• Advertisement
The Milkman

Från rökare till vejpare, sen sluta helt?

Allt som rör e-cigaretter i stort. T.ex. "Var hittar jag e-ciggen X?".

Från rökare till vejpare, sen sluta helt?

Inläggav Klickmans » ons 20 sep 2017, 02:33

Det var ett tag sen jag bestämde mig för att sluta röka, och börja vejpa istället.
Anledningen var att cigarettröken gjorde mig anfådd, och ofta även illamående.
Så jag slutade. Men vad var det egentligen jag ville uppnå med rökstoppet 2015?

Bättre hälsa är svaret. Man kan säga att jag fick vad jag önskat mig efter många år.
Med rökstoppet smakade allt annorlunda, inte helt otippat även så mycket bättre.
Men har jag tänkt vänja mig av med "ovanan" att ständigt och jämt syssla med det?

Mojängerna, och DIY.

Nej, det har ännu inte varit mitt eget önskemål att jag en dag ska bli nikotinfri.
Nikotin finns i mycket mer än cigaretter, men det är cigaretterna som är boven.
Eller snarare den rök som bränd tobak ger ifrån sig, det är där det farliga finns.

Men Ecigg då?

"Du har ju bara ersatt det ena begäret med ett annat", precis så brukar dom låta.
I deras värld har dom säkert rätt, men i min ser jag numera helt andra möjligheter.
Att jag fortsatt med vejpen beror mest på att det är gott, och att jag mår bra nu.

Mår bra?

Ja, jag hostar inte längre, jag har nästan aldrig ont i hjärtat, jag är mest glad där.
Kanske beror det på att min omgivning numera aldrig stinker av inpyrd tobaksrök.
När jag rökte så rullade man en cigg, sen var det bra med det. Så är det inte nu.

Nu är jag fri.

På mitt sätt, inte utifrån vad någon annan anser vara det bästa, eller tror sig veta.
Så sent som igår fick jag höra "men dom där ecigaretterna är ju minst lika farliga".
Det var "någon" som hade sagt det, och ärligt talat orkade jag inte argumentera då.

Lite trött på det.

Att ständigt försvara E-cigg, och i vissa fall förklara varför jag fortfarande vejpar.
Det är inte bara vejpstunden i sig som är angenäm, utan även mina Fellow Vapers.
Dom om någon är väl pålästa, och jag känner mig fullkomligt trygg i deras sällskap.

Därför vejpar jag fortfarande.

Det finns så mycket att upptäcka när man kommit ända hit, och jag är inte ensam.
Skulle något stort och helt fruktansvärt upptäckas, så är jag redo att lägga ner det.
Men som det ser ut nu har jag inga planer på att sluta helt, jag har det ju rätt bra.

Så varför sluta?

Skulle vara den gamla klassikern: för att bevisa att jag kan. Om nöden kräver det.
Men jag befinner mig inte i nöd, och jag känner mig helt trygg med min egen DIY.
Så även med den utrustning jag har skaffat för att vejpa säkert, så säkert det går.

Suga på tummen.

Alla har vi våra laster, men man kan inte kategoriskt leta efter fel och risker i allt.
Att suga på tummen är ju fel det med, när man kommit upp i en viss ålder, Fy Fy.
Ändå är det många som ideligen sätter sin tumme i munnen, ganska likt att vejpa.

To vape or not to vape.jpg

Mitt vejpande stör ingen, och orsakar inga eldsvådor. Så varför ska jag sluta helt?
Allt för många skräms bort av hörsägen, och Aftonbladets säljande chockrapporter.
Det är kalla fakta och väldokumenterad vetenskap jag grundar mina vejpbeslut på.

Oftast genom Forumtrådar, :ugeek: här uppdateras både jag och min skrynkliga hjärna.
MTLNautilus1,8ΩBBDIYWraithNardaMENTHOL
* http://www.radioswissclassic.ch/en/webplayer/ *
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Re: Från rökare till vejpare, sen sluta helt?

Inläggav Puffra » ons 20 sep 2017, 09:00

Vad ska man säga.....?
Det är så mycket +1 på detta, kan inte hålla med mer.
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Inläggav Klickmans » tor 21 sep 2017, 23:42

Puffra skrev:Vad ska man säga.....?
Det är så mycket +1 på detta, kan inte hålla med mer.

Har nog en känsla av att flera vejpare kan känna igen sig i detta, och ordet är fritt.
Kan bli lite långa utläggningar när jag försöker berätta något, men det är så jag är.

En vejpande gammal man, :ugeek: med skrivlust som en 20-åring.
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Helylle » fre 13 okt 2017, 09:58

Ärligt talat så känner jag mig inte beroende av min e-cig på samma vis som jag var på vanliga cigaretter. Det är lite över ett år sedan jag bytte bort ciggen mot vejpande och jag har kunnat lägga undan vejpen i flera dagar utan problem. Det händer jag att jag flyger bort några dagar i jobbet lite då och då och eftersom jag inte orkar hålla på att mecka med juice, batterier och mod vid incheckning och säkerhetskontroll har jag lämnat det hemma och har inte lidit nämnvärt av det. Det skulle säkert vara enkelt att ta med sig på flyget, men alla flygbolag verkar ha olika regler och jag orkar inte möda mig med det för att vara borta i några dagar. Ändå har jag inte känt någon större abstinens när jag varit utan det. Jag har saknat det, givetvis, och är glad för att komma hem och få blossa loss på min Alien.

