuY7lKTH8DM
Användarvisningsbild
mrvape
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav sverker » ons 21 okt 2015, 16:47

Test i 1mm diam 26g kanthal spole ~1.2ohm, där hinner inte veken längre med att suga upp i tillräcklig fart, så smakar snabbt bränt trots rikligt med juice i veken.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Återgå till Övriga Recensioner