• Advertisement
The Milkman

Prisvärd tråd -går att bygga med??

Har samlar vi info och frågor kring Temp Control mods och material i TC spolar tex NI200, Ti och SS

Re: Prisvärd tråd -går att bygga med??

Inläggav vapehacker » mån 10 jul 2017, 22:17

7665_1434124469_500x500.jpg
allen skrev:Det var en bra exemplifiering tycker jag.
Hur hade dina effektvärden sett ut med samma tråd i 20 AWG tror du?

Det där med Clas Ohlson-tråden är ett återkommande tema här. Det dyker på med n00bar som försöker uppfinna hjulet gång på gång. :)

Å andra sidan tycker jag det är av godo att ventilera sin nyfikenhet. Så länge man håller sig inom säkra ramar och har läst på om batterisäkerhet, vill säga.

Det där var ju inte särskilt snällt sagt av dig allen :evil:

Men eftersom du inte är noob, som jag, "som försöker uppfinna hjulet gång på gång. :)" så borde du väl kunskap om att 20 ga wire används som macro coils ?? (vilket du tydligen inte vet efter som du säger: " Den är för tjock för det här syftet.
0,8mm motsvarar 20 AWG." :roll: )
Macro coils uppskattas för att de ger mycket mer kontaktyta mot juicen och därmed mer ånga / smak och inte blir så varma. Finns massa Youtube klipp om det. Här är ett kul klipp med 22 ga som belyser just detta med macrocoilens fördelar :) https://www.youtube.com/watch?v=UbUoWjjFQ-A

Jag tänker testa Clas Olsson tråden nån dag, för att se själv - så noob jag är. Tyvärr kan jag inte uppfinna DET hjulet för det är ju redan uppfunnet.
Användarvisningsbild
vapehacker
Puffar lite bara
Puffar lite bara

Inläggav allen » tis 11 jul 2017, 03:58

Jag ber om ursäkt om du missuppfattade mitt inlägg och tog illa vid dig, vilket inte var min avsikt.
Det delen jag tycker att du borde tagit fasta på är:
"Å andra sidan tycker jag det är av godo att ventilera sin nyfikenhet."

Faktum är att den här Clas Ohlson-tråden är ett återkommande tema här och när den tas upp är det alltid av nyfikna och entusiastiska nybörjare.
Jag har dock aldrig sett att någon av dem som eventuellt också provat den också säga sig nöjd med utfallet.

Det handlar om tråd vi kallar för SS 304 så självklart går den att bygga coilar med. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden:
"Det blir mer än vad som är njutbart misstänker jag. "
Notera då att det handlar om en subjektiv bedömning.

Det Clas Ohlson säljer är rund tråd, till skillnad mot t.ex. flat tråd (ribbon wire).
Jag tror att flat SS 304 med den bredden (t.ex. 0,8x0,4mm) skulle kunna vara gångbart eftersom den har andra egenskaper tack vare den lägre metallmassan.

Det man i sammanhanget bör beakta är coilens värmekapacitet.
Den du exemplifierade i Steam Enginges kalkylator ligger på 170.09 mJ/K vilket jag tycker är väl mycket. Jämför gärna det värdet med det coilar du använder till vardags. Om inte annat så i termer av ramp up.

En clapton coil med kärnan och med en snabbvärmande lindning skulle också kunna fungera eftersom lindningen bidrar till tiden för uppvärmning respektive kylning av kärnan.

Trådens tjocklek/massa är ingen referens i sig, utan det är andra faktorer som den valda metallens inneboende egenskaper som spelar in.
T.ex. så föreställer bilden du exemplifierade med i det föregående inlägget en spole nikrom 80-tråd vilket ger ett annat utfall.

Men visst finns det de som bygger med SS 20 AWG, så företeelsen är inte okänd. Ex:
Wicked Cloud Vapors - Cloud build with ATOMIC WIRE, Stainless 20g Massive cloud production!!!

Men på den nivån gäller det också att har god kännedom om sin utrustning och om batterisäkerhet om man inte vill riskera olyckor.

Allt det här är som bekant ingen exakt vetenskap eftersom vejpupplevelsen i hög grad är subjektiv. Det var därför jag också nämnde att man bör prova själv för att få kvitto på hur det passar de egna preferanserna.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » tis 11 jul 2017, 06:45

vapehacker skrev:Här är ett kul klipp med 22 ga som belyser just detta med macrocoilens fördelar :) https://www.youtube.com/watch?v=UbUoWjjFQ-A

Rip Trippers gamla klipp från vejphistoriens motsvarighet till industrirevolutionen (mars 2014) var en trevlig tillbakablick. Hans recensioner och handledningar från den tiden var en guldgruva för dåtidens relativt få vejpare.
Tyvärr är så inte längre fallet eftersom han valt att gå helt andra vägar.