Det där med att behöva försvara e-ciggen är tyvärr ganska vanligt, tyvärr. Motståndet och oförståelsen från utomstående är stort och tyvärr har det inte blivit bättre att det har uppstått en kultur kring vejpandet. Unga tonårsgrabbar börjar vejpa för att göra smoke tricks och hela den här grejen med att motståndarsidan sedan gör allt för att förlöjliga vejpandet gör ju inte saken bättre.

Jag möter betydligt fler som har åsikter om mitt vejpande än som hade åsikter om mitt rökande, vilket är ganska märkligt. Jag brukar bara säga att det garanterat bästa och säkraste är att inte göra något av det, precis som att det är bäst och säkrast att inte äta chips eller hoppa bungee jump. Om man däremot ska välja mellan rökning och vejpande så finns det inte ens någon diskussion. Oavsett vad forskningen kommer fram till så kommer vejping aldrig vara lika skadligt som rökning, inte ens i närheten. Jag skulle dock aldrig våga påstå att det absolut inte kan finnas någon typ av risk med vejping, men man kan ju bli tjock och få cancer av chips och dö om snöret går sönder under ett bungee jump. Var drar vi gränsen för njutning som är tillåten?

Tyvärr så tror jag att det största problemet är all felaktig information som spridits om nikotin. Nikotinet har så länge jag kan minnas målats upp som den största boven i cigaretter, medan det sällan nämns något om de tusentals ämnen som man andas in när man röker en cigarett. Det talas om att nikotinet är den största cancerframkallande ingrediensen i cigaretter, vilket ej stämmer. Att nikotin dock å andra sidan skulle vara helt harmlöst skulle jag aldrig våga påstå men det är bättre än cyanväte, kolmonixid, tjära och bly som man får i sig via cigaretter.

Vejping har övergått till en njutning för mig istället för enbart en rökavvänjning. I det långa loppet är tanken att jag ska dra ner på nikotinet och köra nikotinfritt men jag har inte tagit det steget än. Vi får se hur det blir. Skulle trovärdig forskning visa på att e-cig orsakar allvarliga skador så skulle jag givetvis ta steget att sluta helt. Än så länge så indikerar ingenting åt det hållet, dock.
Helylle
Ny puffare
Ny puffare

Inläggav Klickmans » fre 13 okt 2017, 23:33

"Helylle"

Vejping har övergått till en njutning för mig istället för enbart en rökavvänjning.

Intressant.

En betydligt mindre farlig njutning, godare dessutom, jämfört med tobaksrökningen.
Då (2015) satt många andra i ett järngrepp, men vejpen var den befriande nyckeln.
Cigaretter har haft sina glansdagar, nu är det vejpdonens tur att lysa upp i mörkret.

Det lär lysa länge, :ugeek: och ännu starkare än idag.
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav vejpkurt » lör 11 nov 2017, 18:59

bra skrivet ,känner igen mig i det.
Har märkt sista veckan det blir lite längre mellan puffandet och även betydligt mindre kaffe dricker jag nu.

är det så att kaffe+cigg=sant ?

Mvh kurt
vejpkurt
NOOB

Inläggav sverker » lör 11 nov 2017, 19:24

vejpkurt skrev:är det så att kaffe+cigg=sant ?

Finns säkert en sanning i det för vissa, själv dricker jag nog mer kaffe sen jag började vejpa (Fast det är ju inte alla juicer som passar med kaffe).
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav vejpkurt » lör 11 nov 2017, 19:55

har du något bra tips på essens blanda som skulle passa till kaffepausen .

kör på tobak , rostade mandlar + lite vanilj
skulle vilja ha i lite nötsmak med , men då går jag fel, blir inte bra alls

som det är nu äter jag lite nötter samtidigt jag puffar och dricker kaffe

har lite svårt för söta smaker och typ cream

Mvh kurt
vejpkurt
NOOB

Inläggav sverker » lör 11 nov 2017, 20:05

Molins ry-4 gör sig väldans bra till kaffet. (blandar med melty caramel och något bär, ex blåbär , svartvinbär eller björnbär)

Andra tobaksessenser blandar jag gärna med persika.

Annars så är det lite att testa sig fram. Ex molins fresh mint smaka äckel med kaffe, medan essens gjord på rena menthol-kristaller inte är så tokig. Största förvåningen är nog cantaloupe som gav "rätt" smak i munnen med kaffe.

Vill inte ha en sliskig juice själv heller, men jag har gärna lite sötma för att kontra beskheten från både kaffe och andra essenser. Grädde är en svår essens där jag vill påstå att less is more i nästan alla fall =) ex <0.5% FA Cream kan ge en riktigt nice touch.

Nötter är svårt, bränd/rostad mandel är enda nöten som jag tycker smakat bra av de jag testat.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav Puffra » sön 12 nov 2017, 07:54

USCH!! !! !!
Passerat 20månader sedan jag fimpade sissta ciggen, ändå vaknar jag i dag och har tydliga bilder av att ha drömt att jag rökte cigg i natt, långa sköna MTL bloss, fyllig tjock rök, från lungorna som rullar genom munhålan........

Vaknade nyss och kände mej skamsen, jag har ju inget sug efter cigg i vaket tillstånd längre.
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Nästa

Återgå till E-cigaretter