• Advertisement
The Milkman

nikotin salt

Allt om E-vätskor/E-juice.

nikotin salt

Inläggav incmo » fre 04 aug 2017, 09:31

vad tror ni om nikotin salt? ( tror skillnaden är att dom separerar nikotinet från tobak på ett annat sätt än traditionell nikotin ejuice ) så man får en mer direkt "hit" och kan även användas i nikotin upp till 50mg då kroppen tar upp dom på olika sätt och att den inte har samma throat hit

används i podmods som juul, phix etc men det börjar komma mer och mer juicer med salt som kan användas i MTL tankar ( OBS ej subtank, fast den inte har samma throathit så vill du inte köra sub på det ) :mrgreen:

IMG_6856.JPG
incmo
Ånglok
Ånglok

Re: nikotin salt

Inläggav allen » fre 04 aug 2017, 13:05

Jag tycker att konceptet är högintressant.

Vejp handlar i mångt och mycket om att få rökare att sluta med förbränd tobak. Nikotinsalter, dvs kristalliserat nikotin, bidrar till att få en nikotintinupplevelse som mer liknar vad rökare är vana vid jämfört med den fribasnikotin det flesta av oss använder.

Beträffande framställningen av nikotinsalter stämmer det att framställningsprocessen skiljer sig. Nikotinsalter förekommer naturligt i tobaksplantor och för att avlägsna dessa vid framställningen av fribasnikotin avlägsnar man protonerna från nikotinet med hjälp av ammoniak.
För att få nikotinsalter låter man protonerna vara kvar och man gör den lenare genom att tillföra bensoesyra.

Framställning av nikotinsalter handlar om avancerad kemisk bearbetning så investeringskostnaderna är avsevärt högre än för fribasnikotinet. Därför är också företag som investerat i framställning av nikotinsalter benägna att patentskydda sina framställningsprocesser.
Dock ligger detaljhandelspriserna för nikotinsalter och fribasnikotin med farmakologisk renhet nära varandra.

Fram till att protonerna avlägsnats är nikotin inte så kraftigt, vilket förklarar de för många anmärkningsvärda nikotinkoncentrationerna i juicer baserade på nikotinsalter.

Nikotinsalter absorberas snabbare av kroppen än fribasvarianten. Vetenskapen vet inte säkert ännu men man lutar åt att nikotinsalter är mindre beroendeframkallande.

Däremot är jag osäker på nikotinsalternas framtid i Europa pga TPD:s begränsning av koncentrationen till 20 mg/ml eftersom det är de högre halterna som lättare tillfredsställer rökare.
Användarvisningsbild
allen
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav allen » fre 04 aug 2017, 13:33

Själv är jag nyfiken på att prova att blanda juice med nikotinsalter.
Men de få butiker jag hittat som säljer oblandad basvätska med det ligger i USA. Eftersom de företagen inte lär vara benägna att vara kreativa med tulldeklarationerna så är det nästan bäddat för trassel med den svenska tullen.
Användarvisningsbild
allen
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav incmo » fre 04 aug 2017, 14:12

allen skrev:Själv är jag nyfiken på att prova att blanda juice med nikotinsalter.
Men de få butiker jag hittat som säljer oblandad basvätska med det ligger i USA. Eftersom de företagen inte lär vara benägna att vara kreativa med tulldeklarationerna så är det nästan bäddat för trassel med den svenska tullen.

har kontakt med en av dom som driver ripe vapes juicer och han skulle skicka något prov till mig på deras nya salt, tror inte den är på marknaden ännu..vet inte mängd eller styrka men återkommer när jag fått hem det...skicka PM med din adress så ser jag till att jag skickar ett litet vapemail till dig :arrow: blir spännande och ripe gör bra ejuice
incmo
Ånglok
Ånglok

Inläggav allen » fre 04 aug 2017, 14:23

Tack för erbjudandet. Det uppskattas.
Nu är det i och för sig ren basvätska jag är ute efter, men jag provar gärna av det färdigblandade du får.

Det skulle vara spännande att veta vems fabrikat av nikotinsalter Ripe Vapes använder. Det finns inte så värst många att välja på i nuläget.
Du får gärna slänga iväg en fråga till dem. Men det är långt ifrån säkert att de är villiga att dela med sig av den informationen.
Användarvisningsbild
allen
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav incmo » fre 04 aug 2017, 14:45

allen skrev:Tack för erbjudandet. Det uppskattas.
Nu är det i och för sig ren basvätska jag är ute efter, men jag provar gärna av det färdigblandade du får.

Det skulle vara spännande att veta vems fabrikat av nikotinsalter Ripe Vapes använder. Det finns inte så värst många att välja på i nuläget.
Du får gärna slänga iväg en fråga till dem. Men det är långt ifrån säkert att de är villiga att dela med sig av den informationen.

var lite det jag tänkte, men att jag återkommer till honom med lite mer "frågor" och vart jag ska vända mig till för bra basvätska..fortsättning följer
incmo
Ånglok
Ånglok

Inläggav sverker » fre 04 aug 2017, 15:12

@allen: Kan det inte vara så att saltformen är en gråzon när det kommer till TDP?
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav Klickmans » fre 04 aug 2017, 16:45

Just på grund av detta för mig nya nikotinsalt vill jag gärna prova en Juul.
Om inte annat så för att kunna räcka över vejpdonet till en inbiten rökare.
Calle testade sin JUUL 31 okt. 2016 https://youtu.be/NGvKr4PsSFo?t=345

Intressant tråd, denna kommer även jag att följa.
MTLNautilusDIYMINTMIXΩSubtankOPTIMA

Bild
Made in China :? Cloned in Shenzhen Alley
Användarvisningsbild
Klickmans
The Chosen One
The Chosen One

Inläggav allen » fre 04 aug 2017, 17:17

sverker skrev:@allen: Kan det inte vara så att saltformen är en gråzon när det kommer till TDP?

Det är det jag är osäker på.

Skrivningen i TPD är explicit så den är svår att misstolka (Artikel 20, punkt 3b). I den svenska översättningen:

"Medlemsstaterna ska säkerställa att
---
vätskan som innehåller nikotin inte innehåller mer nikotin än 20 mg/ml,"

Den skrivningen skiljer inte på vilken typ av nikotin det handlar om.

När jag kikade runt på webbutiker som säljer nikotinsaltbaserade juicer noterade jag bl.a. ett antal brittiska butiker erbjuder brittisktillverkat från Dr Salt. Alla håller sig till högst 20 mg/ml och flaskor om 10 ml.
Jag hittade också ställen som säljer patroner till JUUL som innehåller 5% nikotin, dvs 50 mg/ml. Dock var de flaggade som slutsålda överallt.

Det ser ut att vara USA eller Kina man ska rikta blicken mot. Det finns ett par kinesiska företag som framställer nikotinsalter.
Eftersom jag är inne på att handla ren basvätska baserad på nikotinsalter är det som oroar mig lite att den svenska tullen numera har befogenhet att beslagta de försändelserna. Och har man otur kan det bli både böter och rättsliga påföljder ovanpå allt.
Senast redigerad av allen fre 04 aug 2017, 17:49, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
allen
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav sverker » fre 04 aug 2017, 17:30

@allen: mm, fast köper du saltet löst och gör din egen lösning, så borde det således inte vara reglerat?
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Nästa

Återgå till E-juice