• Annonser
The Milkman

PWM kontroll i meck mod

Har du tillverkat en egen DNA20 mod? Eller har du byggt ett snyggt ställ för dina vape prylar? Här diskuterar vi allt övrigt hantverk!

Re: PWM kontroll i meck mod

Inläggav j björk » fre 22 dec 2017, 19:12

Bygget har gått vidare. Dock fortfarande utan 510a, så jag vet inte säkert att det kommer fungera :?
Vad det gäller plats då alltså, den är provkörd i modden. Dock bara med en 21w lampa.

Bild

Nere tv i bild, den svarta bananen som går till brytaren är en liten diod som är specad för max o,2A har jag för mig.(med krympslang på)
Den fungerar då som säkring till pwm kretsen (sverker ;) ) och även reverse protection ifall man skulle råka vända batterierna fel.
Det kommer sedan att bli mer smältlim eller silicon som skyddar anslutningar och dyl.

Brytaren sitter inte bara i de små plastkanterna, det är även en 2mm rostfri stålstav (tig svetspinne) inskjuten genom ett borrat hål i sidan som den sitter fast i.

Bild

Avfyringsknapp, själva knappen är orginal. Fast då med en annan brytare bakom.

Bild

Och då pot för att justera. Som det ser ut nu går det åt skruvmejsel el. dyl., jag tror det kommer att förbli så.
Men man vet aldrig, kanske hittar på något ;)
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Puffra » fre 22 dec 2017, 19:44

Väl jobbat, det är inte första projektet du pillar med.

Följer med spänning
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav j björk » fre 22 dec 2017, 20:24

Nej, det har nog pillats med ett och annat förut. Men sällan så här smått..

Jag har en liten förhoppning att kunna använda org. 510a, och bara skruva i en botten. Men jag misstänker att den blir för grund.

https://www.ebay.com/itm/Low-Profile-Sp ... SwK~RaAC1M

Den här ser likadan ut som den jag har beställt, och det ser ut som bottendelen är iskruvad och således måste det ju vara samma gänga. Nu är det inte samma, så det är inte säkert att det är samma konstruktion. Men det ser väldigt lika ut på bilderna.

Bild

Bild

Så här ser orginalet ut. Där finns ingen botten, för den var fast monterad i modden. Och inte fjädrande, utan där fick man justera en skruv.
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav j björk » sön 07 jan 2018, 16:21

I fredags fick jag hem min 510:a, och fortsatte projektet.

Bild

Jag fick för lite djup för 510:an, så mittenskruven var tvungen att försvinna.
Att använda orginal 510:a med andra underdelen kanske hade gått, men den hade kommit ännu djupare. Så det gick inte ens utan centrumskruven. Jag kollade aldrig om man hade fått tillräckligt invändigt djup i 510:an med den varianten, det hade bara varit störande om det hade funkat ;)

På bilden ser man den nya kabeln som är lödd på undersidan av minus plattan (plus org, men min mod är nu polvänd)
Som alltså ersätter skruven som anslutning.

Bild

Såhär ser det ut på uppsidan med den nya kabeln dragen.

Bild

Modden hopmonterad.

Bild

Det blir nu en springa på 1mm som 510:an sticker upp. Titanen sitter alltså stadigt mot plattan på 510:an, men den sticker upp 1mm.

Det funkade fint en stund, körde väl på mellan 150-200w. Plötsligt lade den av. Monterade då en annan atty, då fungerade det igen. Monterade titanen igen, fungerade då igen ett tag.
Sedan blev det autofire på fullt mos.. :(

Bild

Jag öppnade och kollade, det man ser är att mosfeten alltså transistorn varit väldigt varm så plasten har smält bakom. Så jag antar att det är den som havererat.

Jag var lite tveksam till om det skulle funka utan kylning, men jag vill minnas att de flesta hemmabyggen jag sett har varit utan. Dock kanske de inte har belastats lika hårt.

