• Advertisement
The Milkman

Coils för hög effekt

Information och diskussion kring spolar och tråd av olika material.

Coils för hög effekt

Inläggav j björk » sön 29 apr 2018, 12:11

Vad tycker ni är viktigt för att kunna köra lite högre effekt?
(Jag tänker runt 200w på 2 coils)

Det är väl mest att det måste veka tillräckligt bra, gör det mycket skillnad vad man kör för innerdia?
Större rymmer ju mer bomull, men man får ju ungefär lika mycket kontaktyta. Gör den mittre bomullen mycket nytta?
Den kan ju förstås hålla juice som rimligtvis lättare transporteras till det yttre lagret än den bomullen som befinner sig utanför coilen.

Man kanske inte ska bygga allt för breda coils?
Jag tänker mig då samma sak, att vekningen till mitten av coilen blir lidande då yttervarven suger åt sig mycket av juicen som bomullen transporterar fram.

Det borde finnas en bra tumregel för hur bred en coil bör vara i förhållande till innerdia?

Sedan själva coilens uppbyggnad, att den i sig själv suger åt sig juice måste ju vara bra. Jag tänker mig att claptonlindningar måste vara bra, med tunn tråd ytterst så det blir mycket små utrymmen där juicen samlas.

Vad har ni andra för uppfattning?
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Re: Coils för hög effekt

Inläggav Cool » mån 30 apr 2018, 06:53

Hög effekt kräver mycket kylning...det är där du kommer stötta på problem. Juice-flöde är inget problem om man stoppa in bomull riktig hård...mycket mycket hårdare än vad du förmodligen gör idag.
Men titta på norsken Morten Oen videos där kan du lära dig en hel del nytt(som ingen trodde på förr).
...
---> Vaping...Vaping...Vaping...what else! | Vape For Life!
<---
Användarvisningsbild
Cool
Vejping är vardag
Vejping är vardag

Inläggav j björk » mån 30 apr 2018, 14:26

Jag har provat riktigt hårt packad bomull efter att jag såg hans videos, det jag kom fram ill att det är effektivt mot spitback. Jag tyckte dock att man var tvungen att höja effekten för att få samma mängd ånga.

Jag tänker att coilen är kyld med både luft och vätska. Och ju högre effekt man lägger på, desto viktigare blir det att hela coilen får ett bra flöde av både luft och vätska.
Även hur bra coilen i sig är på att transportera vätska borde spela roll.
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav allen » mån 30 apr 2018, 16:30

j björk skrev:Vad tycker ni är viktigt för att kunna köra lite högre effekt?
(Jag tänker runt 200w på 2 coils)

Som jag ser det handlar det främst om att komma upp tillräcklig metalallmassa för att hantera effekter (W) på den nivån. Principen är densamma både för coilar med singeltrådar och multipla trådar, t.ex. lindade coilar.
Det handlar då om värmen man kommer upp i och det elektriska motståndet, och i förlängningen om rampup-tid.

Andra relevanta faktorer i sammanhanget är också luftflödet, utrymmet på byggdäcket och vekens kapillaritet.
En ytterligare faktor som kan vara bra att hålla koll på i fallet reglerade moddar är vid vilken uteffekt de övergår från stadig försörjning till pulserande försörjning.
De flesta moddarna i dag har jag för mig brukar börja pulsera vid ca 150W (inbyggt överbelastningsskyd för batterierna). Det undantag jag känner till är Evolvs DNA 200-, DNA 250- och DNA 250C-kretsar.

Jag bortser här om nyttan med att pressa effekten till 200W och mer, men kan tillägga att de luttrade molnbrosorna inte brukar gå över ca 150W eftersom de inte tycker att man får ut så mycket mer ånga med högre effekter.

Jag exemplifierar med ett par jämförelser:

24 AWG, 2,5mm diam, 7 varv
28 AWG, 2,5mm diam, 7 varv
Den med tjockare tråd behöver mer tid för att få upp värmen även om den har ett lägre motstånd.

Om man adderar metallmassa med bibehållen effekt så kommer den coilen alltid att värmas upp långsammare.
Oavsett om man ökar på med varv eller använder tjockare tråd så blir det samma effekt som ska värma upp mer metall. En fetare coil håller mer värme men behöver längre tid för uppvärmning.

Vid en och samma effekt kommer en dual coil med 22 AWG på 0,2Ω att värmas upp långsammare än en med 26 AWG på 0,3Ω, men den med 22 AWG kommer upp i högre värme totalt.
Även om man utgår från motstånd och utgår från ett givet voltage (som i fallet mechmoddar) till båda coilarna så kommer t.ex. en dual coil med 22 AWG på 0,2Ω att värmas upp långsammare än en med 26 AWG på 0,2Ω även om det är samma effekt som går ut till båda. Eftersom 22 AWG har högre konduktivitet än 26 AWG räknat på trådlängd, så behövs det också mer tråd för att för att komma upp till det motståndet med 22 AWG.

