• Annonser
The Milkman

Tre juicer från Nordic Vapor

Här kan du skriva dina och läsa andras recensioner av E-juice.

Moderator: Recension Moderator

Tre juicer från Nordic Vapor

Inläggav sverker » sön 05 mar 2017, 00:43

Forumets testpanel har fått dessa från Ludwig hos Nordic Vapor. De är 3mg nikotin och 70/30 vg/pg. De säljer också 0, 6 och 12mg och alla i 70/30 ratio vad jag förstått. Kommer levererade i fina barnsäkra 30ml glasflaskor förseglade med plastfolie. Spetsig pipett som gör det lätt att fylla på tankar och drippers. Enkel etikett med batch nummer, innehåll deklarerar bara vg/pg halt och alla juicer har ett egennamn som inte på något sätt hänvisar till vad de smakar. Så där får man gräva lite mer.

Bild
Gripen

Utseende
Ljusgul, något grumlig, precis så man kan se pipetten. som ordentligt utspädd citronjuice. (klarnade med tiden)

Lukt
Tropisk frukt godis/tugummi

Doften från ångan är likt doften på juicen, med lite en ton åt värmd sirap.

Tillverkarens smakdeklaration
“En nyfiket uppfriskande mixtur av tropiska frukter över en bädd med färska persikor.”

Smak
kanthal:
2x28g med 42g ni80 clapton : De tropiska frukterna smälter samman till en söt fräsch smak liknande juicy fruit tugummi.

28g 2 x 3mm 9 varv dual coil ~0.99ohm: Får inte fram lika mycket smak som med clapton-varianterna, lite plattare juicy fruit tuggummi smak.

SS316L
2x26g med flat ribbon clapton. Härligt söt tropisk tutti frutti utan att bli för sliskig. Jag kan inte låta bli att tänka på tugummi av någon anledning. Persikan kan jag inte identifiera, även om jag är ett väldigt stort fan av persika så är jag ändå inte besviken. Smaken känns oförändrad med att jag höjer effekten från 20w till 40w, enda det ger mig är mer ånga och mer av samma smak.

2x28g 36g clapton 3v steep: Fortfarande lika härligt frisk fruktig smak.

Ambient
Väldigt svag tropisk fruktgodis.

Throathit
Ingen med ss316L, men med 2x28g/42g clapton så finns det en om än väldigt mild throathit.

Eftersmak
Lite som när man tuggat på ett tropiskt frukt tugummi, dvs inget direkt påtagligt, men ändå finns det en liten ton där…

Slutsats
Riktigt god och fruktig juice med mycket smak. Blir inte någon större skillnad över tid, möjligen lite mer homogen och smakligare, men absolut inget som behöver steepas. Till dagens datum så är detta den absolut bästa kommersiella juice jag testat. Så detta är en juice som jag gladeligen rekommenderar. Det som sänker betyget något för mig är att den inte riktigt ger den tillfredställelse jag själv söker i vejpen. Den är helt enkelt lite för snäll och söt för att bli en ADV för mig.

Betyg
8 av 10

Bild
Kirunavaara

Utseende
Klar ljusgul

Lukt
Nötigt och lite som en lagrad konjak/blöt gammal ek.

Ångan doftar nötigt och lite åt pepparkaka

“ett brett spektrum av smaknyanser, där en mängd olika banansmaker lägger grunden och möter kokosnöt- och tobaknoter för en unik smakupplevelse.”

Smak
kanthal:
28g 2 x 3mm 9 varv dual cool ~0.99ohm: mjukare söt nötig smak, general portion snus, men väldigt mjuk.

30g x 3 + 1mm ribbon clapton : 1v steep : Smaken har blivit rundare och upplevs nu mer som en söt nötig tobak. på 30 watt+ blir det lite parfymiga undertoner.

