• Annonser
The Milkman

Varierande resultat med TC och SS316

Har samlar vi info och frågor kring Temp Control mods och material i TC spolar tex NI200, Ti och SS

Varierande resultat med TC och SS316

Inläggav scatcat » sön 06 dec 2015, 12:15

Jag har mixtrat lite med ståltråd de senaste dagarna, testat i ett par tankar och lite olika byggen. Jag är lite nyfiken på om era erfarenheter liknar mina.

Jag har nu ett bygge med 26G ss316 i min Goblin Mini, där det fungerar helt klockrent. Det är dubbla spolar med 6,5 varv och 3mm ID, som landar på typ 0.25Ω. I goblinen, så blir det en varm och go vape som kan köras på högre effekt utan att gå torrt. Jag kör den en bit över 60W, med en temp på runt 270°C och det bara funkar, smakar rent och är i stort sett en drömvape.

Jag har däremot försökt tre byggen i min aromamizer och inte blivit nöjd med någon av dem, två varianter vertikalt och en horisontell med en fused clapton. I alla byggen med ss316 och TC, så har jag fått mindre ånga och tidigare temp protection än jag räknat med. Det är som om luftflödet som funkar så bra med vanlig power-mode inte riktigt gör sitt när det är TC man ger sig på. Jag har försökt höja spolarna så att de ligger mitt för luftflödet, men hur jag än mekar så vill det sig inte riktigt. När jag gav upp och slängde i ett vanligt KA1 bygge med 24G, så var det natt och dag, plötsligt får jag så mycket ånga som jag förväntar mig, mer värme och fortfarande inga dry-hits. Rätt byggd är aromamizern väldigt tålig för watt och nästan okänslig för dry-hits. Jag misstänker att aromamizern inte riktigt kommer till sin rätt med tunn tråd, helt enkelt för att den är konstruerad för tyngre byggen. Jag har till och med beställt ännu grövre tråd för att se om det inte funkar ännu bättre. Den suger watt, allt under 46W är ett skämt, 50W är nästan i underkant.

Dum som jag är så beställde jag bara 26G och uppåt ss316, eftersom resistansen är så låg. Så alla försök med TC på aromamizern är nu inställd i väntan på kompletterande leverans.

Jag provade som sagt en fused clapton också, dubbla 30G ss316 med icke TC-tråd runt. Det gick verkligen sådär.
Trots dubbla kullagerlekare, så ville trådarna tvinna sig. SS316 är mjukare än både KA1 och NiCr, rätt mycket mjukare. Jag funderar på hur jag skall gå tillväga för att få dem att bete sig om jag vill göra fused claptons? Fler lekare? Finns det något annat trick? Om de tvinnas för mycket, så blir claptonlindningen lidande när man tvinnar upp dem igen. Vajern blir ju längre, vilket gör att tätheten blir lägre och lindningen mer börjar likna dragspel.

Är det någon som provat att göra en sådan clapton och lyckats? Isf vill jag verkligen veta hur?
Funderar på om man skall göra en variant med ribbons i mitten och ss316 i kanterna, för att få lite styvhet från ribbons. Vet inte hur de funkar med TC bara, det lär ju inte bli exaktare om man säger så...

Hur som helst har det varit både upp och ner med ss316 och TC, men resultatet i goblinen är så bra att det verkligen är värt att pröva vidare.
Är vaping farligt? Knappast jämförbart med tobak.
Glöm inte Voltaires maxim: Låt inte det bästa stå i vägen för det goda!
Släpp kontrollen över vapingen och låt oss vapea ifred.

Bild Bild
Användarvisningsbild
scatcat
Vejpare
Vejpare

Re: Varierande resultat med TC och SS316

Inläggav scatcat » sön 13 dec 2015, 13:22

Okay.

Jag gjorde just dumheten att bygga in en clapton liknande den jag satte i min derringer i en Aromamizer RDTA.
Eftersom en 2,5ID spole med de dimensionerna inte gick in riktigt mellan posterna (satte den tvärsöver för att köra single coil), så fick den vila precis i ovankanten på posterna. Jag tänkte redan när jag satte den där att det nog skulle bli varmt, men ville i alla fall försöka.
Wickade scottish style, så att det inte skulle gå torrt i första taget. Spolen klockade in på 0.47Ω.

