• Annonser
The Milkman

Re: PEG 400 (substitut för PG/VG)

Allt om E-vätskor/E-juice.

Inläggav pewe » tor 16 jan 2014, 08:26

Polyetylen.
Så det är alltså bilglykol i sin renaste form, eller laxermedel inom läkemedelsindustrin?
Ja, det är ett par av användningsområdena, men det finns mer positiva aspekter.

Detta verkar vara ett bra alternativ för de som har problem med den vanliga Propylenglykolen (PG) i E-juicerna.

PEG 400 heter egentligen polyetylen glykol och tillverkas genom kondensering från etylenoxid och etylenglykol.
Den har en mycket låg toxisk nivå, men används inte i samma utsträckning som propylenglykolen inom livsmedelsindustrin. Antagligen beroende på att denna är dyrare att tillverka.
Den förkommer däremot i läkemedel och även inom flera industriella områden med högre krav. Även denna finns i kosmetikatillverkning och kan agera som lösningsmedel. Fullt blandbart med vatten.

PEG 400 betraktas inte som frätande men kan verka irriterande vid inandning av ånga. den har däremot ingen klassning på hälsovådlighet.
Kokpunkten är 250 grader, mot c:a 190 grader för vanlig PG. (beroende på typ och renhet)
Flampunkten något lägre, 227 grader. Fryspunkten är mellan 4 och 8 grader.
Viskositeten är tre gånger högre än i vanlig PG, så vissa brännare kan nog få problem.

Enda faran jag kan hitta är att det termiska sönderfallet, alltså när vätskan övergår till andra ämnen inträffar redan vid 150 grader. Då utvecklas kolmonoxid och det är inte så nyttigt.
Det finns ju också i cigarettrök och avgaser, så frågan är snarare ur mycket det är?

Det har samma uttorkande effekt som vanlig PG, så där finns inga fördelar.

Det finns en del som är oroliga över den molekylära strukturen på detta ämnet, då det finns vissa tecken på att den påverkar celler. Nu är min tyska inte tillräckligt bra för att jag ska kunna förstå allt, men det finns inte något som säger att det skulle vara nyttigare att inhalera PEG400 än vanlig PG. Skillnaden är snarare att PEG400 är mildare och inte lika allergi/överkänslighetsframkallande.

Har nu testat denna juice då jag har lite problem med vanlig PG. Har kört med smaken Bubble Gum, vilket det tyvärr inte finns mycket smak av? Upplever den inte god i smaken tror även att man bör köra med en e,cigg med
ställbar effekt? Tycker att det finns risk för att den blir för varm fortare jämfört med PG/VG vilket ger en rejäl stickning i halsen om man bränner på lite för mycket. Annars kan jag nog tycka att den är skonsammare, kör med den lite utspädd med Bubble Gum ren VG mellan varven. Bara MIN uppfattning och tycke om denna juice.
pewe
Puffar lite bara
Puffar lite bara

Inläggav pewe » tor 16 jan 2014, 21:26

Smaken är ju alltid svår. Beror ju på tillverkaren också.
Är det just PEG400 som smakar, eller är det tillsatserna? Den har ju högre kokpunkt, så den kanske behöver mer värme innan den förångas?
Med lite tur kanske den tar bort dina tidigare biverkningar och då kan du ju alltid varva med godare juicer sen.

Tror nog att det är PEG400 som ger en för mig underlig smak. Kan inte sätta ord på det, kanske lite kemiskt :roll:
Som jag upplever det så blir det bättre med lägre värme? Mer temp så sticker det i halsen, som JAG upplever det.
Men kör med som nämnt innan utblandad med lite Bubble Gum ren VG, smakar bättre. Varvar lite med den så blir
det finjuicen imellan :) Har faktiskt funkat rätt bra flera dagar nu, men får avvakta och se. Har trott det löst sig tidigare men ömheten har kommit tillbaka. Bara att testa vidare :)
pewe
Puffar lite bara
Puffar lite bara

Inläggav pewe » fre 24 jan 2014, 16:26

Har nu kört med denna juice ett tag och jag får nog säga att jag ändrat min uppfattning om den. Det är en speciell smak på den men upplever den nog rätt hyfsad ändå efter ett tag. Plus att jag tror den är i mitt fall skonsammare med tanke på dom besvären jag har. Har beställt lite mera från http://eliquid-shop.com/ Men varvar med lite olika andra juicer i mellanåt
pewe
Puffar lite bara
Puffar lite bara

Inläggav HasseT » lör 15 okt 2016, 23:27

Vill bara ge en liten varning för peg!
Peg används inom kosmetika och tvål och schampo av en anledning. Tyvärr är anledningen att peg är en "nyckel" till att "öppna upp" huden. Peg har förmågan att bana väg för de ämnen som annars inte skulle ta sig igenom huden. Vilket gör att te.x tvål kan öppna upp huden och göra rent på djupet. Smink kan även det tränga djupare in i huden vilket gör att det sitter i längre och tål mer utan att nötas bort. Tyvärr är peg en dålig dörrvakt eftersom det släpper in ämnen djupare in i kroppen än vad de annars skulle komma. Så ett ämne som inte skulle ta sig in i kroppen via lungsäckarna kommer, med pegs hjälp, att kunna ta sig in.
Källförteckningen är en god vän som är professor i biologi och driver en hälsokost butik, så några länkar kan jag tyvärr inte lämna. Om jag inte missminner mig så är siffrorna efter peg ett mått på partikel storlek. Ett större tal medför att peg är större och har svårare att tränga in. Ett litet tal gör att de tar sig in överallt..

Tänkvärt!

Vejpa säkert!!!!!
Never argue with an idiot, he will pull you down to his level and then beat you with experience. :-)

Bild
HasseT
Vejping for the world
Vejping for the world

Återgå till E-juice