SS316L:
Som att suga på en general portion snus, efter att dom gjorde dom vita och uttorkade från start.
på högre effekt framträder nötighet och svagt söta frukttoner. viss beska./bitterhet

Clapton 0.17ohm 3v steep: Har nu blivit betydligt rundare och känns nu som en betydligt trevligare vape. Mjuk nötighet och tobakskänsla med en eftersmak av lite bittra druvskal.

Ambient
Inget påtagligt

Throathit
obetydlig

Eftersmak
Som efter man haft en general portion snus i munnen. Även lite av den beska smaken av omoget plommon.

Slutsats
Jag upplever inte alls banan eller kokossmaken i någon av mina uppsättningar, men ser inte detta som någon direkt negativt.
Från början en rätt tråkig upplevelse som stretade lite, men som efter tre veckor steep mognade till en betydligt trevligare upplevelse. Kanske inte den smaken jag själv skulle välja som ADV, men har garanterat potential. Särskilt för de som vill ha en mer komplex “vuxen” smak. Ex piprökare och även möjligtvis cigarr fantaster. Avslutar testet med att se om den står sig mot en rökig talister whiskey vilket jag absolut tycker att den gör.

Betyg
3.5 av 10 (6 efter 3v steep)

Bild
Valhalla Cream

Utseende
Punch gul

Lukt
Stark kola/bränd mjölk och en svag fruktig underton

Ångan doftar knäckigt

“En välbalanserad och slät kreation baserad på en krämig vanilj- och banan bas, jordnötssmör och en mjuk sirapskaramell som långsamt smälts ner över denna sofistikerade smaksensation.”

Smak
kanthal:
2x 28g / 42g ni80 spaced fused clapton : Börjar lätt knäckig, lite åt bränt socker. lätt pulvergrädde. en väldigt svag fruktig ton. lämnar en känsla av smöriga popcorn.

4x32g snurrad med 42g ni80 spaced clapton: Steep 2v : Pulvergrädden har nu övergått i en mycket trevligare gräddig ton, smörig popcorn kola och vanelin, där vanelin smaken är mest påtaglig och även stark eftersmak av vanelin.

SS316L:
26g/38g spaced clapton: 10v steep : En lätt gräddig juice med fruktiga undertoner. Som tyvärr förstörs av en smörig fet känsla och en väldigt stark vanelin smak. Inte någon egentligt större skillnad mot efter 2v steep.

Ambient
Bränt socker, utvecklas till en något obehaglig doft av bränt mjölkpulver

Throathit
Lätt throathit

Eftersmak
Vanelinpulver och en lätt gräddig känsla. Utvecklar sig sedan vidare till en smörig popcornsmak som inte alls är angenäm.

Slutsats
Det har varit en jobbig juice att utvärdera, särskilt som den rätt snabbt ger en obehaglig mättnadskänsla. Den är inte direkt äcklig, utan blir bara för mycket väldigt snabbt. Har inte heller velat vejpa den inomhus då den också lämnar en tjock känsla i luften.
Finns du som gärna skulle vilja ta en vanelinrullad smörklump och stoppa i vejpen, då är kanske denna juice för dig. I annat fall vill jag avråda från den.

Betyg
3.5 av 10 (4 av 10 efter 2v steep)
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Re: Tre juicer från Nordic Vapor

Inläggav Jens » ons 15 mar 2017, 21:07

Nu har jag kört på båda.
Detta är vad som fick agera test setup :)

Bild
Fusedclaptons i både Reload och Recoil och kört allt mellan 20 till 70 watt

Utfallet blev tvärt pm mot vad jag trodde.
Jag trodde att jag skulle gilla Gripen mer Än Valhalla Cream.
Men gripen tyckte jag smakade för mycket "artificiell hårdgodis smak" typ som dom sista som blir kvar i lösgodispåsen som ingen äter upp ;)
Nu tyckte jag inte den var äcklig men inte så god så jag skulle köpa mig en flaska.
Skulle vilja ha mer krämighet i den

Valhalla Cream tyckte jag var godare , det ända som man skulle vilja ha bort för att den skulle bli ändå godare är väl det som Sverker skrev, den Lite brända tonen.
Annars tycker jag den var god balans i.
och inte så smörig som Sverker tyckte.