Jag kan konstatera ett antal saker:
  • Det blev virvel i tanken, två milliliter på under fem minuter...
  • Det blir väldigt mycket kondens med spolen så högt upp.
  • Aromamizerns luftflöde känns plötsligt inte så airy med en helvetes-coil precis under taket.
  • Det blev så in i helsike varmt, gränsen för vad jag klarar är mindre än 70W och 170°C på TC.
  • TC tycks funka bättre med single coil än dual, även om jag fick sänka med 100°C för att det skulle bli någorlunda bekvämt.
  • Det skulle gott kunna vara några tiondels millimeter mer mellan posterna på velocity-däcket.

Jag lär plocka ut den igen inom kort, jag är inte så rik att jag kan förbruka en milliliter på två minuter dagen lång... Dessutom skulle jag väl få nikotin-kick om jag inte gick ner på 3mg/ml.

Å andra sidan smakar det väldigt mycket, peaches and cream får väldigt mycket persika i smaken. Claptonen var ju med ribbon i sig och fruktsmaker blir väldigt dominanta, nästan i överkant.

Bild Bild
Användarvisningsbild
scatcat
Vejpare
Vejpare

Inläggav Thomas » sön 13 dec 2015, 14:57

Intressanta resultat jag väntar på rx200 så får jag också pröva mig fram lite. Vilken mod använder du när du kör tc?
Thomas
Börjat vejpa
Börjat vejpa

Inläggav scatcat » sön 13 dec 2015, 17:39

Jag har två TC-mods och en till på väg. Det jag har är Joyetech VTC Mini och Releaux RX200, båda har JT-chip i sig, så de beter sig ganska lika när det gäller TC. Misstänker att Koopor Plus som jag väntar på kan vara lite annorlunda.

Min upplevelse är att Joyetechs chip inte hanterar dual coils speciellt bra. Misstänker att det handlar om att om man får minsta obalans mellan coilsen, så uppstår märkligheter. Det räcker med att de skiljer sig någon eller ett par hundradelar i resistans, så är det som att chippet får spel. Åtminstone är det det jag tror händer, för de gånger jag provat med single coil, så har det funkat mycket bättre. Temperaturerna börjar där de borde och inställningarna blir inte fjantiga.

Med dual coil, så har jag ofta varit uppe runt 300°C och fortfarande upplevt att TC slår till för fort. Även om jag sänkt watten, så har det bara fördröjt problemet med TC några tiondels sekunder, utan att ge mig varmare eller fetare vejp. När jag provat med single coil däremot, så har jag inte behövt så larviga inställningar. Kanske är jag för slarvig, så att jag får för stor differens mellan spolarna, men när jag glöder dem brukar de glöda jämsides utan problem.

För mig är det ett problem, för de flesta av mina RBA/RTA/RDA är uppenbart gjorda för dual coil, visst jag kan sätta i ett block i Goblin mini eller Bellus, men bara på bekostnad av halva luftflödet. Ett par av mina RDA (Derringer och Haze) funkar med single coil, men även där halveras luftflödet. Ändå tror jag det är så det får bli, jag får bita i det sura och bygga en single i typ Goblin Mini för att köra TC på ett vettigt sätt, om inte Koopor Plus hanterar dubbla coils bättre.

Att jag testade single i Aromamizern var mer för att bekräfta att TC beter sig vettigare. Jag har egentligen inte något skäl att köra TC i den, har hittills inte lyckats få en dry hit ens med gammal bomull och höga watt. De jag skulle vilja använda TC till är min Goblin och min Orchid V6, som båda har trängre juicekanaler och är kinkigare att driva lagom hett med VG-tunga juicer. Men ingen av dem har något block att sätta i för single coil, så jag vet inte om det är värt besväret. Goblinen beter sig just nu bättre i VW, än i TC, även om jag får vara försiktig med effekten. Jag kanske wickat den fel, men den gillar inte mer än typ 40-45W eller så. Orchiden vågar jag inte köra upp över 40W, medan Billow V2 fixar 50-60W utan större problem.

Noterade att jag i första posten skrev att TC funkade bra med SS316 i Goblin, jag får backa lite på det. Det funkar, men jag upplever det lynnigt. Jag får ofta dra upp effekten som sagt. Skall plocka isär den när den är tom nästa gång och se om någon av skruvarna släppt.

Jag har beställt en Crius med velocity-däck, som inte heller är smart att köra single coil och funderar på en Cthulhu v2 för att få en RTA som faktiskt har ett extra byggdäck menat för single coil. Men det är jul och ungarna skall ha julklappar, så det är bra om jag har några kronor över...