Beskrivningen i det föregående stycket är också förklaringen till att singelcoilar värms upp snabbare än dual coils och att dual coils värms upp snabbare än quadcoils. En singelcoil på 0,2Ω innehåller hälften så mycket metall för strömmen att ta sig igenom än en dual coil på 0,2Ω.

Ett praktiskt verktyg för att räkna fram olika värmeförhållanden är Steam Engines coil wrapping och där se vämeflödet (heat flux) som olika coilar resulterar i vid olika uteffekter:
http://www.steam-engine.org/coil.html

Sätt t.ex. heatflux till 500 mW/mm² och laborera med olika parametrar för coilar så får man ett hum om när coilen kan bli för varm efter uppåt 4 sekunder.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav j björk » tis 01 maj 2018, 14:42

Jag får tacka för intressanta svar :)

Egentligen är det inte effekten som är viktig, utan hur mycket ånga man får ut. Men jag har i stort sett tänkt mig det som ett resultat av hur mycket effekt man matar med.
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav allen » tis 01 maj 2018, 15:58

Det hade jag förstått, jag bara utvecklade resonemanget något. :)

Men om man ska tro delar av molnjägarcommunityn så ska det finnas en brytpunkt där ökad effekt inte bidrar till större ångproduktion i nämnvärd omfattning. Jag syftar närmare bestämt på dem som tävlar i den grenen:

allen skrev:... kan tillägga att de luttrade molnbrosorna inte brukar gå över ca 150W eftersom de inte tycker att man får ut så mycket mer ånga med högre effekter.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » tis 01 maj 2018, 16:40

j björk skrev:Det är väl mest att det måste veka tillräckligt bra, gör det mycket skillnad vad man kör för innerdia?
Större rymmer ju mer bomull, men man får ju ungefär lika mycket kontaktyta. Gör den mittre bomullen mycket nytta?
Den kan ju förstås hålla juice som rimligtvis lättare transporteras till det yttre lagret än den bomullen som befinner sig utanför coilen.

Både vekens kapillaritet och juiceflödet till coilen spelar givetvis roll.
Veken behöver ju mata fram tillräckligt med vätska för de höga effekterna och temperaturerna.
Microcoilar är ingen vidare bra idé i de här sammanhangen om man säger så. :)

Men det finns säkert också en brytpunkt där vekens mängd i förhållande till kontaktytan slutar var produktiv. Detaljer om det får någon som är bättre insatt i strömningsmekanik (strömningslära, fluidmekanik, fluiddynamik) än jag redogöra för.

j björk skrev:Man kanske inte ska bygga allt för breda coils?
Jag tänker mig då samma sak, att vekningen till mitten av coilen blir lidande då yttervarven suger åt sig mycket av juicen som bomullen transporterar fram.

Det gäller att bygga för att juiceflödet blir så effektivt som möjligt.
Om man tänker på att metallmassan och kontaktytan är avgörande faktorer så kommer in på att breda coilar blir att föredra.
Det finns kreativa lösningar på coilbyggen när man vill komma förbi byggdäckens begränsningar, t.ex. Visionary Coil. Mer om den i nästa inlägg.

j björk skrev:Det borde finnas en bra tumregel för hur bred en coil bör vara i förhållande till innerdia?

Det är nog svårt att få till en sådan regel generellt eftersom det finns så pass många variabler som har en avgörande inverkan: kontaktyta, värmeutveckling, vätskematning, m.m.

j björk skrev:Sedan själva coilens uppbyggnad, att den i sig själv suger åt sig juice måste ju vara bra. Jag tänker mig att claptonlindningar måste vara bra, med tunn tråd ytterst så det blir mycket små utrymmen där juicen samlas.

Här tänker du rätt som jag ser det.
Lindningarna på coilar av claptontyp har två huvudsakliga syften:

1. Hjälpa till att värma upp kärnan (kortare ramp-up).
  2. Hålla vätska i coilen.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » tis 01 maj 2018, 17:27

Och nu, sista delen av min utläggning.
För att hantera metallmassan, värmen och vätskematningen som behövs för effekter runt 200W och högre finns det många mer eller mindre kreativa uppslag och lösningar. Här är några av dem.