Tycker det är roligt att ha fått pröva och att man tycker att det smakar olika.
Tack Sverker

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav HasseT » sön 26 mar 2017, 00:46

Nu har jag äntligen kommit så långt så jag kan ge ett utlåtande på dessa juicer. Alla åsikter och upplevelser är strikt personliga och dessa är endast gällande för mig.

Jag har haft stora problem med mina coils de senaste veckorna, det har bara inte velat funka för mig, mina rda coils då. Fick till och med en limitless rdta skickad till mig för att lösa problemet, tack Puffra min vän, men även där misslyckades jag. Så, nu går jag på stockcoils för tillfället. Ber därför om ursäkt för att recensionerna har dragit ut på tiden. Men det kändes inte rättvist att testa produkterna i en dålig coil.

VALHALLA CREAM

Tolfdir är på väg in till vikingabyn. Det är augusti och han har ledigt tre dagar framåt. Solen står högt på himelen och han gissar att klockan är vid ett. En svag bris sveper genom träden och gör dagen till en av de bästa på länge. Han rundar kröken och ser marknads platsen strax utanför byn, det är den han har kommit hit för. Han tar sig närmare och stannar sedan upp, han begrundar vimlet av människor framför sig. Kärror dragna av oxar, lastade med varor från när och fjärran. Folk som står i sina stånd och försöker locka kunder att köpa allt från tygstycken, svärd, smycken och ett och annat lamm. Barnen springer omkring och leker jaga. Han börjar traska genom den hektiska marknads platsen. Han tar ingen större notis om vikingar och bönder som hojtar om deras varor, han vet precis vart han ska. Det östra hörnet på marknaden, där Grunvald och Hilda brygger sitt mjöd. De har stått på den platsen så länge han kan minnas och han närmar sig ändå sina 40. När han kommer fram ser han Hilda stå framför det stora stålkaret. Eldens lågor slickar karets undersida så det nästan blir glödgat. Vete och korn blir omrörda av Hildas vana hand. Grunvald kommer lunkandes med ett fat av den sötaste honung du kan tänka dig. Han ringlar ned honungen medans Hilda fortsätter röra. Han får syn på Tolfdir och nickar åt han att komma dit. Tolfdir går fram till karet och nästan som med vördnad böjer han sig ner över det och tar ett djupt långsamt andetag och suger åt sig av de ljuvliga dofterna... STOP!!! Stanna precis där, häng kvar i ögonblicket, för närmare än så kan du inte komma Valhalla cream utan att fylla den i tanken.

En smak av sommarens skörde tid, för de som växt upp på landet och hoppat i vetet och sprungit på fälten. Först var det en enkel bränd smak av vete, som brända kalas puffar. Men när jag fick i en fungerande coil i min subtank, en Ni coil på tc 210 grader celsius så förändrades smaken, Den blev len och behaglig, de brända tonerna försvann till föremån för en nyans av honung. Banan??? Ja de kanske hade en låg på skrivbordet när dom blandade juicen.

Denna skulle jag inte vejpa vinterhalvåret. Har du trauma av barndomens kalas puffar så håll dig borta.

Kvalitet på juice och smaker ger jag 7/10. Framträdande toner utan att bli för mäktigt.

Personlig upplevelse ger jag 6/10.

Det var denna, Kirunavaara är svårare. Ska försöka fixa den i morgon.
Hoppas min något annorlunda recension ändå kunnat få er att känna en smak i sinnet.

