• Annonser
The Milkman

[Recension] Nobrand "New Style E-Liquid Bottle" rostfritt.

Här kan du skriva dina och läsa andras recensioner av det som inte passar i någon av ovanstående kategorier.

Moderator: Recension Moderator

[Recension] Nobrand "New Style E-Liquid Bottle" rostfritt.

Inläggav Cadde » tis 11 mar 2014, 21:41

Hej, har efter förhandstitt nu konverterat denna post till en fullfjädrad recension på nålflaska i rostfritt stål från esmokes.se.
Jag har införskaffat två av dessa för att jag tyckte dom såg snygga ut och med ett hölster för en liten e-cig och dessa hängandes utanför har man ju allt man behöver för dagen/resan. (Plus extra batterier då förståss)

Nobrand "New Style E-Liquid Bottle" i rostfritt stål. (Från esmokes)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________

http://esmokes.se/tillbehor/ovriga-till ... a-stal-5ml

[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild

Första intryck
Denna är av okänt märke (Nobrand) så kan inte säga mer om den än att det är en rostfri behållare (5 ml) för e-juice med tryckknapp på bakänden för att pressa ut e-juice genom nålen med.
Konstruktionen känns gedigen och gängorna är felfria, den kommer med en smidig karbinhake och nyckelring varpå det bör vara mycket enkelt att hänga den i diverse tillgängliga hål.

Att montera isär den är relativt enkelt, bara skruva av locket (den delen där nålen sitter) men det var lite segt att få av locket första gången då o-ring och delarna antagligen suttit åtdragna ett tag.

[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild

Vad som inte syns på bild ovan är en liten gummi/silikon hylsa som sitter på nålen och sluter tätt, utan denna skulle antagligen juice läcka ur nålen om tanken hölls uppochner eller om man råkade trycka till knappen på undersidan som matar juice.
Jag räknar alltså enheten som 5 delar (med gummit) och det är inga problem att montera ihop den igen, samtliga delar hittar sina gängor och rätta plats direkt.

Tillägg för recensionen, det går även att skruva av "knappen" i botten, varpå fjäder och kolven på insidan kan pillas ut.
På kolven sitter totalt 4 o-ringar varav tre sitter mellan tanken/cylindern och kolven och den fjärde på undersidan av kolven mot botten av tanken.

Ringen som sitter runt knappen på undersidan är antagligen där för att kunna komma åt området under den fjädrade knappen om man av någon anledning skulle vilja detta. (vilket man kan komma att ha)
Den har ingen annan funktion så vitt jag kan se, men konstruktionen underlättar säkert i produktionen av tanken/flaskan också.

Karbinhaken känns mer än tillräcklig för syftet, kanske inte lämplig att hänga för tunga saker i eller slita i men helt klart tillräcklig för att hålla kvar flaskan oavsett om jag snurrar runt den med juice i.

Nålen är robust och en enhet med locket. Fascinerande hur välformat lock och nålen är som ett stycke metall.

Sist men inte minst är tanken. Att fylla den är hur enkelt som helst då utan locket på har man hela 17 mm i diameter att sikta på.
Sidorna av tanken är mellan ½ mm till 1 mm tjocka vilket är mer än tillräckligt för att vara hållbart för dess syften.
Nu kanske man inte kan stå på den utan att den bucklar sig men det är inte heller syftet med flaskan, eller hur?

Hur väl fungerar den?
Efter att ha använt denna nålflaska vid ett fåtal tillfällen kan jag nu ge en follfjädrad recension.

Att fylla min Protank 2 går helt utan problem, nålen går ner brevid skorstenen och ett enkelt tryck på knappen så sprutar e-juice ner i tanken på Protank utan kladd eller större risk för misstag.
Däremot, på min Protank 3 som har skorstenen djupare i enheten når inte nålen ner riktigt. Så där blir jag trots allt tvungen att sikta för att fylla den.
Med det sagt är det fortfarande enklare än att använda plastflaskorna med pip som kommer från e-juice tillverkaren!
Det är alltså värt att kontrollera så man träffar rätt på exempelvis Protank 3 och liknande enheter.

