• Annonser
The Milkman

Tänkte tvinna..

Har samlar vi info och frågor kring Temp Control mods och material i TC spolar tex NI200, Ti och SS

Tänkte tvinna..

Inläggav Assarélius » sön 20 nov 2016, 09:20

Har plockat fram allt för att bygga lite idag (är fru fri) men så vet jag inte vad jag ska hitta på, coilen jag söker men inte lyckats skapa än är en som ångar kallt/ska kunna köras under 100w, mycket kontaktyta måste den ha, ska inte vara den som sprakar och har sig, smak är det primära därefter kommer mängden ånga.

Ska köras i TC så därför slängt fram SS 316L trådarna.

3xCore 24GA sen clapton med 30GA? Alien? will landa på 0.5/coil så dubbla blir runt 0.25.

Några tips och förslag? :roll:
Användarvisningsbild
Assarélius
Ånglok
Ånglok

Re: Tänkte tvinna..

Inläggav Cool » sön 20 nov 2016, 10:37

du får nu först tänker på 316L trådens motstånd på de olika "ga". med din tanke hade du nu hammnad på typ 26-28 varv på 2.5/3mm

men på 3x32ga lindad med 40ga skulle du nu kommer ganska nära 0.25ohm med 6varv.
Alltid letar efter MTL lösningar...
Bild
Användarvisningsbild
Cool
Vejpare
Vejpare

Inläggav sverker » sön 20 nov 2016, 14:32

Har en spacead fused clapton 2x28g snurrad med 35g 316L i min nu, 5 varv 3mm diam landar på 0.41 ohm, så 6-7 varv torde vara närmare ditt behov.

Bästa 316L bygget jag testat/gjort hittills när det kommer till smak...
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav Assarélius » mån 21 nov 2016, 02:34

Ah, blev inget med vad jag tänkte mig idag alls, en vecka innan man kan sätta sig ner igen men å andra sidan så har jag fin fina tips nu så många tack gubbs!
Användarvisningsbild
Assarélius
Ånglok
Ånglok

Inläggav Haveavape » tor 05 jan 2017, 23:20

Bumpar lite och frågar hur det har gått? :)

Själv har jag snurrat ihop 2x24ga med en 32ga i SS316L.
Snurrade 5 varv med en innerdiameter på 2,5mm. En singel coil hamnade på 0,16 ohm. Hade hoppats på betydligt högre så man kunde köra dual.
Matte är tyvärr inte min starkaste sida men någon som har input på om det borde hamna där eller om något inte står rätt till?
Användarvisningsbild
Haveavape
Ny puffare
Ny puffare

Inläggav Cool » tor 05 jan 2017, 23:33

om alla trådar är SS och coilsen är inte spaced så ska det hammna runt 0.15/0.16 circus
Alltid letar efter MTL lösningar...
Bild
Användarvisningsbild
Cool
Vejpare
Vejpare

Inläggav Assarélius » fre 06 jan 2017, 00:25

Precis som Mr Cool påpekar, du måste snurrar dina coils med lite mellanrum så de inte nuddar varandra, och bara sådär du den riktiga ohmen ur de. personligen har jag lyckats tag fram några fused och singel claptons med 24 som core och 32 som Clapton wire.

Får dock mindre smak ur dessa coils än vad jag får ur mina spaced singel wire SS coils så jag kämpar på här fortfarande egentligen utan att kommit någon vart alls ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Assarélius
Ånglok
Ånglok

Inläggav Assarélius » fre 06 jan 2017, 00:30

OT: kanske inte men iaf, någon som äger en autentisk Hadaly och kan berätta gärna i bild format om hur man får in och monterar en coil på ett vettig sätt så luftflödet träffar coilen helt och ss coilen är tillräckligt stor och spaced så den kan köras runt 30-45w i TC läge på en singel 18650 squonk mod? Alltså ingen 0.15 coil här, jag försöker montera grejer runt 0.5-0.7ohm men platsen eller klämmarna räcker inte till för dessa alls och Hadaly har blivit liggandes för det :/ **tur att O-Atty finns säger jag bara!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Assarélius
Ånglok
Ånglok

Inläggav allen » fre 06 jan 2017, 02:40

Det spelar knappast någon roll om det handlar om ett original eller en 1:1-klon. En riktig 1:1-klon är precis som benämningen antyder, just det, 1:1. ;)

I min SXK-klon har jag just nu en SS316L, 26 Awg, 3,5 mm diam. mer 8,5 särade varv.
Bygget landar på 0,7 Ω och är monterat "enligt skolboken". Och det tuffar på bra.
Med 27 AWG hade det landat på ca 0,86 Ω och med 28 AWG på ca 1,07 Ω.