Och ett stort tack för denna zcg!
Never argue with an idiot, he will pull you down to his level and then beat you with experience. :-)

Bild
HasseT
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Swedish vaper » sön 26 mar 2017, 08:25

Ingen juice som skulle tilltala mig men en mycket trevlig och personlig recension. En pärla.
[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild
Här för att lära mig mer och för att hjälpa andra.
Skicka gärna PM om du tror jag kan hjälpa dig.

http://www.swedishvaper.se
Användarvisningsbild
Swedish vaper
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav Puffra » sön 26 mar 2017, 09:15

Snudd på poetisk recention :TU
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav Klickmans » mån 27 mar 2017, 02:21

HasseT skrev:

VALHALLA CREAM

Tolfdir är på väg in till vikingabyn.

Det är augusti och han har ledigt tre dagar framåt. Solen står högt på himelen och han gissar att klockan är vid ett. En svag bris sveper genom träden och gör dagen till en av de bästa på länge.

Han rundar kröken och ser marknads platsen strax utanför byn, det är den han har kommit hit för. Han tar sig närmare och stannar sedan upp, han begrundar vimlet av människor framför sig.

Kärror dragna av oxar, lastade med varor från när och fjärran. Folk som står i sina stånd och försöker locka kunder att köpa allt från tygstycken, svärd, smycken och ett och annat lamm. Barnen springer omkring och leker jaga.

Han börjar traska genom den hektiska marknads platsen. Han tar ingen större notis om vikingar och bönder som hojtar om deras varor, han vet precis vart han ska. Det östra hörnet på marknaden, där Grunvald och Hilda brygger sitt mjöd.

De har stått på den platsen så länge han kan minnas och han närmar sig ändå sina 40. När han kommer fram ser han Hilda stå framför det stora stålkaret. Eldens lågor slickar karets undersida så det nästan blir glödgat.

Vete och korn blir omrörda av Hildas vana hand. Grunvald kommer lunkandes med ett fat av den sötaste honung du kan tänka dig. Han ringlar ned honungen medans Hilda fortsätter röra. Han får syn på Tolfdir och nickar åt han att komma dit.

Tolfdir går fram till karet och nästan som med vördnad böjer han sig ner över det och tar ett djupt långsamt andetag och suger åt sig av de ljuvliga dofterna... STOP!!! Stanna precis där, häng kvar i ögonblicket, för närmare än så kan du inte komma Valhalla cream utan att fylla den i tanken.

Det var denna, Kirunavaara är svårare. Ska försöka fixa den i morgon.
Hoppas min något annorlunda recension ändå kunnat få er att känna en smak i sinnet.

Och ett stort tack för denna ZCG!

Intressant, när jag läser detta vill jag sätta ljud på texten.

Stiligt värre, :TU och en Guldstjärna för beskrivningen.
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Puffra » mån 27 mar 2017, 07:55

Visst får man en ljudbild i huvudet, smedsklang, människo-sorl, några kacklande höns, hästhovar
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav HasseT » tis 28 mar 2017, 00:40

Puffra skrev:Visst får man en ljudbild i huvudet, smedsklang, människo-sorl, några kacklande höns, hästhovar

Tusan! O jag som försökte förmedla en smak.... ;-)
Never argue with an idiot, he will pull you down to his level and then beat you with experience. :-)

Bild
HasseT
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav HasseT » lör 22 apr 2017, 13:09

Hej alla och framför allt Sverker. Vill be om ursäkt för att jag inte berättat historian om Kirunavaara, men ibland går livet så fort att man hamnar på efterkälken och då kan det ibland ta tid att komma ifatt.

