• Advertisement
The Milkman

Udda resultat med 316l

Har samlar vi info och frågor kring Temp Control mods och material i TC spolar tex NI200, Ti och SS

Udda resultat med 316l

Inläggav Kspar » ons 28 sep 2016, 16:22

Är något av en novis på TC, hade tills nyligen ingen mod som klarar av SS och ogillar det jag läst om både titan och nickel så det är först senaste månaden jag experimenterat med TC.

Kör med en istick pico, troll v2 och två enkla kontaktspolar av 316l. Landar på runt 0.2 ohm. Funkar skitbra i watt-läge och initialt även med TC-SS. Efter en hel hög ml över ett fåtal dagar (gör av med runt 15 om dagen) är det som om temperaturkontrollen flippar ur och knappt ger nån ånga alls, ställer jag upp temperaturinställningen med 50-70 grader celcius (från 180-200 till 250) fungerar det precis som förut, även watt fungerar som det ska. Den här förändringen sker inte gradvis utan är en abrupt förändring, ofta i samband med att jag tar av toppen och målar veken med vätska. Att torrbränna (vet, borde inte), rengöra spolen och veka om gör ingen skillnad, Inte heller att byta RDA, samma effekt infinner sig efter en stund på nya mojängen.

Det är ju inget svårt problem att jobba runt, har egentligen inget problem med att köra wattläge och bara hålla koll på vätskehalten. Men jag är sådär lustig så jag blir knäpp när jag inte förstår saker. Så, snillen på vejpforum. Är det någon som vet vad som pågår?
Användarvisningsbild
Kspar
Vejping for the world
Vejping for the world

Re: Udda resultat med 316l

Inläggav allen » ons 28 sep 2016, 16:54

Det är alltså en Joyetechkrets du har att göra med.
Enligt min efarenhet brukar de vara hyfsat bra kalibrerade och välfungerande med SS316L.

Ett par mer eller mindre vilda gissningar med din beskrivning som utgångspunkt:

• Låsning av motståndet
    Brukar du se till att låsa motståndet i modden efter att styrkretsen har fått känna av attyn vid rumstemperatur?
    I annat fall är det lätt att temperaturgissningen sätts ur spel när coilen hettas upp och ändrar motstånd.
    Alternativt: Ser du till att eventuell låsa upp motståndsangivelsen innan du skruvar i en rumstempererad atty med en ny coil?

• Balans mellan vald temperatur och effekt
    Håller du rimliga proportioner mellan temperaturvalet och vald watt i TC-läge?
    Har man för mycket watt i relation till den önskade temperaturen är det lätt hänt att coilen blir för varm mycket snabbt och då sätter TC-kontrollen käppar i hjulet för fortsatt ångproduktion ända fram till att coilen hinner svalna.
    Det kan kontrolleras genom att fyra av samtidigt som man håller utkik efter felmeddelanden på displayen. Får du "Temp Protection" kort efter avfyrning kan det tyda på att effekten (watt) är för högt satt.
Inga snilleteorier, utan bara mina 2 cent. :)
Användarvisningsbild
allen
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav Kspar » ons 28 sep 2016, 17:58

allen skrev:
  • Låsning av motståndet
    Brukar du se till att låsa motståndet i modden efter att styrkretsen har fått känna av attyn vid rumstemperatur?
    I annat fall är det lätt att temperaturgissningen sätts ur spel när coilen hettas upp och ändrar motstånd.
    Alternativt: Ser du till att eventuell låsa upp motståndsangivelsen innan du skruvar i en rumstempererad atty med en ny coil?

Har testat att köra låst, olåst, skruva av och på olika mojänger och låta den läsa av olika motstånd mellan för att tvinga fram en "new coil" förfrågan. Får samma resultat oavsett. Det fungerade att ställa in tcr-värden för ss316l och köra på det en stund, sen blev det samma där också.

