• Advertisement
The Milkman

TC coil för Smok TFV8

Har samlar vi info och frågor kring Temp Control mods och material i TC spolar tex NI200, Ti och SS

Re: TC coil för Smok TFV8

Inläggav HasseT » sön 29 okt 2017, 22:58

darw skrev:I wattläge klarar moden 157W, det är i TC-läge den inte kör mer än 80W enligt recensionerna. Det är möjligt att det kommit eller kommer firmware updates som fixat det. Funkar det inte i TC så får jag köra i W.

Jag ska ta och pilla lite i den där länken o se om jag kan komma fram till något.

Påverkar hur tight man stoppar bomullen mer än hur bra den håller bomullen blöt? För de recensioner jag har läst och sett pratar om att RDA'n med de medföljande coilsen och ännu hellre med egensnurrade coils behöver mindre W än de fabriksgjorda förångarna. Men så var inte min upplevelse, så jag undrar om jag kanske stoppade med lite för mycket bomull?

Tack för alla svar. :Thanks

Enligt min erfarenhet så har bomullen inte med det att göra. Det som gett mig bäst effekt är att vira tjocka coils gärna 3,5-4 mm.
Never argue with an idiot, he will pull you down to his level and then beat you with experience. :-)

Bild
HasseT
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav darw » sön 29 okt 2017, 23:10

HasseT skrev:Enligt min erfarenhet så har bomullen inte med det att göra. Det som gett mig bäst effekt är att vira tjocka coils gärna 3,5-4 mm.

OK, det får jag prova. Enligt den där länken borde kag hålla mig till AWG26-28 för 3.5-4mm coils med 5+ varv av enkel SS316L. Då hamnar jag runt 0,3 ohm.
Vad är skillnaden på att köra enkel tråd, twistad eller clapton? Förutom att resistansen per längdenhet påverkas.
Bild
Användarvisningsbild
darw
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav darw » sön 29 okt 2017, 23:27

Jag har redan många sidavbitare av lämplig sort och borrmaskin. Att bygga coilen direkt på modden tycker jag fungerade bra. Är det något mer jag borde lägga till i inköpslistan?
Bilagor
diy coil shopping.png
Bild
Användarvisningsbild
darw
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav HasseT » mån 30 okt 2017, 00:53

Jag vet ju inte hur du vejpar.

Hur många watt brukar du ligga på? Dl med fullt luftflöde? Kör du rda?

De singel wire coils som jag upplevt som bäst, dvs endast en enkel lindad tråd, är Ni80 22.
28 kör jag endast i mina små tankar, typ subtank.

Ska jag använda mig av 28 i större attys så är det twisted eller dubble twisted som gäller.
Never argue with an idiot, he will pull you down to his level and then beat you with experience. :-)

Bild
HasseT
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Klickmans » mån 30 okt 2017, 01:31

darw skrev:Jag har redan många sidavbitare av lämplig sort och borrmaskin. Att bygga coilen direkt på modden tycker jag fungerade bra. Är det något mer jag borde lägga till i inköpslistan?

Listan ser utmärkt ut, där har du tänkt till ordentligt och klarar dig över vintern.

1+ :TU
MTLNautilus1,8ΩBBDIYSquonkNardaMENTHOL
* http://www.radioswissclassic.ch/en/webplayer/ *
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav darw » mån 30 okt 2017, 01:47

HasseT skrev:Jag vet ju inte hur du vejpar.

Hur många watt brukar du ligga på? Dl med fullt luftflöde? Kör du rda?

De singel wire coils som jag upplevt som bäst, dvs endast en enkel lindad tråd, är Ni80 22.
28 kör jag endast i mina små tankar, typ subtank.

Ska jag använda mig av 28 i större attys så är det twisted eller dubble twisted som gäller.

Jag ligger på 80-100W beroende på juice. Fruktiga juicer lite lägre och desserjuicer lite högre. Jag kör på fullt till halvt luftflöde DL. Jag föredrar Q4 förångaren till min TFV8 för den ger en svalare ånga. Det är RDA'n till TFV8 (väldigt stor) med dubbla coils som jag tänkt använda till att se om jag kan hitta någon egengjord coil jag gillar på den och prova TC. Känner jag att jag behöver nått mindre framöver tittar jag på Smok Spirals för restricted DL eller Nautilus för MTL.

Twista trådar förväntar jag mig att jag behöver göra med dessa 26-30 SS316L trådar för att få tillräckligt stora coils för det luftflöde TFV8 har.
Bild
Användarvisningsbild
darw
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav darw » mån 30 okt 2017, 01:48

Klickmans skrev:Listan ser utmärkt ut, där har du tänkt till ordentligt och klarar dig över vintern.

Det känns betryggande, då kör jag på det. :Thanks
Bild
Användarvisningsbild
darw
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Föregående

Återgå till TC, Temp Control