Det nästa bygget blir på 4mm diam. eftersom det finns gott om plats på bredden i det däcket. T.o.m. 4,5mm diam. skulle möjligtvis kunna få plats (baserat på visuell bedömning), vilket jag får prova vid tillfälle.

P.g.a. Hadalys lite speciella konstruktion för luftflödet får man montera coilen upp och ner jämfört med andra attys, dvs med den utgående tråden på ovansidan av spolen.
Sedan har jag också dragit ner coilen ytterligare en aning mot däckets botten för att få största möjliga luftexponering i relation till luftflödets vinkel.
Man får givetvis också se till att centrera coilen ordentligt i byggdäcket.

super_X_drifters sätt att bygga liknar det jag tillämpade, med den skillnaden att jag höll mig till enkel rund tråd:
super_X_drifter - HADALY RDA REVIEW & BUILD (Youtube)

Jag har också kommit till insikten att Hadaly RDA lämpar sig mycket bättre för squonk än för drippande, men det är en annan diskussion.
Användarvisningsbild
allen
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav Assarélius » fre 06 jan 2017, 03:10

allen skrev:Det spelar knappast någon roll om det handlar om ett original eller en 1:1-klon. En riktig 1:1-klon är precis som benämningen antyder, just det, 1:1. ;)

I min SXK-klon har jag just nu en SS316L, 26 Awg, 3,5 mm diam. mer 8,5 särade varv.
Bygget landar på 0,7 Ω och är monterat "enligt skolboken". Och det tuffar på bra.
Med 27 AWG hade det landat på ca 0,86 Ω och med 28 AWG på ca 1,07 Ω.

Det nästa bygget blir på 4mm diam. eftersom det finns gott om plats på bredden i det däcket. T.o.m. 4,5mm diam. skulle möjligtvis kunna få plats (baserat på visuell bedömning), vilket jag får prova vid tillfälle.

P.g.a. Hadalys lite speciella konstruktion för luftflödet får man montera coilen upp och ner jämfört med andra attys, dvs med den utgående tråden på ovansidan av spolen.
Sedan har jag också dragit ner coilen ytterligare en aning mot däckets botten för att få största möjliga luftexponering i relation till luftflödets vinkel.
Man får givetvis också se till att centrera coilen ordentligt i byggdäcket.

super_X_drifters sätt att bygga liknar det jag tillämpade, med den skillnaden att jag höll mig till enkel rund tråd:
super_X_drifter - HADALY RDA REVIEW & BUILD (Youtube)

Jag har också kommit till insikten att Hadaly RDA lämpar sig mycket bättre för squonk än för drippande, men det är en annan diskussion.

På min klon så är det faktiskt skillnad fysisk mellan klämmarnas storlek och utrymmet nedanför där tråden skall klämmas fast, men sen är det kanske inte en 1:1 - kan inte använda den längre då jag lyckades förstöra den, men en ny sådan på g för jag vart påstridig och krävde lite kvalité ändå fastän skiten vart en klon och billig :D

iaf, bju på bild på vad du kör och hur det ser ut? :)

Ps, nu vart jag kanske otydlig eller så blev det missförstånd, att få till en coil som är särad och få den att landa högt är inga problem här men snarare en (SS) clapton eller fused clapton med (24 som core tråd) some ska då vara särad och få till tillräckligt många varv runt 3mm diam är vad jag personligen försöker få till.

Så länge, ut av vad jag har provat så har jag inte lyckats med mer än 3-3-5 varv och det landar för högt för en singel 18650 setup. och fler varv än så clapton eller f-clapton och det blir inte särad eller snygg (inte snygg i snygg bemärkelse men snygg i hur man behöver vända och vrida på ändarna eller benen för att få en solid connection utan att behöva bända på coilen för mycket.)

Nästa gång blir det en 4mm diam (tack för tipset) och jag kan tänka mig bända benen så att coilen hamnar längre ner än resten (ska lägga upp bild när jag får till det) för på så sätt få in de att klämmas utan att kompromissa coilens konstruktion.
Användarvisningsbild
Assarélius
Ånglok
Ånglok

Nästa

Återgå till TC, Temp Control