Bild Bild
Användarvisningsbild
scatcat
Vejpare
Vejpare

Inläggav Thomas » sön 13 dec 2015, 18:08

Har du prövat ss304? jag har läst att joyetechs chip är gjorda för de materialet. Jag beställde 304 samtidigt som rx200 som bör komma nästa vecka och då ska de lindas tråd. Tänkte jämföra mellan 316 och 304 och se om de blir några skillnader hur chippet fungerar.
Thomas
Börjat vejpa
Börjat vejpa

Inläggav scatcat » sön 13 dec 2015, 18:29

Thomas skrev:Har du prövat ss304? jag har läst att joyetechs chip är gjorda för de materialet. Jag beställde 304 samtidigt som rx200 som bör komma nästa vecka och då ska de lindas tråd. Tänkte jämföra mellan 316 och 304 och se om de blir några skillnader hur chippet fungerar.

I så fall borde jag snarare ha problemet att det blir för varmt, inte tvärtom. Är chippet trimmat för 304, så borde TC slå till senare, inte tidigare. Men jag vet inte, det är klart värt att pröva.

Var läste du att de är justerade för 304? Skulle vara kul att se deras resonemang, om de för något. Annars är väl 316 störst försäljningsmässigt?

En bra sak med 304 är att det innehåller mindre nickel.

Bild Bild
Användarvisningsbild
scatcat
Vejpare
Vejpare

Inläggav Thomas » sön 13 dec 2015, 21:15

scatcat skrev:
I så fall borde jag snarare ha problemet att det blir för varmt, inte tvärtom. Är chippet trimmat för 304, så borde TC slå till senare, inte tidigare. Men jag vet inte, det är klart värt att pröva.

Var läste du att de är justerade för 304? Skulle vara kul att se deras resonemang, om de för något. Annars är väl 316 störst försäljningsmässigt?

En bra sak med 304 är att det innehåller mindre nickel.

För att förtydliga så är de evicen jag läst är inställd för 304, jag har inte sett nån uppgift på rx200. Jag har läst detta på fasttech forum och joyetechs forum. Har tyvärr inga länkar men om jag inte kommer ihåg fel så var i diskussionerna om moddarna.

Vad jag förstått så stämmer de du säger angående att de bör bli för varmt då rekommendationerna är att ställa ner graderna.
Thomas
Börjat vejpa
Börjat vejpa

Inläggav scatcat » tis 15 dec 2015, 19:52

Tog isär min goblin som jag kört TC i och rengjorde, testade att spolarna gick helt jämt (det gjorde de inte, men det räckte med lite skruvande så löste det sig) och vickade om.
Sen hällde jag i lite av juicen jag fick från klickmans som är 50/50, eftersom jag misstänkte att goblinen inte riktigt gillade 70/30.

Plötsligt fungerade TC alldeles utmärkt både på VTC och Releaux. De lite ojämna spolarna och att den vickade dåligt med den VG-tunga mothers milk-klonen var tydligen merparten av problemet. Antagligen därför goblin mini fungerat bättre, den har större juice-kanaler. Men även den går nog ojämnt misstänker jag, skall köra den singel nästa gång.

Ergo: Skall man köra dual coil gör man bäst i att vara noggrann, skall man köra juicer med hög VG, så gör man bäst i att se till att ha en tank som gillar det. Användarfel med andra ord. My bad. För övrigt gillar jag klickmans juice mer och mer. Skall nog köpa prylar för att blanda mer själv :)

Bild Bild
Användarvisningsbild
scatcat
Vejpare
Vejpare

Inläggav calle » tis 15 dec 2015, 19:54

Skall testa titan wire ikväll för första gången skall bli kul och se hur stor skillnad det är har alltid kört med nickel

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Min Youtube kanal! Var med och prenumerera
http://www.youtube.com/channel/UCG5vbpwupy371vTaQvOxD4w

Ecigg Sverige Blogg
http://www.eciggsverige.nu
Användarvisningsbild
calle
Moderator
Moderator

Inläggav scatcat » tis 15 dec 2015, 21:25

calle skrev:Skall testa titan wire ikväll för första gången skall bli kul och se hur stor skillnad det är har alltid kört med nickel

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skall bli spännande att höra, jag funderar också på att testa dels SS304 och dels Titan. Det enda som fått mig att tveka om titanet är att man får vara skitpetig med att inte glöda dem så att det bildas titandioxid.

Bild Bild
Användarvisningsbild
scatcat
Vejpare
Vejpare

Nästa

Återgå till TC, Temp Control