Bara refensen till begreppet "macro coil" framkallar nostalgiska känsloyttringar. :)
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Andreas9111 » tis 11 jul 2017, 10:56

Jag köpte på mig ss316 20 awg för ett tag sedan men det blir ju så enormt stora coils... Gör man för små så bråkar vissa moddar som inte tycker om 0.0ish värden Har en mek mod men den vågar jag inte ha sånna byggen på!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas9111
Vejpare
Vejpare

Inläggav allen » tis 11 jul 2017, 13:16

Andreas9111 skrev:Har en mek mod men den vågar jag inte ha sånna byggen på!

Det ska man definitivt undvika om man inte vill riskera ett besök till akuten eller plastkirurgen.
Ett bygge på 0,1 ohm drar 42A vid 4,2V. Det finns inget 18650-batteri som kommer i närheten av den den kapaciteten i kontinuerlig ström.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Andreas9111 » tis 11 jul 2017, 14:59

allen skrev:Det ska man definitivt undvika om man inte vill riskera ett besök till akuten eller plastkirurgen.
Ett bygge på 0,1 ohm drar 42A vid 4,2V. Det finns inget 18650-batteri som kommer i närheten av den den kapaciteten i kontinuerlig ström.

Nej precis, därför tycker jag den tråden är lite svårarbetad!

Kollade videon du postade, han var ju dock helnöjd med 0.1 Han hade dock något annat batteri men det klarar ju inte 42a garanterat.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas9111
Vejpare
Vejpare

Inläggav Klickmans » tis 11 jul 2017, 16:06

vapehacker skrev:
Jag tänker testa Clas Olsson tråden nån dag.

Den finns många bra rullar på FastTech, denna 3mm coil är gjord idag med 30 SS.
Småtråkig som singel, men om man twistar denna tråd bli det partaj i Subtanken.
I princip skulle jag kunna klara mig med en enda rulle av denna, så bra är tråden.

XP1160384.JPG

Den finns här: https://www.fasttech.com/products/3033/10026312/3361600
MTLNautilus1,8ΩTwistedSSDIYSquonkMINT

Bild
*** https://www.instrumentalsforever.com/ ***
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » tis 11 jul 2017, 18:01

Andreas9111 skrev:Kollade videon du postade, han var ju dock helnöjd med 0.1 Han hade dock något annat batteri men det klarar ju inte 42a garanterat.

Det stämmer.
Batteriet i tubmodden (mech) som han visar upp i klippet är ett LG HB6.

Enligt Mooch testdata har de batterierna en kontinurlig ström på 32A och toppar på 40A.
I det fallet vejpar han helt utan säkerhetsmarginaler vilket är ganska omdömeslöst som jag ser det.
Det finns så många potentiella riskfaktorer inblandade att det inte är värt risken att se ut som Niki Lauda resten av tillvaron.

Själv skulle det inte falla mig in att försöka mig på så lågt motstånd med en mechmod (som saknar säkerhetsfunktioner) med singelbatteri. Möjligtvis en mod med 2 parallellt kopplade batterier.

Nu ska man komma ihåg att det här klippet är gammalt. 3 år är mycket, mätt i vejpår. På den tiden var insikterna och medvetenheten om batterisäkerhet inte lika utbredda som i dag.
Och under tiden har mer än en vågad vejpare fått erfara vikten av detta den hårda vägen.

En gammal men god tumregel är att man bör hålla sig med motstånd på minst 0,2 Ω på mechmoddar.

[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild
Niki Lauda efter kraschen
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav vapehacker » tis 11 jul 2017, 20:21

Jag kör med en Therion 166 så direktkopplade mech mods är inte aktuellt. Kanske skall testa med ett direktkopplat 12 V bilbatteri istället :P - det kan nog hantera strömmen med råge :D
Skämt åsido, Claptons ersatte macrocoils om jag förstår det rätt, sedermera aliens osv. så jag kommer köra dessa istället. Syftet är att få en tjock ånga med mycket smak - inte att göra elektroniska experiment.
Användarvisningsbild
vapehacker
Puffar lite bara
Puffar lite bara

Föregående

Återgå till TC, Temp Control