• Annonser
The Milkman

Re: Vad är det i juicen?

Allt om E-vätskor/E-juice.

Inläggav Elessar » fre 03 jan 2014, 15:29

Började bli lite trött på att alltid se samma information om PG och VG och att det var helt naturliga ämnen, så jag har letat runt lite och kollat upp vad det egentligen är.
Lite förvånad blev jag över deras användningsområden utöver E-juicen :)

PG betyder Propylenglykol och är en alkohol som är väldig nära släkt med den vi använder som kylmedia i bilarna.(Etylenglykol)
Framställs från propangas. Dess egentliga namn är Propandiol.
Den betraktas inte som ofarlig, även om den är godkänd för anvädning inom livsmedelsindustrin. Den kallas då E1520.
Den förekommer också inom kosmetikaindustrin och är en ingrediens i snus och tuggtobak, där dess funktion är fuktbindning.
Klassningen är lösningsmedel och den har godkänts som bra miljöval av naturskyddsföreningen. Ämnet betraktas inte som giftigt vid förtäring i små mängder. (3 gram per kilo) Av alkoholerna betraktas den som en av de minst giftiga. Akut giftigt är det först vid doser över en liter vid oralt intag, men intravenöst kan det störa nervsystem, blodsystem och syrabalanser även vid små mängder. Överkänslighet kan förekomma.
Det har en viss frätande förmåga och klassas som 4 på en tiogradig skala på hälsovådlighet. Det kan också förklara varför den är lite rivigare än VG.
Smältpunkt 60 grader och kokpunkt 187 grader. Fryspunkt -40 grader.
Det har en förmåga att ta upp fukt från luften och har egenskaper som motverkar mögel och jäsning, varför den också fungerar som konserveringsmedel. Är bakterie och svampdödande.

VG betyder Vegetabilisk Glycerin och är egentligen ett annat namn på glycerol. Glycerin och glycerol är olika namn på Propantriol. (Sockeralkohol).
Denna är en biprodukt som numera oftast kommer från tillverkningen av biodiesel. Den kan även framställas syntetiskt och från animaliska och vegetabiliska fetter. Ursprunget från växtriket är tydligen mycket svårt att spåra, så vem vet om det verkligen är vegetabiliskt glycerin i flaskorna? Tror priset avgör.
Användningsområdena inom livsmedelsindustrin (E 422) är som fuktighetsbevarande medel, men även sötningsmedel. Den har ett högre kaloriinehåll än socker och används ofta som ersättningsmedel. Det har en sötma på 0,7, jämför mot socker som har 1,0.
Glycerin är också vanligt förekommande i tvålar och fungerar bra som bärare av dofter och smaker.
Den har bakteriedödande verkan och kan användas som ett naturligt konserveringsmedel i mat.
Glycerolen har låg fryspunkt och även denna används som frysskyddsmedel. Det finns också en del läkemedel som innehåller glycerin/glycerol. Det har en starkt laxerande effekt vid oralt intag.
Smältpunkt 18 grader och kokpunkt 290 grader.
Fryspunkten varierar stort beroende på koncentration.

Ämnena är släkt kemiskt sett. De är även blandbara. Ofta kombineras de i både livsmedel och kosmetikaindustrin, då deras egenskaper kompletterar varann.

Det finns inte speciellt mycket forskning i hur dess ämnen påverkar kroppen vid inhalering. Att de godkänts för användning i livsmedel innebär ju inte automatiskt
att de är ofarliga om man hettar upp dem. Magen har en aningen annorlunda funktion jämfört med lungorna. Däremot råder det nog inga tvivel om att det är betydligt hälsosammare än att röka vanliga cigaretter.

Sen tillkommer ju en hel del smakämnen som dessvärre inte deklareras på flaskorna eller på sidorna. Det är något som jag skulle välkomna och om det blir någon reglering av juicerna, är det antagligen den mest positiva aspekten.
Man vill ju gärna veta vad det är i flaskorna.

Fyll gärna på med mer info.

Det finns en del i denna också http://www.e-cigarettforum.se/viewtopic.php?f=9&t=62
Och att PG binder fukt (från munnen) är en orsak till att man ska dricka mera.
Och glykol som upphettas till 280 grader bildar giftet akrolein. Men det är väl en teknisk omöjlighet i en elcigg.

