• Advertisement
The Milkman

transformers..

Allt som rör e-cigaretter i stort. T.ex. "Var hittar jag e-ciggen X?".

transformers..

Inläggav incmo » lör 16 sep 2017, 13:25

jag ska inte säga vad som är rätt och fel men själv sätter jag ner foten här på forumet ang kloner, vi har en regering som jobbar mot oss och ni..ja jag tycker det gått så långt så jag säger ni, finns fler än jag men blir uppriktigt besviken på alla dessa kloner, glömmer ni bort att det finns mindre företag som gör saker som vi älskar men ni väljer att betala lite mindre pengar för dessa jävla kina kopior när det sitter folk som svarvar och räknar på luftflödet...skäms över dom här på forumet som använder sig av det

IMG_7560.JPG
incmo
Vejpare
Vejpare

Re: transformers..

Inläggav allen » lör 16 sep 2017, 13:46

:shock:
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav incmo » lör 16 sep 2017, 13:56

allen skrev::shock:

självklart öppen för "tankar" och lyssnar men vi behöver tänka lite längre än priset på saker
incmo
Vejpare
Vejpare

Inläggav Klickmans » lör 16 sep 2017, 18:45

Detta med kloner en en inte helt oviktig del av våra möjligheter att skippa ciggen.
Om alla skulle köpa original, till ibland hutlösa priser så skulle vi aldrig ha vuxit så.
Cigaretter är i jämförelse med högkvalitativa mods och tankar fattigmansversionen.

Den som dödar miljontals varje år, The show must go on.

Det räcker med att titta på nedre raden i min signatur, jag tycker vi behöver clones.
Om inte annat så för att prova på, hittar man något bra jag man köpa originalet sen.
Istället för att bränna 199€ på ex en mod kan man köpa hela paketet för en fjärdedel.

För mig handlar det mycket om olika möjligheter, jag kan prova nästan vad jag vill.
Men jag gör det inte, jag väljer ofta kloner istället, som blivit en billigare läropeng.
Hellre är jag stolt att ha en klon än att tillhöra en exklusiv skara fd rökare (gubbar)

Det är lite samma sak med riktigt gamla gubbar som bränner sina stålar på en Harley.
Dom gör det för att dom kan, och för att dom tror att dom kör med bästa som finns.
Tänker på dom miljontals rökare som blir exkluderade om klonerna inte längre fanns.

Själv använder jag en gammal Elcykel.

Kloner ger många Asiater en väg ur fattigdomen, och jag hjälper gärna till att betala.
Hellre det än att jag gynnar pengakåta småföretag som tror att dom uppfunnit hjulet.
Ingvar Kamprad och jag har ungefär samma filosofi, dvs hellre sälja mycket för litet.

Än lite för mycket.

Detta är min personliga uppfattning, alla vejpare är ju vuxna och har egna kalkyler.
Egentligen borde jag kanske inte stuckit ut näsan och skrivit detta, men sån är jag.
Har aldrig ställt mig på den starkes/rikes sida, dom klarar sig fint utan mitt babbel.

Men jag förstår hur du resonerar, 8-) och på sätt och vis har du faktiskt rätt.
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav j björk » lör 16 sep 2017, 20:04

Det är en balansgång.
Det är ju viktigt att de som designar och utvecklar nya produkter kan sälja det de utvecklar, annars går företagen snart omkull.
Samtidigt håller klonerna ner priset, tar de allt för mycket betalt köper folk kloner istället.
Kostar orginalet $25 och klonen $15, ja då kan ju de flesta köpa orginal.
Men kostar orginalet $80 och klonen $15, väljer nog många klonen.

Jag köper hellre orginal, så länge priset är vettigt.
Att klonerna ger jobb i kina köper jag inte riktigt, oftast tillverkas ju orginalen där också.

Det är ju bra att stödja bra företag, som försöker göra bra saker. Går det bra för de som tar fram vejputrustning nu, är det ju svårare för tobaksbolagen att ta över marknaden.
Gör de det ska jag nog bara köpa kloner.
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav vapehacker » lör 16 sep 2017, 20:18

Jag förstår naturligtvis upphovsrättsskyddets funktion - men det är precis som det var med "Pinnljusstakarna". Jättefina adventljustakar, brandsäkra i metall, små mysiga lampor som tindrar, och ett alternativ till den traditionella wattslukaren i trä (som ingen tog patent på). Skaparna av pinnljusstaken gjorde dock inte om det misstaget utan tog patent / mönsterskydd e.dyl.. I början överflödade marknaden av pinnljusstakar i alla upptänkliga former, metaller och designer, och dom gick för några hundralappar. Sen gick skaparna av pinnljusstaken till domstol och stämde alla som plagierat deras uppfinning och marknaden dog över en natt :( . Nu finns bara tillverkarens alternativ att köpa - för 2500 kr, sist jag kollade - och den är inte tillnärmelsevis så läcker som de som Markslöjd gjorde (dessa finns bara att köpa begagnade på Tradera numera). Ett exempel på hur man skapade en No-Win situation pga av ren girighet. Jag tvivlar på att skaparna säljer särskilt många ljusstakar med det priset - möjligtvis till de få, rika som kan skryta med att de har (det tråkiga) "originalet" i sin fönster.
Användarvisningsbild
vapehacker
Puffar lite bara
Puffar lite bara

Inläggav HasseT » lör 16 sep 2017, 21:52

Nu tror jag inte att jag köpt någon klon ännu. Men skulle nog inte tveka på det om det var en stor prisskillnad och kvaliteten var god.
jag känner mig nämligen ganska säker på att det inte är killen som står och svarvar som tjänar de stora pengarna. Och inte datorn som räknar ut luftflödet heller.
Det är ju upplagt så idag att aktieägarna är de stora vinnarna och de har nog råd att förlora nån krona...
Never argue with an idiot, he will pull you down to his level and then beat you with experience. :-)

Bild
HasseT
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Bobman » lör 16 sep 2017, 22:51

Jag har inget emot kloner om de inte försöker plagiera förpackning och loggor. Det går ju inte att få tag vissa originalgrejer. Har varit nära att köpa kloner av grejer som inte tillverkas längre då jag helt enkelt vill prova. Sen att det släpps prylar för löjliga summor tycker jag är lite korkat när det kommer släppas kloner.
Bobman
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Återgå till E-cigaretter