Den första är att använda attys med stora byggdäck och rejäl luftmatning, T.ex. Mason (både 30mm och 40mm) från Vapergate:
https://vapergate.com/new/catalogsearch/result/?q=mason

En förevisning finns här:
Steven Bush - My Go To Coil Build For High Power Vaping (Youtube)

Ett uppslag som jag tycker är intressant är den här killen som hittat en lösning på mycket metall och kontaktyta trots begränsningarna i byggdäcket. Han kallar den visionary coil:
Light Designs - 200 WATT COIL!!!! YOU ASKED FOR IT, YOU GOT IT! (Youtube)

En annan kille har en lösning på mycket metall på ett begränsat utrymme: The Rods.
GHOST VAPOR - ``THE RODS`` ( TUTORIAL ) Super Sub Ohm (Youtube)

[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild
Vapergate Mason RDA

visionary.coil.jpg
Visionary coil
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav j björk » ons 02 maj 2018, 19:45

Okej, det var ju intressant. :)
Den första var ju lite mer klassisk, stora coils. Jag har läst någonstans att över 4mm skulle vara svårt att få att bli jämnvarma, men det kanske inte är så stort problem.

Visionary coils var ju helt klart annorlunda. Luftflödet runt måste ju bli ganska obefintligt. Jag tänkte först att det kan ju inte gå att få dem att veka ordentligt heller, men sedan förstod jag när han lade bomull under.
Men då också förstås stängde luftflödet den vägen..

Rods klippet hade jag sett kom jag på, måste också vara lurigt att få till med luftflödet :?
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Klickmans » ons 02 maj 2018, 19:54

allen skrev:Som jag ser det handlar det främst om att komma upp tillräcklig metalallmassa för att hantera effekter (W) på den nivån. Principen är densamma både för coilar med singeltrådar och multipla trådar, t.ex. lindade coilar.
Det handlar då om värmen man kommer upp i och det elektriska motståndet, och i förlängningen om rampup-tid.

Andra relevanta faktorer i sammanhanget är också luftflödet, utrymmet på byggdäcket och vekens kapillaritet.
En ytterligare faktor som kan vara bra att hålla koll på i fallet reglerade moddar är vid vilken uteffekt de övergår från stadig försörjning till pulserande försörjning.
De flesta moddarna i dag har jag för mig brukar börja pulsera vid ca 150W (inbyggt överbelastningsskyd för batterierna). Det undantag jag känner till är Evolvs DNA 200-, DNA 250- och DNA 250C-kretsar.

Jag bortser här om nyttan med att pressa effekten till 200W och mer, men kan tillägga att de luttrade molnbrosorna inte brukar gå över ca 150W eftersom de inte tycker att man får ut så mycket mer ånga med högre effekter.

Jag exemplifierar med ett par jämförelser:

24 AWG, 2,5mm diam, 7 varv
28 AWG, 2,5mm diam, 7 varv
Den med tjockare tråd behöver mer tid för att få upp värmen även om den har ett lägre motstånd.

Om man adderar metallmassa med bibehållen effekt så kommer den coilen alltid att värmas upp långsammare.
Oavsett om man ökar på med varv eller använder tjockare tråd så blir det samma effekt som ska värma upp mer metall. En fetare coil håller mer värme men behöver längre tid för uppvärmning.

Vid en och samma effekt kommer en dual coil med 22 AWG på 0,2Ω att värmas upp långsammare än en med 26 AWG på 0,3Ω, men den med 22 AWG kommer upp i högre värme totalt.
Även om man utgår från motstånd och utgår från ett givet voltage (som i fallet mechmoddar) till båda coilarna så kommer t.ex. en dual coil med 22 AWG på 0,2Ω att värmas upp långsammare än en med 26 AWG på 0,2Ω även om det är samma effekt som går ut till båda. Eftersom 22 AWG har högre konduktivitet än 26 AWG räknat på trådlängd, så behövs det också mer tråd för att för att komma upp till det motståndet med 22 AWG.

Beskrivningen i det föregående stycket är också förklaringen till att singelcoilar värms upp snabbare än dual coils och att dual coils värms upp snabbare än quadcoils. En singelcoil på 0,2Ω innehåller hälften så mycket metall för strömmen att ta sig igenom än en dual coil på 0,2Ω.

Ett praktiskt verktyg för att räkna fram olika värmeförhållanden är Steam Engines coil wrapping och där se vämeflödet (heat flux) som olika coilar resulterar i vid olika uteffekter:
http://www.steam-engine.org/coil.html

Sätt t.ex. heatflux till 500 mW/mm² och laborera med olika parametrar för coilar så får man ett hum om när coilen kan bli för varm efter uppåt 4 sekunder.

Jisses Amalia, kan man verkligen lära sig allt det där?

:Thanks Allen.
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Nästa

Återgå till Spolar och tråd