Men bättre sent än aldrig... :TU

Kirrkii blickar ut över fjällen och bort mot horisonten. Det är en ljuvlig vårdag och han har följt renarna en bra bit upp på fjället på väg mot sommar betet. Han sätter sig på en sten och drar skjortärmen över pannan för att torka bort svetten, och fryser sedan till för en sekund. Han tittar mot fjällen i fjärran, på den stora stenen han sitter på och på den lilla bäcken som rinner sakta genom trädungen en bit bort. Det är ju samma plats tänker han! Det är ju precis samma plats där han suttit med sin morfar för så många år sedan. Herregud, tänker han, det är ju över 30 år sedan. Men Kirrkii minns det som igår. Han skulle snart fylla 12 och hans morfar hade tagit med honom upp på fjället som så många gånger förr, men denna gång var annorlunda. Hans morfar verkade så frånvarande på något vis, Kirrkii frågade sin morfar om det var något? Men han fick bara ett leende tillbaka. Så satte de sig just på denna sten, mindes han. Morfar lade sin skrovliga hand på hans huvud och rufsade om hans hår. Snart fyller du 12 och jag vill ge dig min present sa han. Men ska du inte vänta tills min födelsedag frågade Kirrkii? Jag kan nog inte vänta så länge sa han och blickade med sorgsen blick mot horisonten i fjärran. Min tid rinner ut och din har precis börjat, men nu vill jag att du ska få din present. Han sträckte bak armen och hasade av sig sin ryggsäck. Han sträckte ned en hand och rotade runt lite innan han drog upp en gammal och sliten kåsa. Denna är från min morfar, sade han, och nu ska det bli din. Men det är inte kåsan som är hemligheten, utan det uråldriga receptet. Kom så ska jag visa dig min pojke.
Kirrkii gick runt och började samla ingredienser precis som hans morfar visat för en halv livstid sedan. Blommorna, den speciella laven och de ihåliga saftiga grässtråna. Ingen visste hur gammalt receptet var, en del trode till och med att det var från tidernas begynnelse.
Nu saknade han bara de små rosa blommorna som hans morfar kallade för livsört. Medans han letade efter dessa så mindes han sin morfars ord; Den som kan överleva på fjället kan heller aldrig gå vilse, han kan bara vara på en annan plats än den han tänkt sig.
Nu hade han de sista blommorna och det var dags att tända elden. Han fyllde sin kåsa med vatten från bäcken och lade i alla ingredienser utom livsörten. Han ställde den på en sten i kanten på elden och väntade på att det skulle koka. Han såg med tom blick nedför den grönskade fjällsidan och kände en tår rinna nedför kinden. Han strök bort den med baksidan av handen samtidigt som han hörde ett fräsande ljud. Drycken kokade och det var dags att lägga i de små rosa. Han klämde ihop två pinnar för att lyfta undan kåsan från elden så den kunde svalna av. Han bredde ut sitt ren skinn att sova på och tänkte med ett leende att denna plats var väl lika bra som någon annan. Han lyfte upp kåsan från marken och andades in aromerna, en ljuvlig välbekant doft. Perfekt, tänkte han. Han tog en klunk och kände hur smakerna tumlade runt i munnen innan de gled ned i strupen. Han spejade mot de avlägsna fjällen medans han drack. Tack, sade han högt för sig själv, tack morfar för att du gav mig livets dryck, Kirunavaara.

Ja detta är en juice, som valhalla, innehåller naturens smaker.
Jag som är uppväxt på landet och i skogen är bekant med smakerna. Har man druckit tallbarrs te och ätit harsyra, stensöta och granskott, då känner man igen de lite beska syrliga smakerna.
Andra kan nog uppfatta de som parfymiga.
Lämnar en eftersmak av Pelargon (det känner väl du och Mary Jane till Puffra?)

Denna bör köras på rätt så hög effekt för att ge mildare "lugnare" smaker.
Bäst var mellan 120-180 w med min sweetspot på 140w. Tfv8 med T8 coil.

Betyg på juicen är 7/10. Tydliga smaker.

Mitt betyg på smaken är 5/10. En svår och speciell smak.

Stort tack återigen till Sverker för att jag fick chansen att testa dessa.

Såhär ett tag efteråt så är min känsla av dessa juicer att jag skulle vilja ha mer av Valhalla cream. Smaken har mognat i minnet och jag saknar den faktiskt.

Hoppas detta kan hjälpa er i juice djungeln. Och återigen ber jag om ursäkt för att det tog lite tid.

Bild
HasseT
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav sverker » lör 22 apr 2017, 13:58

Vackert skrivet HasseT

:Thanks
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare