• Advertisement
The Milkman

(Varför) Vejpar du?

Allt som rör e-cigaretter i stort. T.ex. "Var hittar jag e-ciggen X?".

(Varför) Vejpar du?

Inläggav Klickmans » lör 29 jul 2017, 18:44

För mig började detta med E-cigaretter när jag gjorde slut med tobaken 1 sep. 2015
Det gick bra, och vi (jag) har egentligen aldrig haft lust att börja igen där vi slutade.
Man kan säga att min nya passion luktar mycket godare, och ger mig så mycket mer.

Nautilus 1,8 .JPG

Började med ett Aspire K1-kit efter ett första felköp. (ett för kraftigt Eleaf IJust 2 Kit)
Eleaf var riktigt bra, men jag klarade nog inte riktigt av en sån ångkanon på den tiden.
Det har hänt mycket på vägen, och idag kör jag med både stort och smått , oftast MTL.

MTL mint.jpg

Ibland kör jag med Subtank mini, ibland drar jag på med något på tok för stort för mig.
Något jag gärna går tillbaks till är squonking, en liten flaska i ett hål man klämmer på.
Wraith heter denna apparat, och är en i raden av mojänger som håller mig helt rökfri.

P1110806.JPG

Det finns så mycket gott att smaka, så mycket kul att göra när vi pratar E-cigaretter.
Man kan blanda sin egen vätska, man kan göra sina egna colis, och man lär sig en del.
Här på forumet kan man ställa dumma frågor, och ändå få kloka och vägledande svar.

Aktiva trådar.JPG

Så var det inte när jag rökte kan jag säga, det enda som förändrades var tobakspriset.
Att man sen blev sjuk av det var inte heller så kul, men allt det där är numera historia.
Det jag lärt mig delar jag gärna av mig med, till andra som nu vill dumpa cigaretterna.

XACIMG9749.JPG

Man kan säga att bytt är bytt, att det inte finns någon återvändo, och ingen ångervecka.
Jag vejpar för att det är så himla gott, inte för att slava under nikotinet som förr i tiden.
Det är därför jag ibland undrar, om (varför) andra vejpar, vad är det som ger mersmak?

Toptank mini V2 Twisted SS 30ga  IPV6.jpg

Mer smak än en cigg, :ugeek: och mycket roligare att skriva om.
MTLNautilus1,8ΩTwistedSSDIYSquonkMINT

Bild
*** https://www.instrumentalsforever.com/ ***
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Re: (Varför) Vejpar du?

Inläggav Swedish vaper » lör 29 jul 2017, 20:03

Min anledning är flerdelad.
Jag har accepterat att jag är nikotinslav. Rökte i 40 år och försökte sluta många gånger. I september 2013 landade en eGo Twist och en Ce4 i brevlådan. Detta blev starten på både ett nytt liv och en givande resa.
Just den givande och spännande resan är nästa skäl. En växande värld av vejpprylar samt en också växande fassination för DIY.
Att jag har biverkningar typ bättre smak och lukt, bättre andning och ork, bättre sömn mm mm gör att jag aldrig längtar tillbaka.
Trots att dottern gav mig en låda handrullade Cubanska cigarrer har ingen av dessa gått upp i rök. Flera har dock dränkts i pg/vg för ett nytt liv som e-juice.

Nikotinslav är jag fortfarande (3 - 6 mg) men mår bättre och har roligare dessutom.
Även hustrun är glad över detta då min dåliga andning tidigare skrämde henne.
Här för att lära mig mer och för att hjälpa andra.
Skicka gärna PM om du tror jag kan hjälpa dig.

http://www.swedishvaper.se

Bild
Användarvisningsbild
Swedish vaper
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Inläggav vapehacker » lör 29 jul 2017, 20:05

Svar: Det är hungerdämpande.
Slutade röka för 25 år sedan. Gick upp 10 kg. Började snusa i 15 år och slutade med det för 5 år sedan. Gick upp 10 kg.
Har naturligtvis gått ned, med saknade nikotinet hela tiden. Nikotin har en kick som man aldrig blir fri ifrån. Typ, en gång alkoholist alltid alkoholist - om än nykter sådan. (Som tur är så är nikotin harmlöst jämfört med alkohol.)

Lite fakta som belyser:
"Nikotin fungerar endast under en kort tid
Den påtagliga effekten av nikotinnjutningen varar endast under en mycket kort tid. Detta beror på att kroppen bryter ner ämnet redan efter en kort tid. Denna tidsperiod beror på hur kroppen har vant sig vid nikotinet.
Kroppen bryter ca 50 procent av det förbrukade nikotinet på mindre än en halvtimme hos en rökare. Nedbrytningsprocessen i kroppen av en icke-rökare tar i genomsnitt 120 minuter.

Fysiska reaktioner av nikotin:
Hormonerna som är förknippade med nikotinkonsumtionen orsakar flera, fysiska reaktioner. Dessa inkluderar till exempel:
Ökad hjärtfrekvens
Ökning av blodtryck
Sämre hudmotstånd
Mindre hungerkänslor
Lägre hudtemperatur
Snabbare metabolism

Psykologiska effekter hos vanerökare:
Regelbunden konsumtion av nikotin ger ofta ett bättre minne, ökad uppmärksamhet, en betydligt högre stresstolerans och en avslappnad eller stimulerande känsla.
Som en förutsättning för att en av dessa effekter ska uppstå är att vanerökaren ska vara på ett visst humör. Till exempel lugnar nikotin i stressiga situationer, eftersom ämnet verkar mer stimulerande vid depressiva känslor."