Här är f.ö. några godsaker i vanliga cigaretter:
Nikotin är inte giftigt men frisätter signalsubstanser som noradrenalin som ger ökat välbefinnande. Nikotinet stimulerar också det sympatiska nervsystemet som höjer pulsen.
Aceton: Du kanske känner igen detta som den aktiva ingrediensen i borttagning av nagellack.
Akrolein, Irriterande för slemhinnor, hud och öron.
Ammoniak: En vanlig ingrediens i många rengöringsprodukter. Ammoniak påskyndar leverans av nikotin till hjärnan, vilket gör dig beroende.
Arsenik används för råttgift.
Bensen är en vanlig ingrediens i många plaster och har samband med leukemi och blodsjukdomar.
Butan är en viktig ingrediens i tändvätska.
Kolmonoxid går in i blodet och tar plats för syret, vilket leder till att mindre syre levereras till din hjärna, ditt hjärta och till vitala organ.
Kadmium är en mycket giftig metall, vanligt förekommande i industriella arbetsplatser, särskilt när någon malm bearbetas eller smälts. Kadmium finns också i batterier.
Formaldehyd används för balsamering av döda människor.
Cyanväte är en färglös, flyktig och extremt giftig kemisk förening vars ångor har en lukt av bittermandel.
Bly är en mycket giftig metall som ger en rad negativa hälsoeffekter.
Nickel är cancerframkallande för människor och är giftigt vid förtäring och orsakar problem i mag-tarmkanalen.
Polonium är ett radioaktivt metalliskt grundämne. Det polonium som finns i ett paket/om dagen, ger samma strålning som fyra lungröntgen.
Terpentin är också känt som tinner och är extremt brandfarligt.
Tjära fastnar i lungorna och är väldigt cancerframkallande.
Användarvisningsbild
Elessar
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav pewe » fre 03 jan 2014, 16:09

K-man skrev:Började bli lite trött på att alltid se samma information om PG och VG och att det var helt naturliga ämnen, så jag har letat runt lite och kollat upp vad det egentligen är.
Lite förvånad blev jag över deras användningsområden utöver E-juicen :)

Mycket bra inlägg, har kollat lite själv med. Missuppfatta mig inte, är nöjd med e.cigaretter, men JAG är inte helt säker på att det ofarligt som en del kanske vill mena på syftar även på juice utan nikotin? Men i MITT fall hoppas jag och tror att det är bättre än vanlig tobak. Som jag nämnt innan fattar jag inte varför det inte finns någon forskning om detta. PERSONLIGEN
tolkar jag detta som att motståndare till e.ciggaretter inte har hittat något som direkt kan anses jättefarligt? Vore det en större fara TROR jag det skulle vara ute för längesedan? Bara min uppfattning om det hela.
Så jag fortsätter puffa på, får lite ont i käften ibland men det får man väl ta :roll:
pewe
Puffar lite bara
Puffar lite bara

Inläggav ridan » fre 03 jan 2014, 17:18

Om man tittar lite på smaktillsatserna, finns det en del intressant.

2,3,5 Trimethylpyrazine

Smaktillsats med följande smakegenskaper;
nutty musty earthy powdery cocoa roasted peanut

Söker man vidare så hittar man detta:

INHALED
The material can cause respiratory irritation in some persons.
The body's response to such irritation can cause further lung damage.
Inhalation hazard is increased at higher temperatures.
Avoid breathing dust/fume/gas/mist/vapors/spray.

Detta blir lite oroväckande, då det dels är farligt vid upphettning samt att man ska undvika att inhalera ånga.

Problemet är ju att vid användande går ämnet genom en upphettningsprocess, där det antagligen avger ångor som är mindre nyttiga vid vissa temperaturer. Något som är ofarligt vid 100 grader, kan ju vara farligt vid 80 eller 120 grader. När man värmer glödtråden går juicen igenom en temperaturstegring innan den kyls av igen i ångform. Att något anses farligt vid upphettning, säger ju inte mycket. Det anges inte vilken temperatur de testat och vi användare har ingen aning om vad vi har för temperatur i våra brännare.
Om man även lägger till det faktum att det är många smakämnen som blandas, vet man ju egentligen inte vad man utsätter sig för.
Nu är jag inte direkt orolig över detta, men det är ändå saker som det borde finnas mer information om. Inte minst för att kunna försvara E-juicen.

