• Advertisement
The Milkman

Vart skall jag köpa?

Allt om E-vätskor/E-juice.

Vart skall jag köpa?

Inläggav Proudfoot » sön 29 okt 2017, 18:35

Först måste jag Tacka alla som har hjälp mig här på Forumet med att hitta min grej. :Thanks
Ja jag har fastnat för BF Lost Vape å Bombertech Pindad..
Snurrar trådar och byter bomull är rena nöjet.

Men nu har jag börjat intressera mig för att göra egen olja också. Tänkte börja den enkla vägen med färdigblandad VG/PG med Nic. Har beställt från N-Taste deras 90/10 med 6mg nic. och ett par smaker.

Men köper jag på rätt ställe, Läser i på många ställen att man skal vara noggrann med vad för typer av oljor man köper. Jag tänker mig det enklaste med färdigblandade VG/PG å Nic i allt.?

Vad har ni för råd att ge en nybörjare? Man vill ju ändå veta att det är bra saker man drar ner i lungorna. :)
Användarvisningsbild
Proudfoot
Vejping är vardag
Vejping är vardag

Re: Vart skall jag köpa?

Inläggav HasseT » sön 29 okt 2017, 19:02

Proudfoot skrev:Först måste jag Tacka alla som har hjälp mig här på Forumet med att hitta min grej. :Thanks
Ja jag har fastnat för BF Lost Vape å Bombertech Pindad..
Snurrar trådar och byter bomull är rena nöjet.

Men nu har jag börjat intressera mig för att göra egen olja också. Tänkte börja den enkla vägen med färdigblandad VG/PG med Nic. Har beställt från N-Taste deras 90/10 med 6mg nic. och ett par smaker.

Men köper jag på rätt ställe, Läser i på många ställen att man skal vara noggrann med vad för typer av oljor man köper. Jag tänker mig det enklaste med färdigblandade VG/PG å Nic i allt.?

Vad har ni för råd att ge en nybörjare? Man vill ju ändå veta att det är bra saker man drar ner i lungorna. :)

Vill du veta att du drar ned bra saker i lungorna ska du nog undvika olja.
De flesta oljor är direkt skadliga att inhalera.

Men om du ändå måste så finns det billig 10w-40 motorolja på biltema...

;-) ;-) ;-) :-D :-D :-D
Never argue with an idiot, he will pull you down to his level and then beat you with experience. :-)

Bild
HasseT
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav sverker » sön 29 okt 2017, 19:27

Har du ingen erfarenhet av att hantera kemikalier så är det att föredra att handla färdiga baser med vg/pg/nic.
Har du däremot erfarenhet av att hantera kemikalier så är det definitivt mer ekonomiskt att blanda allt själv.

Känner inte till butiken du nämde. Men de säljer "sina egna" baser. Hur det går till för att framställa din 90/10/6 bas hittar jag ingen info om. I bästa fall så kommer de eller tillreds i en ren lab-miljö med rena verktyg varpå de senare testas. I värsta fall så tillreds de i en smutsig källare eller toalett med smutsiga verktyg. Givetvis förekommer alla tänkbara varianter mellan.

Essenser eller smaker. Det kanske finns någon som bara gör dåliga, har inte testat någon sådan. Men annars så har alla tillverkare både bra och dåliga. Vissa färre dåliga än andra (Men din personliga smak spelar såklart in, kanske har "bästa" tillverkaren en smak som den "sämsta" tillverkaren gör bättre enl din uppfattning).
Sen har vi faktorer som koncentration. Där tex Flavour Art nästan genomgående har essenser som ligger kring ett par procent, medan tex Molinberry har essenser som i regel ligger mellan 10% och 20% för att uppnå tillfredställande smak (med vissa undantag).
Ännu en faktor är "bäst före". Dvs hur länge och i vilken miljö har essensen blivit lagrad innan den skickades till dig? Vill man vara säker här så gäller det att handla direkt från tillverkaren. Butiker med hög omsättning är säkert helt ok också.
Troligen sista faktorn (om man inte handlar från tillverkaren) är omtappning, alltså butiken köper stora behållare och tappar upp i små som de säljer. Samma som med basen här, görs det under goda förhållanden eller på ett dass?

Var kommer det felaktiga begreppet "Olja" från? Det är ohälsosamt att vejpa olja, så det ligger lite i naturen att inte felinformera om det.
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav j björk » sön 29 okt 2017, 19:28

Det är ju säkert smidigt som du säger med en färdig bas med vg/pg och nikotin.
Men personligen föredrar jag allt för sig, då kan man blanda till de halter man vill av varje.

Då kan man prova olika pg/vg /nikotinhalter utan att köpa olika basvätskor, och passa på att bunkra upp på stark nikotinbas så man har även efter årsskiftet.
Det är dessutom guldläge nu, när handlarna vill bli av med det de har kvar. Men det gäller väl alla basvätskor med nikotin vissligen.
Använder man en e-jucekalkylator är det inga problem att blanda så man får rätt halter av varje.
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Klickmans » sön 29 okt 2017, 19:29

Chemnovatic Optima (70VG 30PG) är den jag alltid rekommenderar.
Finns ju med 25% rabatt på eSmokes.se just nu, sen försvinner dom.
För min egen del har det inte funnits anledning att välja något annat.