Kan nämna att jag testat även en annan pico (Klickmans lånade ut en när jag stod helt modlös, en riktig räddare i nöden) och fått samma resultat så det är uppenbarligen inte modden som är ett måndagsex utan någonting annat.

allen skrev:
  • Balans mellan vald temperatur och effekt
    Håller du rimliga proportioner mellan temperaturvalet och vald watt i TC-läge?
    Har man för mycket watt i relation till den önskade temperaturen är det lätt hänt att coilen blir för varm mycket snabbt och då sätter TC-kontrollen käppar i hjulet för fortsatt ångproduktion ända fram till att coilen hinner svalna.
    Det kan kontrolleras genom att fyra av samtidigt som man håller utkik efter felmeddelanden på displayen. Får du "Temp Protection" kort efter avfyrning kan det tyda på att effekten (watt) är för högt satt.
Inga snilleteorier, utan bara mina 2 cent. :)

Jag tror jag har ganska lämpliga watt, brukar ställa in den på marginellt över samma värde jag vejpar i wattläge och mest använda TC som försäkring mot brända vekar vid glömska samt för att jag upplever att juice och batterikonsumption går ner marginellt. Om jag sitter och kedjevejpar, vilket jag ofta gör, så får jag Temp Protection på skärmen relativt snabbt (runt en sekund om jag avfyrar utan att dra ett bloss efter att ha blossat omedelbart innnan) men problemet finns även första fåtal blossen efter att man låtit mojängen svalna av till rumstemperatur.

Innan den här förändringen fungerar en ny spole hur bra som helst i allt från en till fem dagar i TC läge, sen är det som om nån trycker på en knapp och temperaturgissningen gissar konsekvent femtio grader för lågt.
Användarvisningsbild
Kspar
Vejping for the world
Vejping for the world

Inläggav sverker » ons 28 sep 2016, 18:33

Upplever du problemen mer påtagliga med en viss typ av tråd framför en annan?
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav Kspar » ons 28 sep 2016, 19:04

sverker skrev:Upplever du problemen mer påtagliga med en viss typ av tråd framför en annan?

Köpt min SS316l från LYF och det är den enda TC-tråden jag har. Olika tjocklek och sånt gör ingen skillnad men utöver det kan jag inte säga. Den enda andra tråden jag kört är kanthal men som sagt, wattläget är inget knepigt med.
Användarvisningsbild
Kspar
Vejping for the world
Vejping for the world

Inläggav Sir Lurkington » ons 28 sep 2016, 22:49

Har en pico som jag också kört en del i TC med SS316l, och känner igen problemet du beskriver. Testat lite olika saker, men det enda som fungerat helt felfritt har varit att använda spaced coils. Det verkar som att modden har lättare att läsa av temperaturförändringar i en sådan. Har testat med parallell, twisted, clapton, och ett par staggered fused claptons i en Vaporesso Gemini RTA, och för mig har det varit lite som att ju mer avancerad coil, desto oftare blir det strul med TC.
Bild
Sir Lurkington
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav Kspar » tor 29 sep 2016, 00:38

Hm, får testa att göra särade spolar igen då.

Synd isåfall, för jag upplever att kontaktspolarna producerar mer oumph på lägre watt så att batteriet räcker längre. Och batteritiden har varit enda småjobbiga med att gå från kbox 70 till pico, allt annat är en klar förbättring. Får se till att investera i en extern laddare och extrabatterier fortast möjligt, men det var ju ändå planen.
Användarvisningsbild
Kspar
Vejping for the world
Vejping for the world

Inläggav ohman » tor 29 sep 2016, 09:53

Jag får samma problem med TC i min RX200s men det är för att jag inte gör rent coilen och byter bomullen tillräckligt ofta
Användarvisningsbild
ohman
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Inläggav Cool » tor 29 sep 2016, 19:05

Funka hur bra som helst med min RX200S:
Griffin 25mm
0.20ohm 316L coil
86Watt
270 grad C

och inte ny wickad(10dagar) används dagligen en tank Razzel

20160929_185031-600.jpg

20160929_184726-600.jpg
Alltid letar efter MTL lösningar...
Bild
Användarvisningsbild
Cool
Vejpare
Vejpare

Inläggav ohman » tor 29 sep 2016, 19:27

270 c är för varmt för min del jag kör 420 f ca 220-230 c så kanske därför tc går på hela tiden :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarvisningsbild
ohman
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Nästa

Återgå till TC, Temp Control