Ja ja, jag har lite funderingar på hur det skulle kunna lösas. Det största problemet är ju att det är så himla trångt..
Dessutom är det ju en massa smältlim överallt nu :roll:
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav sverker » sön 07 jan 2018, 16:34

Vill minnas att jag läste om mosfet/trasistorer och det inte nödvändigt är för att de belastas som de blir varma, utan också när de begränsas och det blir värme istället för effekt. Tyvärr är minnet inte helt med idag, så får fundera mer på vad det var med det =) Fast kan ju hoppas att det ger dig en hint i rätt riktning =/
Bild
Användarvisningsbild
sverker
Master-vejpare
Master-vejpare

Inläggav vejpkurt » sön 07 jan 2018, 16:36

Gött kul å se projektet.
har kablarna tillräcklig area lev amperen till 510?
ser inte så bra på bilden , men tycker de verkar klena

kurt
Börja e-puffa juli/2017 efter 35års rökande .
vejpkurt
Vejpare
Vejpare

Inläggav Puffra » sön 07 jan 2018, 16:48

Göra ett tjockare lock urfräst på undersidan som förlänger hela modden 5-7mm ger dej mer spelrum för 510an och gör du den i metall så har du ett kylblock, lite kylpasta mellan bara :TU, ALU är tacksamt att eloxera så håller den "färgen" bra
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav j björk » sön 07 jan 2018, 20:40

Kul med lite svar i tråden :TU

Sverker, jag misstänker att du tänker på spänningen där den slår om eller vad man ska säga?
Jag har för mig att det ska vara 2,5v för den här. Risken där är väl om man ligger för nära med spänningen man matar med, då blir omslaget långsamt och då blir det värme som jag förstått det.
Jag matar ju med runt 8v, så det borde inte vara ett problem tycker jag.

vejpkurt, jag har faktiskt gått ner lite i kabelarea. Nu är det 1mm2, jag hade 1,5mm2 men 1mm2 är precis vad som går att få dit i 510:an. Det skulle kanske gå att borra upp hålet på 510:an, men godset blir väldigt tunt i så fall.
Det är ju väldigt korta kablar, jag tror det totalt rör sig om 5cm. Så spänningsfallet är nog försumbart.

Puffra, visst det är ju förstås ett alternativ. Men det kan jag inte göra själv. Helst vill jag behålla org. höjden om jag kan också, vill gärna hålla den så kompakt som möjligt.
Men visst, löser jag det inte på något annat sett kan det vara ett alternativ.
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav HasseT » sön 07 jan 2018, 21:26

j björk skrev:Kul med lite svar i tråden :TU

Sverker, jag misstänker att du tänker på spänningen där den slår om eller vad man ska säga?
Jag har för mig att det ska vara 2,5v för den här. Risken där är väl om man ligger för nära med spänningen man matar med, då blir omslaget långsamt och då blir det värme som jag förstått det.
Jag matar ju med runt 8v, så det borde inte vara ett problem tycker jag.

vejpkurt, jag har faktiskt gått ner lite i kabelarea. Nu är det 1mm2, jag hade 1,5mm2 men 1mm2 är precis vad som går att få dit i 510:an. Det skulle kanske gå att borra upp hålet på 510:an, men godset blir väldigt tunt i så fall.
Det är ju väldigt korta kablar, jag tror det totalt rör sig om 5cm. Så spänningsfallet är nog försumbart.

Puffra, visst det är ju förstås ett alternativ. Men det kan jag inte göra själv. Helst vill jag behålla org. höjden om jag kan också, vill gärna hålla den så kompakt som möjligt.
Men visst, löser jag det inte på något annat sett kan det vara ett alternativ.

Ja med en sådan liten mod och atty är det förståeligt att du vill fortsätta hålla den kompakt... :?
Never argue with an idiot, he will pull you down to his level and then beat you with experience. :-)

Bild
HasseT
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav j björk » mån 08 jan 2018, 14:56

Allt är ju relativt förstås, kompakt för en 4 batteri mod ;)
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

FöregåendeNästa

Återgå till DIY Övrigt