Denna nålflaska kommer dock med fördel att fungera prima till de flesta andra enheter och speciellt på kayfun och Russian 91% med påfyllnad i ett hål med skruv.
Går med fördel att använda till RDA (Ombyggnadsbara dropp förångare) också!

En nackdel dock, som kan ställa till med enormt stora besvär med läckage är just knappen. Den går inte att låsa så det går att trycka på den när som helst. Det läcker inte vid nålen (förutsatt att man har gummit på nålen) om man gör detta och det extra locket över nålen där man även fäster nyckelringen kommer ytterligare förhindra läckage där.
Nej, det läcker runt cylindern inuti enheten och ner längs med skaftet på knappen. Men detta bara då man trycker på knappen hårt och länge/ofta medans locket är på.

Tillägg för recensionen, efter att ha använt dessa lite mer har jag dragit slutsatsen att (i mina exemplar) läckage är oundvikligt...
Med det sagt, det sitter som tidigare nämnt o-ringar runt kolven inuti tanken. Dessa o-ringar är antingen för små eller uttorkade/utmattade. Dvs, redan vid leverans var enhetens tätande o-ringar "förbrukade" eller ofunktionella från början.

Nu måste jag berätta om vilken juice som ligger i flaskan dock, det är en ENjuice ValueVape med 35% VG och 60% PG enligt ENjuice själva. (20% VG och 80% PG enligt LYF där den är inköpt) så det är ju fullt möjligt att en juice med högre VG stannar i denna flaskan lite bättre.
Trots dåliga o-ringar alltså.

Med allt det sagt, att det över huvud taget kan läcka där. Redan från första början, då jag självklart testar enheten hårt för denna recension, låter inte alls trevligt för någonting som skall hänga med överallt både utanpå kläder och inuti byxficka/väska/ryggsäck etc.
Om knappen trycks åt och hålls tryckt kommer med största sannolikhet vätska läcka på denna runt knappen varpå det blir en himla massa pillande för att rengöra runt fjädern.
Det har kommit fram att det räcker med att tanken står upprätt för att läckage skall ske över dessa undermåliga o-ringar.

Även om jag inte testat det ännu så kan ju även så lite som kroppsvärme som värmer upp vätskan i tanken skapa övertryck som får den att läcka.
Eller att den är exponerad för värme från mörka kläder och liknande en het sommardag. Eller rent av att den kommer från en kall miljö till varm miljö sommartid.
Det är väl något som gäller samtliga clearomizers osv dock, men i denna tankens fall finns det inte mycket utrymme för den att lufta och det är bara juice som kommer att läcka.

Betyg
Här kommer mina kriterier, så här kommer jag förhoppningsvis utvärdera samtliga enheter i fortsättningen. Då kan ni jämföra enheter mellan fler recensioner och jag skall göra mitt bästa för att vara jämn i mina utvärderingar och för varje recension testa med andra enheter/juicer/etc för att "komma ihåg" vad jag tyckte om dom.
Går till såhär, jag utvärderar ett antal punkter med betyg i skala 1 till 10 där 1 är helt obrukbart/dåligt och 10 skulle innebära att det inte finns plats för förbättringar i hela universum, vilket inte kommer ske. En femma på skalan är godkänt och genomsnitt, varav allt under fem är icke godkänt.

Allting utgår från mina förutsättningar och intryck på enheten/juicen/etc i fråga, mitt tycke och min smak. Med det sagt så kommer jag även i bästa mån se saker från ett helhetsperspektiv där även om jag t.ex inte gillar färgen, lukten, formen eller smaken på något så kommer jag utgå från hur mycket uppfattad tid och uppfattat arbete som gått in i det jag recenserar.
Om det är något som undras över skall det vara nämt i brödtexten till recensionen eller i efterföljande plus/minus sammanfattning.

Design och kvalitet: 7.0
Kostnad/prisvärdighet: 5.0
Tillgänglighet: 5.0
Användarvänlighet: 8.0
Modifiering: 6.0
Stabilitet/hållbarhet: 4.0
Funktion/prestanda: 6.5

Genomsnitt: 5.92

Denna tanken såg mycket lovande ut trots problemen med läckage runt knappen i början. Det man i första hand nyttjar dom till är att ha juice i där man annars har stora flaskor med juice.
Dom ersätter alltså dessa 10/30/100ml plastflaskor när man skall ut och röra på sig.

Enligt mig är dom snygga och enkla att handhava samt hållbara som kan ta mycket stryk.
Att dom sedan kostar lika mycket eller mer per styck som många clearomizers är ju en nackdel men det övervägs till stor del av dess användarvänlighet och kvalitet.
Med det sagt skulle det inte skada om dom var billigare, då kanske jag hade köpt 4 eller mer istället för bara två.

Dessa går dock med fördel nyttja till mer än bara e-juice. Det är ju ett plus!

Tillägg för recension, efter att ha nyttjat dessa vid fler tillfällen har betyget markant ändrat karaktär.
Design och Kvalitet har tagit sig en törn efter förhandstitten, kvaliteten är inte alls den jag initialt såg med denna enheten. Att o-ringarna inte sluter tätt mellan kolv och tank är största orsaken.
Trots att tanken i sig verkar mycket prisvärd måste jag tyvärr dra ner betyget då dom misslyckats totalt med prisvärda/kvalitativa o-ringar vilket gör enheten obrukbar. Dvs, Kostnad/prisvärdighet har fått en reduktion.

Med det sagt har Modifiering fått ett högre betyg då det blev klart att det fanns mer saker att ta isär, trodde initialt att resten av tanken var pressad på plats men knappen gick att skruva loss varpå man fick tillgång till både fjäder och kolv i tanken.
Det är alltså möjligt att ersätta kolv på insidan med annan design eller rent av modifiera den (för bättre o-ringar osv) samt knappen då går att byta mot annat med liknande gänga.
Att det sedan gör det möjligt att t.ex sätta någon form av stoppblock eftersom knappen går att skruva loss för att låsa knappen på plats är inte helt kasst.

Stabilitet/hållbarhet har även den fått sig en törn. Själva tanken är väldigt stabil och kraftig med bra metall och gängor men just att o-ringarna redan var undermåliga vid leverans talar inte gott för tankens långlevnad.

Funktion och prestanda har även den tagit sig en törn. Men inte på grund av o-ringarna denna gången utan på grund av svårigheten att få ut juice från denna när den börjar tömmas. Ju mindre juice som är kvar i tanken destu svårare är det att få ut den.

Plus och Minus

+ Robust och kompakt konstruktion.
+ Kvalitet både i förpackning och flaska.
+ Enkel att ta isär och rengöra.
+ Enkel att fylla.
+ Inga verktyg behövs.
+ Smidig att fylla dina clearomizer, RBA/RDA och liknande med.
+ Medföljande karbinhake för att enkelt hänga på sidan av kläder, väska eller liknande.

- Läckage vid knappen, beror på dåliga o-ringar i enheten.
- Kostar för mycket per styck.
- Krånglig att rengöra runt knappen.
- Jobbigt att skruva på topplocket som enheten hänger i när man har nyckelring och karbinhake på. Bäst att skruva basenheten men är ologiskt.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Jahapp, det var allt för denna recension. Förslag, kommentarer, bra/dålig kritik och/eller tillägg uppskattas!

Tackar för mig!
Senast redigerad av Cadde tor 13 mar 2014, 20:41, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Cadde
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Re: [Förstatitt] Nobrand "New Style E-Liquid Bottle" rostfri

Inläggav SleeZy » tis 11 mar 2014, 21:53

Ucan heter dom :)
Här finns lite billigare variant :)
http://www.fasttech.com/products/0/1000 ... electronic

Som vanligt, väldigt fin & stor recension av dig :)
Trevligt att läsa!

PS en liten felstavning som du kanske vill ta bort
Nobrand "New Style E-Liquid Bttle" i rostfritt stål. (Från lightyourfire)

Lightyourfire ska du nog byta ut? :)
Hjälp till du också! - http://www.efvi.eu/ ------------------
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
SleeZy
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Cadde » tis 11 mar 2014, 22:13

SleeZy skrev:Ucan heter dom :)
Här finns lite billigare variant :)
http://www.fasttech.com/products/0/1000 ... electronic

Dom är absolut inte samma. Därav kan jag inte kalla dom jag har för "U can" men tack för tipset.
Vid första anblick på bilderna av den på FT ser jag att dom inte delar samma kvalitativa uppbyggnad. Röret är påskuvat på locket från insidan och likaså är fästöglan för nyckelring ditskruvad.
Gängorna på den är inte lika fina som på dessa Nobrand från esmokes.se och de på FT kommer utan nyckelring och karbinhake.
Priset skulle hamna på ~85 SEK för "U can" vilket i dagsläget är 45 kr billigare. Men tittar jag på hur dom ser ut och hur dom är byggda samt avsaknaden av karbinhake är dom inte värda priset och skulle istället köpa de jag har nu för 45 kr mer.
Men om någon tillverkare skulle komma med en likvärdig design till dom jag har nu (eller om dom var billigare på esmokes.se) skulle jag nog köpa fler.

SleeZy skrev:Som vanligt, väldigt fin & stor recension av dig :)
Trevligt att läsa!

Tack!

SleeZy skrev:PS en liten felstavning som du kanske vill ta bort

Lightyourfire ska du nog byta ut? :)

*FNISS*
Fixat... Tack igen!

EDIT:

Du menade denna va?

http://www.fasttech.com/products/0/1000 ... arette-oil
Bild
Användarvisningsbild
Cadde
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav SleeZy » tis 11 mar 2014, 22:17

Dom kanske inte är helt samma, nåväl du får ta det som ett tips. :)
Dom är snygga iaf :)
Dessa skulle säkerligen vara behändiga för att fylla på kayfuns med. :)
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
SleeZy
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Cadde » tis 11 mar 2014, 22:19

Den här ser ut som en värdig motståndare till förhandstitten ovan:

http://www.fasttech.com/products/0/1000 ... co-tar-oil
Bild
Användarvisningsbild
Cadde
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav SleeZy » tis 11 mar 2014, 22:22

Cadde skrev:Den här ser ut som en värdig motståndare till förhandstitten ovan:

http://www.fasttech.com/products/0/1000 ... co-tar-oil

Se där ja! En sådan lägger jag till i korgen. Märkligt dock att dom färgade är billigare än silver. :O
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
SleeZy
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Cadde » tis 11 mar 2014, 22:30

Antagligen för att dom i silver är snyggare, därav mer poppis, därav högre pris.
Bild
Användarvisningsbild
Cadde
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav Cadde » tor 13 mar 2014, 00:17

Japp, en annan sak som kommit upp är att när tanken är halvtom matar den inte lika bra. Den fungerar men skulle ha fördel av en o-ring för att sluta helt tätt.
Tror att dom alternativen från FT som jag sa skulle vara en värdig motståndare fungerar bättre på den fronten.
Bild
Användarvisningsbild
Cadde
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Re: [Recension] Nobrand "New Style E-Liquid Bottle" rostfrit

Inläggav Cadde » tor 13 mar 2014, 20:47

Sådär, då har jag uppdaterat denna till fullfjädrad recension och betyget har uppdaterats.
Samtliga tillägg har markerats med gul text.

Jag märkte idag att båda dessa läckte något så ofantligt. Räckte med att dom stod still på bordet framför mig.
Anledningen (efter jag av en chans lyckades skruva av knappen) är att o-ringarna runt kolven inte sluter tätt. Antingen är dom för små från början eller så har dom krympt efter produktion.

Frågar här om lämpligt ställe att köpa ersättnings o-ringar i för nuvarande okända dimensioner (c:a 17 mm diameter). Men det skall vara o-ringar som inte ändrar form och som eventuellt är kantiga (som o-ringar runt en cylinder i motorblock) men fortfarande i medelhårt gummi.
Om ni vet något ställe som säljer o-ringar i alla möjliga dimensioner och av matkvalisort så föreslå gärna!
Bild
Användarvisningsbild
Cadde
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Re: [Recension] Nobrand "New Style E-Liquid Bottle" rostfrit

Inläggav SleeZy » tor 13 mar 2014, 21:01

Kanske inte det bästa tipset men... FT säljer mängder med o-ringar för lite och ingenting.
Men standard butiker som biltema / clas ohlson borde ha kan man tycka. :)

Typ något sådant här:
http://www.clasohlson.com/se/O-ringssat ... 4#moreinfo
Lite dyrt kanske...
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
SleeZy
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Nästa

Återgå till Övriga Recensioner