Som snusare saknade jag kicken som man får av att inhalera röken i lungorna. Resultatet var att jag snusade konstant med allt starkare nikotinstyrka och fick slutligen kärlkrampsliknande symtom vid kyla där prillan alltid låg. Inte bra - slutade därför.
Som vejpare får man kicken utan gifterna i röken - bra!
DOCK är det inte samma kick som rökaren får utan något mitt emellan rökare och snusare. Det tycks som om det finns ämnen i röken som sam-agerar med nikotinet och gör rökningen så mycket MER beroendeframkallande (och skadligare pga gifterna!).
Som hobby för en prylnörd, som jag, är dock vejpning mycket mer stimulerande än alternativen.
Användarvisningsbild
vapehacker
Puffar lite bara
Puffar lite bara

Inläggav j björk » lör 29 jul 2017, 20:54

Tja, vad ska man säga efter dessa ingivelsefulla inlägg..
Det började som ett sätt att sluta röka. Jag har slutat röka förr. Ett par veckor någon gång.
6 månader för inte så länge sedan. Då med hjälp av nikotinplåster först, jag hade märken efter dem där överallt. Gick sedan över till munspray, och slutade nästan helt med den också.
Jag var alltid sugen. Inte nödvändigtvis röksugen, men sugen på något. Mosade ofta i mig godis. Kunde ibland bli någon öl.
Gick upp 12 kilo på de där 6 månaderna.

Grejen var att jag gillade ju att röka.
I alla fall ibland.
Ibland rökte jag även fast jag inte ville, och det störde mig.
Jag insåg ju att jag styrdes av ett beroende, och inte av min egen vilja.

Men efter 6 månaders rökfrihet kunde jag väl ta en cigg ibland, bara när jag själv ville?
Det gick väl bra i kanske 2 veckor, sedan var det samma sak igen. Jag rökte i princip som innan jag slutade.

Efter ett tag fick jag för mig att prova en e-cigarett, och bestämde att jag skulle sluta röka efter min födelsedag.
Det var svårt att få "tillfredställelse" från den lilla mackapären, men det var iaf. något helt annat än nikotinplåster och munspray.
De lindrade bara, men gav ingen njutning.

Jag började kolla på "värre" grejer, sedan på jucer med andra smaker. Sedan ännu värre grejer. Nu var det ingen e-cigarett, nu vapade jag.

Och på den vägen är det, ganska snart började det bli ett intresse snarare än bara ett sätt att låta bli att röka.
j björk
Vejping är vardag
Vejping är vardag

Inläggav wolfsheim » lör 29 jul 2017, 21:07

Frågan som jag ställer mig själv är mer åt hålletVarför började du ej vejpa tidigare för?
Har rökat i många år. Snusat likaså. Gillat båda sakerna. Dock så bestämde jag mig för drygt ngn månad sedan att lägga bort de analoga å köpa mig en ecigg.
Orsakerna att jag gjorde det nu efter funderat lönge på det e att jag vill leva å bara en förebild för min son så länge som möjligt. Han e nu 7 år gammal å bad mig sluta röka för det luktar illa å att det e farligt. Jag vill ej att du dör pappa sa han å där kom den sista pusselbiten så att säga.

Dagen efter så gick jag till lyf å där köpte jag mig ett aspire k4 startkit å lite olika juicer å extra coils.

Snusningen kommer jag ej sluta med men rökningen kommer jag aldrig börja med igen. Bara på några veckor så känner man ju sig mycket bättre å sonen e glad. När han oxå blir 41 år gammal så ska han oxå börja vejpa säger han :)

Blev kanske lite stavfel å rörig text men ligger i soffan framför tvn å vejpar å skriver så inte så lätt alltid. Men gott :)
Bild
wolfsheim
Puffar lite bara
Puffar lite bara

Inläggav Bobman » mån 14 aug 2017, 12:15

Började röka på skolgården när jag var 12-13 år. Var i början en kul grej och jag älskade känslan av rök i lungorna. Började kort efter det också snusa och blev ganska snabbt beroende. Min mor och far lyckades inte att övertala mig om att bli av med vanorna och mor blev så trött på att jag snodde av hennes cigg att hon istället började köpa egna cigg åt mig i åttan.

Lyckades bli av med snusbegäret helt för några år sedan. Det var skitlätt! Det var bara att röka desto mer. Har försökt att sluta röka ganska många gånger med men det har i princip varit omöjligt enda tills jag fick upp ögonen för vejping för några månader sen.

Köpte på mig ett startkit snabbt utan någon vidare forskning. Att sitta och forska ett par månader om batterisäkerhet och ohm och allt annat hade såklart varit bra men man vill ju gärna slå till innan man tappar motivationen att sluta röka igen vilket för mig brukar gå snabbt. Intresse för vejping hade jag inte heller och jag trodde väl aldrig att det skulle va något jag skulle tycka var roligt. Fick problem snabbt efter att jag hade börjat och hittade tack och lov hit till forumet. Nu sitter jag här och har tack vare er fått massor hjälp och lärt mig massor jag först tyckte var dödstråkigt.

Är dock inte helt av med ciggbegäret och har oftast riktigt svårt att inte ta iaf en morgoncigg. Hände också en del otrevliga grejer tidigare i somras vilket fick mig att gå tillbaka helt till cigg ett tag. Men nu är det bättre igen och jag är tillbaka till vejpandet och inväntar en ny mod och lite annat kul. Så ett stort tack till forumet :Thanks
Bobman
Puffar lite bara
Puffar lite bara

Återgå till E-cigaretter