Helt riskfritt är det med all säkerhet inte. Nikotinet verkar vara det som är minst farligt om man ska tro alla säkerhetsdatablad :)
Jämfört med vanliga cigaretter, är det mesta nyttigt.

Det finns faktist en del forskning i det här hade massa länkar förut får kolla om jag hittar dom igen kunde vara intressant om vi kunde hitta alla rapporter och samla dom på samma ställe positiva saker runt e cigg verkar tyvärr tydtsas fort. Vet att tobaks fakta hade en del uppe.
ridan
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav Junglegeorge » fre 03 jan 2014, 18:49

Vad gäller Propylenglykol ooch inhalering finns rätt så mycket forskning ända tillbaka till 1940-talet. Se denna länk http://www.vapersclub.com/pg.php
Personligen är jag inte ett dugg orolig har vejpat sedan 2011 och inte haft några som helst besvär. Blandar min egen e-juice av Pharma graded pg & vg och till 100ml tillsätter jag 2ml essens.

Sent from my 748QCW using Tapatalk
Bild
Användarvisningsbild
Junglegeorge
Börjat vejpa
Börjat vejpa

Inläggav ohman » fre 03 jan 2014, 21:03

http://www.youtube.com/watch?v=G3feFTme_Ng

säger allt ^^ ämnena kräver långt utöver en vad en ecig kan producera för att vara farliga så du behöver inte oroa dig keep vapeing ^^

det är typ som nichrome tråd många säger att det är farligt men tråden blir inte ens i närheten av att släppa ifrån sig gifter

för vissa som får allergiska reaktioner så förekommer det men man kan ju välja att köra rent pg el vg, visst man har inte like många möjligheter när det kommer till smak el moln ^^ men bättre en att röka
Användarvisningsbild
ohman
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Inläggav ridan » lör 04 jan 2014, 00:09

Hmm nu när vi ändå är inne på ämnet farliga saker med Ecigg vore det jävligt kul att samla alla typ ABs artiklar om hur "DÖDLIGA" Ecigg är. Dom hatar ju onekligen Eciggen. Det roliga är att jag bett dom om käll hänvisning ett par ggr nu via mail och jag får inga oavsett vem jag frågar så har dom inga källor. Det är ytterst konstigt :P
ridan
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav ohman » lör 04 jan 2014, 07:54

K-man skrev:
Vet inte om det klippet sa så mycket om skadligheten? Kul var det däremot :)

Är inte ett dugg orolig, men är lite nyfiken på vad det egentligen är som jag får i mig. Skadlighet i ämnen är ju vardagsmat numera och efter alla larmrapporter, är det enda säkra att allt är osäkert.

tog bara ett exempel, många uttalar sig om att det är farligt när dom inte vet, har kollat runt och inte sätt nåt som tyder på att det ska vara farligt
Användarvisningsbild
ohman
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Inläggav Ångmaskinen » lör 04 jan 2014, 17:13

Jämfört med vanliga cigaretter är nog faran flera magnituder mindre. Helt ofarligt är det nog inte, speciellt vid överdriven konsumtion. Att säga att vapandet är helt ofarligt är det nog ingen som skriver under på men alternativet är så mycket sämre.
Vamo V5/Chi You + Genesis RSST
Vision Spinner 1300mah + Protank Mini
Användarvisningsbild
Ångmaskinen
Ånglok
Ånglok

Inläggav Elessar » lör 04 jan 2014, 19:32

K-man skrev:
Inget är ofarligt längre. Det är nackdelen med forskning.

Någon som har en aning om vad det är för temperatur i själva förbränningen/förångningsprocessen i en clearomizer?

Det ska iaf vara långt under de 280 grader som krävs för att bilda giftet akrolein.
Användarvisningsbild
Elessar
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Elessar » mån 06 jan 2014, 11:27

Jo, så högt går det inte.
Verkar vara runt 150-160 grader baserat på det jag hittat. Om det hade utvecklat akrolein, hade detta forumet inte funnits, då det dödar redan vid 2 ppm.

Någon menade att det är vattenånga vi blåser ut när vi vejpar. Men e-juicen innehåller väl bara några % vatten.
Det är väl snarare upphettat Glykol/Glycerin i gasform vi blåser ut(?)
Och den "röken" borde väl återta flytande form när den svalnar.
(Fast det rinner inte på väggarna där jag vejpar mest)
Användarvisningsbild
Elessar
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Nästa

Återgå till E-juice