• Annonser
The Milkman

Vejpar jag rätt?

Vejpar jag rätt?

Inläggav maniac » lör 23 dec 2017, 01:33

Precis köpt mig en Punk tesla 220w med en h8 tank på 5ml.

På den satt en coil, kan absolut inte mycket inom området men det ska vara en 0,15ohm.

Även fått en extra på 0,4ohm, skillnad?

Kör även med ejuice ifrån Fondude på 3mg 70VG/30PG

Brukar vejpa på 50watt / 2,81 v / 0,15 Ω

Trtos detta så blir förbrännaren väldigt varm och det kommer lite för mycket ånga, normalt?

Vad bör jag köra på? Något viktigt jag bör tänka på? Är som sakt helt noll inom området och vill bara vejpa på ett rätt sätt utan att behöva byta coil varje vecka.

Hur vet jag vilken coin jag behöver?

Många frågor, tacksam för all svar jag kan få! :)
maniac
Ny medlem

Re: Vejpar jag rätt?

Inläggav Puffra » lör 23 dec 2017, 11:35

Teslan är fin
Rörande coil och mängden ånga är det ett samspel
Högre ohm lägre effekt skulle man kunna säga, och olika coil och eller tankar ger olika mängd ånga.
Tankarna blir varma inget konstigt, utan värme blir det ju svårt att förånga juicen.

Vill du "tunna ut" ångan så är ett sätt att göra såhär :
Sätt dripptippen mellan läpparna och börja suga en liten sekund innan du trycker på firebutton, likväl som du kan släppa knappen en sekund innan du slutar dra in ånga, eller både och.
Pröva dej fram till du hittar tekniken som passar just dej.

Sen KAN det vara så att mtl passar dej bättre (mtl = mun till lunga) tror att det är dl du prövar nu (dl=direkt lunga)

Lycka till
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav sverker » lör 23 dec 2017, 13:33

Tjockare tråd tar längre tid att svalna och ger lägre motstånd. Dvs din 0.4ohm spole kommer antagligen inte bli lika varm.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav maniac » lör 23 dec 2017, 14:32

Puffra skrev:Teslan är fin
Rörande coil och mängden ånga är det ett samspel
Högre ohm lägre effekt skulle man kunna säga, och olika coil och eller tankar ger olika mängd ånga.
Tankarna blir varma inget konstigt, utan värme blir det ju svårt att förånga juicen.

Vill du "tunna ut" ångan så är ett sätt att göra såhär :
Sätt dripptippen mellan läpparna och börja suga en liten sekund innan du trycker på firebutton, likväl som du kan släppa knappen en sekund innan du slutar dra in ånga, eller både och.
Pröva dej fram till du hittar tekniken som passar just dej.

Sen KAN det vara så att mtl passar dej bättre (mtl = mun till lunga) tror att det är dl du prövar nu (dl=direkt lunga)

Lycka till

Med fin, syftar du då på atomizern eller basennheten?

Skulle dessa https://www.aliexpress.com/item/100-Ori ... 262.mIiV2x
passa på min? riktigt dyrt att köpa identiska här i sverige.

så tekniskt sett så borde jag välja högre ohm för att få lite mindre ånga och spara mer på ejuice/batterier? 0,6ohm?

Känns som jag började för kraftigt med dubbla batterier osv..
maniac
Ny medlem

Inläggav maniac » lör 23 dec 2017, 14:33

sverker skrev:Tjockare tråd tar längre tid att svalna och ger lägre motstånd. Dvs din 0.4ohm spole kommer antagligen inte bli lika varm.

Tack för svar :)
maniac
Ny medlem

Inläggav sverker » lör 23 dec 2017, 14:43

Testa 0.4ohm:aren och om den passar dig så kan du köpa dessa här (0.15 finns också, kolla rull-listan) : https://www.fasttech.com/products/0/100 ... oil-head-5

Var också medveten om att fasttech ett gäng gånger per år kör driver med 5-15% på hela sortimentet, så kan vara vettigt att bunkra vid dessa tillfällen.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav maniac » lör 23 dec 2017, 14:46

sverker skrev:Testa 0.4ohm:aren och om den passar dig så kan du köpa dessa här (0.15 finns också, kolla rull-listan) : https://www.fasttech.com/products/0/100 ... oil-head-5

Var också medveten om att fasttech ett gäng gånger per år kör driver med 5-15% på hela sortimentet, så kan vara vettigt att bunkra vid dessa tillfällen.

Bättre kvalite änn dom jag visade på aliexpress?
Aldrig handlat därifrån, hur är leveranstiden?

Hur ofta byter ni förbrännare? röker som sakt på 50watt just nu på dubbla 18500 batterier
maniac
Ny medlem

Inläggav Puffra » lör 23 dec 2017, 14:50

maniac skrev:
Med fin, syftar du då på atomizern eller basennheten?

Skulle dessa https://www.aliexpress.com/item/100-Ori ... 262.mIiV2x
passa på min? riktigt dyrt att köpa identiska här i sverige.

så tekniskt sett så borde jag välja högre ohm för att få lite mindre ånga och spara mer på ejuice/batterier? 0,6ohm?

Känns som jag började för kraftigt med dubbla batterier osv..

Med fin syftar jag på punk teslacigs, (hade själv en SteamPunk jag gillade) rörande tanken skrev du h8 vilket jag inte vet vad det är men efter att följt din coil-länk misstänker jag att tanken är en smok tfv8-baby, och då passar dom coilen.(och ja det är en tank jag gillar, även om jag slutat med köpecoils)

Har själv aldrig handlat på Ali express men väl en hel del på fasttech och GearBest och det fungerar bra.

Du kan räkna med att dina coil håller en till två veckor, lite längre om du håller tanken minst halvfull och håller dej i underkant på rekommenderade watt (står på själva coilen)

Att du började för kraftigt håller jag absolut INTE med om, tvärt om, du har köpt en modd att växa i, och med juste batteritid, törs nog påstå att dom flesta som börjar med mindre, har bytt upp sig innom ett par månader
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav sverker » lör 23 dec 2017, 15:04

tanken är en teslacigs H8 säger han i första posten, har ingen aning om smok coilarna passar. De på fasttech är originalspolar för H8, dvs samma som du fått med tanken. Fasttech är som alla kineser, 2v - 2månader leverans, med ett medel kring 3v. (själv upplever jag att singapore post med tracking har varit det som generellt gått snabbast av budgetalternativen)

Har själv ett 20tal ordrar från fasttech, de har inte alla gått utan krångel, men har i slutändan alltid fått upprättelse, så skulle säga att de är pålitliga.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav j björk » lör 23 dec 2017, 15:45

Det står att tfv8 baby coils passar någonstans, så den bör väl prestera likvärdigt med tfv8 baby.

Det är ju inget monster direkt, även om den ger skapligt med ånga. Jag skulle tro att det bara handlar om att vänja sig. Det är väl en tank främst för DL, även om det nog går att köra lite mtl med strypt luftflöde.
I början kan det vara lite svårt, dels att vänja sig med skillnaden att vejpa istället för att röka. Och samtidigt ha hals och lungor som håller på att återhämta sig från tidigare misshandel, och då vara lite extra känsliga.

Men är det så att du fortfarande tycker att du får för mycket ånga så kan det nog vara idé att prova en annan tank som är gjord mer för mtl. Dock tror jag att det kan vara svårt att känna att man får tillräckligt med nikotin för att stilla röksuget.

Jag håller med Puffra, lika bra med rejäla grejer från början. Själv var det 3:e modden som presterar tillräckligt för att jag fortfarande ska använda den.
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Nästa

Återgå till Nybörjarfrågor