• Annonser
The Milkman

Vaporesso Revenger Mini Kit

Här kan du skriva dina och läsa andras recensioner av hårdvara (Atomizers, APVs, Mods, etc).

Moderator: Recension Moderator

Vaporesso Revenger Mini Kit

Inläggav sverker » tor 17 maj 2018, 12:51

Bild

Kittet i recensionen kommer från elegomall.

Tanken:

Kittet kommer med en Vaporesso NRG SE Mini. Det finns absolut inget att klaga på när det kommer till byggkvalitet. Tät och gedigen. Påfyllning sker genom att trycka toppen åt sidan vilket ger tillgång till hålet för påfyllning. Ska det vara nått att klaga på är det att hålet inte är tillräckligt grovt för att ta de större pipetterna, det går, men har en tendens att drälla en del. Tanken använder sig av Vaporessos “GT core” spolar. Det finns tyvärr inte något större utbud till variation när det kommer till spolarna och en mod som max ger 75w. Med kittet följer en “GT4” på 0.15ohm och en keramisk “GT CCELL” på 0.5ohm. Båda ger smak, men det är inget märkvärdigt på något sätt. Det finns också en “GT2” spole på 0.4ohm som inte testats (Samt GT6 och GT8 som båda är mer lämpade för moddar med högre watt ( ej testade)). För köpare av tank så ligger inte NRG SE Mini bland de jag skulle rekommendera. Den är dock inte så värdelös att den inte duger att ha som backup. Helt enkelt, fungerar men inget märkvärdigt på något sätt.

Modden:

Revenger Mini mod. Det här är helt klart anledningen till varför man skulle skaffa sig detta kit. Men som allt som försöker optimera en faktor tenderar det att missa på andra faktorer.

Kommer med vad som specificeras som ett 2500mAh batteri, nått jag är väldigt tveksam till om det stämmer. Tyvärr har jag inte utrustning för att göra helt korrekta laddning och urladdningstester.

Från enl modden tomt batteri så tar det ca 2h att ladda batteriet om man har en USB laddare som ger mer än 500mA. Sätter man den på en 500mA USB så säger den fortfarande att det tar 120min att ladda, men i själva verket tar det 30-40min till. Så om vi räknar lite lätt på detta och inte tar någon hänsyn till förlust vid laddning (Vanliga är att det är någonstans kring 20% förlust, dvs av 500mA in så är det bara ~400mA som kommer fram till batteriet) och så avrundar vi tiden till 3h och räknar på 500mA, så ger det bara 1500mAh. Ok, vi har inte heller tagit hänsyn till de mAh som var kvar i batteriet när modden sa att det var tomt. Tittar man dock på de flesta urladdningskurvorna för våra batterier så är det väldigt lite mAh kvar när batteriet kommit ned till 3v.
Andra sättet att räkna på detta är antalet puffar. Med G4 spolen och 42w HIGH inställt så klarade den av 220 puffar på 1-2sek. Efter de första 100 blossen så märks det dock tydligt på batteriet att det inte levererar fullt längre. Men vi bryr oss inte om det i nuläget utan vi räknar på 220 puffar och 1,5 sek var på 42w. Det ger då 220*1,5*42 = 13860 watt sekunder, vilket konverteras till 3,85 watt timmar. Watt timmar kan sedan konverteras till mAh med följande formel : mAh = 1000 × Wh / V. Ju lägre ström vi räknar på så ju mer mAh får man ut. Nu vet jag inte den exakta strömmen där revenger mini bryter, men för enkelhetens skull säger vi 2,8. Vilket då ger 1000*3,85/2,8 = 1375. Så batteriet verkar inte vara mycket mer än ett 1500mAh batteri. Det är såklart möjligt att jag har något tankefel i minna uträkningar, men när man kommer fram till samma resultat från mer än ett håll så känns det rätt trovärdigt.

Så varför skulle man då skaffa sig denna lilla underpresterande julgran? TC! Nu har jag inte gjort några inställningar utan bara kört med de inställningar som modden kommer med. Detta testkörde jag med min Serpent mini SMM och en SS Clapton på 0.8-9ohm. Antalet puffar ökar från 220 till 280, trots att modden kör TC på max effekt (75w). Inte heller upplever jag den avtagande effekten efter 100 puffar som jag gjorde i watt-läge. Nu ska jag inte dissa watt-läget helt, vill man ex ha låg effekt för MTL, så duger säkerligen denna ypperligt.

Det kosmetiska, den är helt klart en mini mod, det är det inget snack om, absolut inte den minsta, men mindre än alla 18650 moddar jag sett. Känns gediget byggd och har en behaglig avfyringsknapp. För min del hade de gärna fått spara in på lysdioderna för julgranseffekten, känns mest som det stör.

Slutsats:

Har svårt att sätta denna i ett fack. Skulle vilja säga att det är ett nybörjarkit. Och absolut, för att testa om vape är nått för personen, men om man väl ska köra igång så lär man behöva iaf två tankar att byta mellan. Men det är också en trevlig mojäng för kortare resor/promenader. Som jag skrev tidigare så har nog också MTL vape:are större utbyte av denna än DL:are. Så slutsatsen blir helt enkelt att denna placerar sig ganska mitt i smeten, det finns betydligt sämre och det finns betydligt bättre.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Re: Vaporesso Revenger Mini Kit

Inläggav Klickmans » fre 18 maj 2018, 15:54

En underpresterande Julgran.

Mycket text att läsa, men jag tror jag fick grepp om en del.

Liten kär apparat om man bortser från knapparna fram, dom borde vara dolda.

:Thanks Sverker
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Återgå till Recensioner av Hårdvara