• Annonser
The Milkman

Udda resultat med 316l

Har samlar vi info och frågor kring Temp Control mods och material i TC spolar tex NI200, Ti och SS

Re: Udda resultat med 316l

Inläggav allen » fre 30 sep 2016, 14:43

En sak jag lärt mig med kinesiska styrkretsar för TC är att man inte ska fölita sig blint på temperaturangivelserna. Det är inte alltid de återspeglas rätt i verkligheten.

När jag drar till med en ny kombination mod, atty och coilbygge så låser jag mig inte vid valet av siffrorna för tempraturen utan provar mig fram med att höja eller sänka temperaturen tills jag blir nöjd.

Jag har också noterat att i takt med att en coil används och karamelliseras på ytan så behöver jag öka temperaturvalet på modden för att bibehålla samma vejpkvalitet.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » fre 30 sep 2016, 15:18

Kspar skrev:Kör med en istick pico, troll v2 och två enkla kontaktspolar av 316l. Landar på runt 0.2 ohm

Eftersom du ligger på relativt lågt motstånd samtidigt som den valda temperaturinställningen också sätter ett effekttak, så kan det eventuellt vara värt att utforska huruvida problemet kan ligga där.
Vad händer om du redan från början väljer t.ex. 270 C eller sänker vald watt till något under det du brukar använda i wattläge?

Tänk på att den valda effekten (watt) i TC-läge bara är en preheat-inställning som verkar fram till dess att TC-funktionaliteten tar över.

Nu vet jag inte om Joyetech släppt de senaste firmwareuppgraderingarna till Eleafs mojänger, inklusive Pico.
Om så är fallet så kan det vara värt ett försök eftersom man då får möjlighet att ange tiden för preheat.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Kspar » fre 30 sep 2016, 20:13

allen skrev:Jag har också noterat att i takt med att en coil används och karamelliseras på ytan så behöver jag öka temperaturvalet på modden för att bibehålla samma vejpkvalitet.

Det här låter ju onekligen rimligt och det var något sånt mina funderingar gick. Men det känns som om det dels borde bli en gradvis förändring istället för en plötslig och dels borde återställas vid omvekning, torrbränning och rengöring av spolarna. Möjligtvis är jag bara kass på att få rent spolarna antar jag.

allen skrev:Vad händer om du redan från början väljer t.ex. 270 C eller sänker vald watt till något under det du brukar använda i wattläge?

Om jag från början drar upp temperaturen så återkommer dry hits när bomullen börjar bli torr, börjar kunna smaka "torrt" redan vid 200-210 med nylindad spole. Om jag istället sänker watten får jag en mesig och otillfredsställande vejp. Kan ju även nämna att en nylindad och nyvekad spole med ordentlig vätska inte ens slår i temp protection om jag avfyrar utan att dra ett bloss eller blåsa på spolarna, den kyler sig tillräckligt vid 40 watt genom bara förångningen för att temperaturgissningen inte ska gå högre än 150-160c. Tre dagar senare ger den mig inte ens ånga utan att uppskatta temperaturen till minst 200.

Om jag istället tar en nylindad spole och maxar watten på 75 så fungerar allt som det ska ändå, temperaturkontrollen verkar reagera snabbt nog för att mina byggen inte ska bli överdrivet varma eller ge dry hits ens med torra vekar.

Jag plockade fram tunnare tråd och lindade 2 13 varvs kontaktspolar runt en större mejsel för att kolla om det är den låga resistansen på något sätt, landade på 0.45. Lustigt nog verkar den redan kräva lite högre temperaturinställning, 220 redan från början känns ungefär likvärdigt med de tidigare spolarna på 170-180. Om det här inte löser nånting och inte heller särade spolar som Sir Lurkington tipsade om så tror jag att jag helt enkelt skiter i att försöka lösa problemet och bara finner mig i att ställa upp temperaturen efter några dagar, det blir ju ändå en bra vejp även om jag blir lite smånipprig på att inte förstå varför det fungerar.
Användarvisningsbild
Kspar
Vejping for the world
Vejping for the world

Inläggav allen » lör 01 okt 2016, 11:10

Temperaturgissningen i TC-moddar bygger på att styrkretsen känner av förändringarna i coilens motstånd via attyns 510-kontakt i takt med att coilen värms upp och svalnar. Olika metaller har olika egenskaper för det.
TCR-värdena för Ni200 och SS316L är 0,006 respektive 0,000879, vilket innebär att SS316L det ställer betydligt högre krav på kretsens avkänningsförmåga än Ni200.

Det kan ju teoretiskt vara så att kretsen i iStick Pico fallerar på den punkten. Jag har ingen Pico själv, så jag kan inte gå vidare med den hypotesen. Men på mina doningar med Joytechkretsar (Reuleaux RX200, Cuboid, Presa 75WTC) så uppför sig fabrikskalibreringen för SS316L tillfredsställande.
Men de är inte i närheten av vad t.ex. Evolvs DNA 200 eller Innokins Aethon-kretsar presterar.

Jag passar också på att nämna att mina byggen för TC skiljer sig från dina. Jag använder SS316L, särade spolar, minst 3mm diameter, singelcoilar mellan 0,4 och 0,8 ohm.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav j björk » sön 30 jul 2017, 13:25

Jag får ett liknande problem när jag kör tc med min sx mini g class och smok tfv8 med rba. Men för mig blir det en gradvis förändring. Jag körde först 2 coils av 3 hårt tvinnade 28awg ss316L, särade men inte massor mellanrum.
Jag började på runt 80 joule och 170c. Men får ganska snart börja höja tempen 5-10c i taget för att få något drag. Efter kanske ett par 3 fyllningar av tanken är jag uppe i 240-250c, och då börjar det komma en bränd ton.
När jag tog isär coilen ser det ganska bra ut, tråden är vissligen rätt mörk. Men bomullen ser ganska fräsch ut, lite lätt ljusbrun på sina ställen.

Jag satte då i coils där jag tvinnade 3st 26awg ss316L istället, hamnade på något på 0,11ohm. Kör 120 Joule och först 170c, men får klättra uppåt snart. Jag tror inte det är ett tc problem egentligen, jag har tidigare upplevt att jag lätt får bränd smak efter ett tag i den här attyn med andra coils i watt läge.

Men i min limitless rdta blir det inte alls samma sak, där kan jag köra samma coils på högre effekt utan problem. Det går också köra betydligt längre, coilen kan se ut som kriget. Tjock svart beläggning och bomullen kan också vara rejält mörk utan att det smakar illa.

Hmm, det här utvecklades visst till något som kanske hade passat bättre i rda/rta delen..
Jag har inte provat att köra tc på limitless rdta, men det har inte känts som det behövts heller. Jag får väl prova det och jämföra.

I tfv8 har jag tunnat ut bomullen ganska rejält, till en nivå där man får se upp när man fyller för det kan läcka. För att det inte ska kunna vara för dålig vekning.
Brukar det vara sådan skillnad på olika attys, eller gör jag något fel?
j björk
Vejping är vardag
Vejping är vardag

Föregående

Återgå till TC, Temp Control