• Advertisement
The Milkman

Tvätt och rengöring.

Allt som rör e-cigaretter i stort. T.ex. "Var hittar jag e-ciggen X?".

Tvätt och rengöring.

Inläggav rosselur » tis 22 aug 2017, 17:08

Såg Klickmans post i "Visa din coil", så tänkte starta en tråd om tvagning.
RDA/RTA/RDTA-spolar vet vi ju alla hur man bränner av och vekar om, men hur gör ni med resten?

Det här är mina bästa metoder hittills;

För allt i koppar börjar jag med fin stål/tvålull för att få bort eventuell ytbehandling om det är nyköpta grejer. Efter det 24% ättikssyra och salt i ultraljudstvätt ett par tre cykler. Brukar passa på att köra igenom all koppar jag har när jag ändå håller på, så patinan kryper till i samma takt. Har provat med vanlig 12% ättikssprit också, och för mig funkar det precis lika bra.
Om andan faller på och pinalerna ska visas upp/fotas/säljas kan hända jag går efter med autosol och bomullstrasa.
Sköljer noga under kran och låter lufttorka på handduk.

För allt utom koppar (tankar/rda:s etc) 50/50 rödsprit/vatten i ultraljudstvätt några vändor, sen skölja under kran och låta lufttorka. Note to self. Skruva inte ihop tankar för hårt direkt efter rödspritstvätt utan att smörja med lite vg.
(bonustips; fungerar excellent för spinner-lager när dom skitit ner sig också, glöm inte en droppe symaskinsolja, 5-56 eller liknande efter bara)

På den tiden jag använde stock coils lät jag dom ligga i isopropyl i ett dygn (väntade tills jag hade en stor bunt att köra samtidigt). Efter det när dom fortfarande var genomsura med isopropyl borstade jag ur dom med sånna "mellan-tänderna"-borstar från apoteket. Efter det varma vattenbad och blåsa ur mellan varje, tills det slutade lukta sprit om dom. Brukade gå åt 5-6 vattenbad om en timma styck ungefär vill jag minnas.
Provade att koka dom i vanligt vatten i några timmar istället för isopropyl-bad ett dygn, men det gav inte alls samma bra resultat tyckte jag. Koka i isopropyl kanske skulle göra underverk, men inget jag vill syssla med inomhus.

Nån som har enklare/effektivare metoder att dela med sig av?
Användarvisningsbild
rosselur
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Re: Tvätt och rengöring.

Inläggav Klickmans » tis 22 aug 2017, 18:02

rosselur skrev:Såg Klickmans post i "Visa din coil", så tänkte starta en tråd om tvagning.

Kul att det blev en ny tvagningstråd av detta, just denna coil åkte i runda arkivet.

XP1120129.jpg

Efter att ha blivit förevigad på ett par smaskiga närbilder. viewtopic.php?f=27&t=226&start=540#p51311
MTLNautilus1,8ΩTwistedSSDIYSquonkMINT

Bild
*** https://www.instrumentalsforever.com/ ***
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav vejpkurt » lör 11 nov 2017, 19:45

Ultrljudstvätt bra sak efter inköp idag -
tvättat vejpgrejerna blev bra resultat .

bäst av allt , tvätta av glasögonen 5min som nya i glasen fick bra skärpa på läsglasögonen..

plocka isär huvudet på rakapparaten , fick tvätta längre där ca 15minuter , satan vad bra den blev . rakar märkbart mycket bättre
en maskin till mycket mer än bara vejpgrejer

MVH
KURT
vejpkurt
NOOB

Inläggav rosselur » lör 11 nov 2017, 21:41

Håller med.
Också oumbärlig när man ska rengöra sina clapton coils vid bomullsbyte. Jag tar ur bomullen, gul/vit-glödgar några sekunder och sen ultraljudstvätten en liten stund. Soten trillar loss som vatten på en gås.
Föredrar det framför tandborste och vattenkran, speciellt om dom har riktigt tunn claptonlindning. Har fått för mig lindningen håller längre om man låter bli att borsta den.

Skulle inte kunna tänka mig att vara utan nu när jag är van att ha en. Väl värd sina hundralappar.
Användarvisningsbild
rosselur
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav vejpkurt » lör 11 nov 2017, 23:19

testat på några gamla mynt med endast vatten ,, okej bättre men ärg på kopparmynt fungerade inte helt hundra . tillsätter inget medel så inte sabbar kvaliteten ..

körde en gammal vinklad plattång med iso och en droppe diskmedel .. urk vad mycket den tog bort såg inte botten
på tvätten . köra några omgångar till på den imorgon

använt den tången på mina coils innan tvätt -

MVH kurt
vejpkurt
NOOB

Inläggav j björk » lör 11 nov 2017, 23:45

Jag brukar borsta av och sedan köra i ultraljudstvätten.
Jag tycker inte den brukar klara grövre gojs, men jag ska prova ordentligt om den tar bort det om man bränner av rejält först.
j björk
Vejping är vardag
Vejping är vardag

Återgå till E-cigaretter