MMM 2017 10 22X.jpg

Länk: http://esmokes.se/index.php?route=produ ... hemnovatic
Shenzhen https://youtu.be/SGJ5cZnoodY in China
BBNAUTILUSBVCMTLDIYΩNi80MENTHOLPODS
Rewind to: 5995. Press and HOLD+PAUSE+PM
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Proudfoot » sön 29 okt 2017, 20:17

Ops skall genast använda ordet Juice. Många tack. Har provat många olika Juicer färdiga nu men av någon anledning fastar jag alltid på friska fruktiga smaker tobak juicen jag har använt är Hangsen PR 70/30 den jag har gillat bäst är Brewell original tobaco men dom har tydligen sålt sig ampull cigaretter. (vet inte om jag använde rätt ord där. Har nyss beställt en massa olika tobak smaker från Cheff Flavours i England.

Så med andra ord skall jag bunkra Juicer?
Hur länge kan man ha en VG eller PG i frysen?

Vart köper man bra Nikotin?

Var nyss inne på eSmokes å tittade men det mesta verkar redan vara slut :o tittade hos Elekcig dom verkade ha kvar något som heter GrenLabel något ni känner till eller är USA som gäller då?
Senast redigerad av Proudfoot sön 29 okt 2017, 20:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Proudfoot
Vejping är vardag
Vejping är vardag

Inläggav HasseT » sön 29 okt 2017, 20:20

Proudfoot skrev:Ops skall genast använda ordet Juice. Många tack. Har provat många olika Juicer färdiga nu men av någon anledning fastar jag alltid på friska fruktiga smaker tobak juicen jag har använt är Hangsen PR 70/30 den jag har gillat bäst är Brewell original tobaco men dom har tydligen sålt sig ampull cigaretter. (vet inte om jag använde rätt ord där. Har nyss beställt en massa olika tobak smaker från Cheff Flavours i England.

Så med andra ord skall jag bunkra Juicer?
Hur länge kan man ha en VG eller PG i frysen?

Vart köper man bra Nikotin?

Nikotin fria baser behöver du inte bunkra.

Men nikotin däremot är fördelaktigt att bunkra upp med....
Never argue with an idiot, he will pull you down to his level and then beat you with experience. :-)

Bild
HasseT
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav sverker » sön 29 okt 2017, 21:40

http://esmokes.se/diy-i-lager/vg-pg-vpg ... -nik-250ml
http://esmokes.se/diy-i-lager/vg-pg-vpg ... -nik-500ml

(behöver vg och pg sen för att göra färdig bas att blanda med essens)

Håll dig till 32mg/ml eller läs på dig ordentligt innan du börjar hantera 100mg/ml
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav Proudfoot » ons 06 dec 2017, 16:14

Jag har haft svårt att hitta Chemnovatic som färdig blandad juice, så det blev en flaska från N-taste 90/10 med 6mg
och en från Elekcig 100vg 6mg. nu gäller det att hitta en smak som är så nära Prince eller Chesterfield som möjligt har ni några förslag??
Och var jag kan finna dem

Provade ett par från Chefs Flavours Ltd uj något mäste gått väldigt fel :lol: den ena smakade disk medel den andra smakade Barnängens tvål som om man tuggade på den.. men bägge luktade Yes diskmedel.. Fick några tomma flaskor av en vän... misstänker att han hade diskat dem :lol:

Har ni några bra länkar där man kan fördjupa sig ??

MVH
Till Er Alla
Användarvisningsbild
Proudfoot
Vejping är vardag
Vejping är vardag

Inläggav sverker » ons 06 dec 2017, 16:52

tobak är väldigt svårt... det går att få hygglig obränd tobak, men det är ju inte alls den vi är vana med från rökningen.

Skulle själv säga att svaret är istället att försöka hitta smaker som tillsammans med vg/pg/nic ger en likvärdig eller bättre upplevelse.

Den första jag själv hittade var klickmans (här på forumets) recept på en juice med ry4, melty caramel och blåbär (alla från molins). Det är en blandning som jag fortfarande gör, även om jag anpassat receptet till min egen smak med tiden.

Har också gjort andra framgångsrika varianter där jag bytt ut blåbären mot andra fruker, så som björnbär, svartvinbär och persika.

I övrigt har jag några otippade varianter utan "tobak" men som också ger likvärdig tillfredställelse. Blåbär med en touch av grädde och vanilj (TFA Blueberry, Molin Blueberry, FA Fresh och Whipped cream, TFA Bavarian Cream, Molin Vanilla, TFA Brown Sugar). Citron/Lime paj (molin lime, cap lemon meriuenge pie, molin vanilla):
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Nästa

Återgå till E-juice